Har nå i dag holdt på i akkurat én måned på Atkins-dietten, og begynner å bli rimelig matlei. Har stort sett blitt egg, kylling, koteletter, biff, salat, brokkoli, osv, altså veldig lite variering.
Jeg har lest litt her inne og sett at kjøttdeig er veldig utbredt som middagsmat, men inneholder ikke dette stivelse? Altså noe man ikke bør få i seg på Atkins, hvis jeg har fortstått det riktig?
Mener dere at jeg kan spise det? I alle Atkins faser?
Velkommen Remi Sture!:)
Synes du har vært flink som har holdt ut så lenge med lite variasjon i kosten.:) Hvor mye har du gått ned?:confused:
Om du ser på linken under, og leser boken vil du se at Atkins har flere faser, med forskjellig mengde karbohydrater. Følger du dette går du ikke så fort lei.;)
Kjøttdeig har kanskje litt forskjellig karbohydratinnhold, men i næringsmiddeltabellen står det 0.9 g pr 100 g kjøttdeig.(se ellers næringsinnholdet på pakningen). Karbonadedeigen er rent kjøtt og inneholder 0 g karbohydrater pr 100 g. Bruk gjerne kjøttdeig, men regn alltid med karbohydratinnholdet.;) Husk grønnsaker og mye vann!:D
Lykke til!:)
Det er ikke så mye stivelse i kjøttedeigen at det gjør noe. Og bannlyst er vel et noe sterkt ord. Det er forskjell på å barbere seg å skjære hue av seg, - for å si det sånn. Selv om jeg er en av dem som har blitt kalt "fanatisk/hysterisk" her inne så bruker jeg hue og spiser bl.a. kjøttdeig om jeg har lyst på. Så spis din kjøttdeig med god samvittighet du !!
[color=purple][/color]
Ta en titt i oppskriftsdelen av forumet også. Der finner di mange variasjonsmuligheter for kyllingretter, kjøttretter etc. Mulighetene for variasjon over temaet egg, kylling, koteletter, biff, salat og grønnsaker er så mange at du ikke behøver å bli matlei. Liker du fisk forresten, det er noen skamgode fiskeoppskrifter der også !!
Konsentrer deg om alt du KAN spise - det er masse !! Min familie sier iallefall at de alrdi har fått så mye god mat som etter at jeg fikk inn for 100% Atkins kosthold !
[color=purple][/color]
Lykke til videre :D
[color=purple][/color]
[color=purple][/color]
Når vi først snakker om kjøttdeig, kan jeg jo komme med et par spørsmål til her:
Jeg har fått med meg at dere fraråder å bruke ferdigposer med taco-krydder, og anbefaler Hindu sitt, eller hva det heter. Men har dere noe tips til taco-saus/salsa? Er jo greit å ha noe slikt på kjøttdeigen for å gi litt ekstra smak. De jeg har sett inneholder ganske mye karber (over 10%). Eventuelt noe pasta-sauser/tomat-puré-aktig/ketchup-som-kan-spises-på-atkins?
Kommer jo litt an på hvor mye du bruker, da. En skje eller to av salsa eller helst tomatpure i en pakke kjøttdeig skulle ikke gjøre noen stor fare, men du kan jo bare regne litt på det... Hvis det er f eks 10g karber i 100 g, er det antakelig ca 2 g i en god ss. Sammen med krydder burde det gi en del smak.
Jeg har kjøpt i en privateid butikk, men det finnes det jo ikke så mange av lenger.:p
Erfaringsmessig er en privateide butikk mer velvillig til å skaffe produkter en har behov for.:) Kjedebutikkene fører jo stort sett varesorter som er bestemt fra "høyere hold".:p
Ta deg en tur til meny på nesttun de har alt! :p super lavkarbobutikk.. utenom dagen etter flomen da var alle kjøttvarer og sånt vekke fordi strømmen hadde vert vekke :p (meny på bystasjonen har jo veldig mye og, og litt mer sentralt)
men VELKOMMEN! og prøv å start å variere snart.. jeg spiste lite variert kost og nå er jeg så lei av kjøtt at bare tanken får meg til å brekke meg nesten. skylder på liten variasjon i begynnelsen..
Fant meg en Kiwi-butikk på vei hjem fra skolen. Der fant jeg First Price' taco saus med 3,6 karber til kun 10 kr. Glimrende! Så leitet jeg etter taco-krydderet til Hindu også, men det hadde de ikke der, så endte opp med "Hot chili" eller noe sånn.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.