< Tilbake til oversikten

Hageblåbær eller skogsblåbær ?

mofe sa for siden:

Jeg leste nettopp i Mat&Helse at hageblåbær har mye mindre antioksidantinnhold enn de blåbærene man plukker i skogen..

Så hvor tror dere de bærene vi kjøper på butikken er plukket? Noen som vet noe sånt? Tenkte både på hele bær..

Heksehilda sa for siden:

Jeg tror at hageblåbær (det er vel de som kalles amerikanske blåbær?) er mye større enn skogsblåbær.

Men...de ansatte bør vite hvor varene kommer fra, så jeg syns du skal spørre der!

Helene sa for siden:

Haegblåbær er mye større og ofte mer "perfekte" mens skogsblåbær kan være veldig små og opp til litt størrelse..

her får vi kjøpt begge deler på denne tiden av året.. men tror det er mer hageblåbær som er i frysedisken.

mofe sa for siden:

Nå tror jeg du svarte på tråden min, gitt ;)

Velkommen, mikkeline! :)

jeef-micro sa for siden:

Helene lager full forvirring på lavkarbo :p hehehe

Nille sa for siden:

Har flyttet Helenes svar sammen med de andre til riktig tråd !!

Så NÅ skjønner alle hva Helene mente !!;)

Helene sa for siden:

lurte på hvor det svaret ble av.. forvirret selv

205gti16v sa for siden:

Hageblåbær er kvit inni. Ekte blåbær blir du blå rundt kjeften av:)

Helene sa for siden:

det tror jeg ikke er rett.. de som er hvit inni er sånne bær jeg ikke husker navnet på.. de smaker ikke godt er blå og store

hageblåbær er blå inni og ser ut som store versjoner av skogsblåbær og vokser på neste busk aktige vekster (bestemor hadde sån når jeg var mindre)

kjøpte sånne for noen uker siden.. smaker blåbær med litt mer vann smak.. skogsblåbær er å anbefale smaksmessig hvertfall

mofe sa for siden:

Ja.. det har jeg også hørt noe om - eller leste vel om det i Mat&Helse..

Nille sa for siden:

Info fra Skauen Gård, Onsøy, - som selger hageblåbær:

Og her finnes en del info:

www.gjerstadhytteutleie.no/blaabaer.htm

mofe sa for siden:

Se her:

www.antioksidanter.no/mana/21953/

Så da var det oppklart da - de blåbærene vi kjøper i butikken er høyst sannsynligvis plukket i skogen :)

Nille sa for siden:

Her er mer vitenskaplig info:

mofe sa for siden:

En ting er sikkert.. blåbær kommer til å ha en større del av kostholdet mitt enn det har vært til nå :ja:

Mum 4 2 sa for siden:

Og jeg har vært på blåbærtur i dag. Med mann og barn og mamma. Storepoden på to både plukket, spiste og tømte ut bærene sine, og han koste seg hele tiden. Lillepoden på 7 mnd`er fikk også smake, og det var nam nam det. Ble helt "vill" i blikket etter mer. Og det til tross for at et lite blåbærskinn førte til en del hoste.

Nydelige var de iallfall. De blåbærene vi har kjøpt på Lidl frem til nå, har vært store og fine, men ikke like gode. De smaker nå best rett fra tua synes jeg.

205gti16v sa for siden:

Dei lidl har er hageblåbær:)

jeef-micro sa for siden:

Jeg synes at det jeg plukker selv smaker best uansett jeg da ;) å gå på blåbærtur i skogen, og renske bæra for rusk og blader og greier når vi kommer hjem...
jeg har alltid masse selvplukket blåbær i fryseren... de er helt sikkert sunnere enn hagebæra også, for de har ikke fått noe kunstig for å bli store... og hva er vell blåbær viss mann ikke blir blå rundt munnen av å spise dem??

Iset sa for siden:

Da er iallefall de usukrede frosne jeg kjøper på butikken skogsblåbær, for datteren min elsker dem og hele ungen er blå etterpå. :fnis:

mofe sa for siden:

Var det ikke du som bare plukket bær da, og ikke kjøpte? ;)

Albertine sa for siden:

Jeg kan fortelle at jeg har vært på blåbærtur med fire unger i dag, rett bak knausen der vi bor. Jeg kan faktisk plukke et bær og legge det i bøtta som står på terassen, så nært er det.... Og bæra var DEILIGE!!!

Iset sa for siden:

Neei jeg har aldri sagt det?! :confused:
Jeg sa jeg VILLE plukke, men har ikke bil så det er litt vanskelig. :(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.