< Tilbake til oversikten

Ren mat- klubben

Sugarpill sa for siden:

Må bare si for min egen del at kuren går mye lettere denne gangen, og jeg er ikke i tvil om at det skyldes at jeg ikke får i meg kunstige søtstoffer og annet tull. Det fungerer kanskje for noen, men for meg er det åenbart best å holde seg helt unna. Og jeg har oppdagert noe fantastisk: Jeg trodde at jeg trengte Atkins-barer og slikt som en erstatning for vanlige søtsaker, for jeg kunne ikke holde ut uten søtt.. Vel, gjett hva: Det kan jeg! Jeg har ikke smakt noe søtt siden jeg begynte igjen, og det går helt fint. Og har ikke trengt å bruke krom eller noe.

Kan det være at mange av oss har henfalt til sukkerfrie godterier og sjokolade fordi vi tror at vi trenger noe søtt? At den søte smaken er blitt en så naturlig del av kostholdet vårt at vi tror at vi ville lide uten den?

Bare en teori. :)

Hvor mange medlemmer er vi nå? ;) Rekk opp hånda (eller skriv et innlegg;) alle som er med! :D

Albertine sa for siden:

Jeg er med! Selv om jeg tror at jeg trenger noe søtt så gjør jeg ikke det.

Tricky sa for siden:

Jo renere jo bedre. Og det går over hele linja. Det å stort sett tilberede maten selv, ikke kjøpe halv- og helfabrikata som inneholder uante mengder mel, sukker og konserveringsmidler.
Nå gjelder det bare å få hånda til å gjøre det hodet tenker, osv..

Sugarpill sa for siden:

Jepp, med ren mat tenker jeg også på å unngå halvfabrikata og slikt. Tenk bare på et glass saus fra uncle bens- det er sukker og salt og e-stoffer (men smaker nyyydli:o ).

Jeg brukte en pastasaus fra Barilla med bare 5 g net carb noen ganger, men fant ut at det absolutt ikke var verdt det å bruke opp masse av dagens tillatte karber på noe som er nærmest blottet for næring.

Du sliter også med uregjerlige hender, ja. :D

Nille sa for siden:

SELVFØLGELIG er jeg med i "Ren-mat klubben" !!

Jeg er overbevist om at den beste måten å leve lavkarbo på er å holde seg borte fra lavkarbo produkter, - sukkerfrie produkter og andre typer ferdigmat.

Det krever noe av oss. Man må lære å lage mat !! Men det tar ikke så mye lenger tid å lage maten fra grunnen av, slik mange tror. Jamie Oliver hadde et program hvor han tok for seg forskjellige ferdigretter (frossenpizza, gryterett, pastarett, kake). Han beviste at han kunne lage hver eneste rett fra bunnen av, uten at det tok lenger tid. For meg var dette en "eye opener" og en bekreftelse på at det vi sier tar lenger tid eller koster mer - egentlig bare er en dårlig unnskyldning.

Jeg lager all mat fra bunnen av. Jeg har riktignok en skuff med posesauser og supper, - før brukte jeg en del som basis (Toro's Viltsaus kan krydres og mekkes så den passer til alt :p ) Men alt oppi der er det vel på tide å kaste. Alt har gått ut på dato for lenge siden. Jeg har en gu bråte med lavkarbo mixer som går rett i søpla sammen med Toro. Ingen av produktene smaker noe godt heller ! Ikke rart produsenter av slike går konk !

Det er en STOR helsegevinst å kvitte seg med all ferdigmaten. Ingen kan da komme å si at alle E-stoffene er sunne ?? Min mage og min kropp har det såååå mye bedre med naturlig mat ! Hud, hår og kropp merker stoooor forandring.

Jeg må tilstå at jeg faktisk bruker Splenda og Natreen noen ganger. Det er noen retter hvor man må ha en søtkilde for at smaken skal komme frem og være riktig. Men posen er fremdeles halvfull og jeg har hatt den i snart et år. I det daglige bruker jeg det ikke ofte. En Splenda pille i tekoppen når jeg en skjelden gang drikker te. Den lille reisepakningen har jeg hatt siden i fjor sommer og den er ikke tom enda !

Jeg tror søtstoff trangen, - trangen til sjokolade, is og godterier - sitter i hodet. Det er ikke lett å bli kvitt, -men det går an ! Det har vi mange levende bevis på her inne.

Vi kan og vi vil !!:D

Albertine sa for siden:

Jeg kommer ikke til å kvitte meg med Splenda jeg heller, men jeg angrer bittert på at jeg kjøpte masse Atkinssjokolade fra Statene i vår. Tror jeg skal gå på HP og høre om han vil kjøpe alt sammen...

Gamla sa for siden:

Zen:"Medlem av ren mat-klubben. Blir du også med?"

Ja, det er klart, - jeg er med!:) Som du ser har jeg alt signert med Ren matklubben!
Kan vi bruke din signatur, (som ovenfor) alle oss som vil være med?:confused:
Selv om jeg ikke er noen søtmons, vil ikke jeg heller kvitte meg med Natreen. Håper det er OK, Zen?:p

Sugarpill sa for siden:

Ja, det vil jo bli tøft hvis vi alle har samme signatur? :) Eller, alle bestemmer jo selv. :) Men jo flere som signerer med ren mat-klubben, jo større sjanse har vi til å påvirke underbevisstheten til de andre, sånn at de også innser at veien til frelse ligger i ren mat..tjihihi.:p

Og du skal få beholde Natree'n din, Komkari. :p

Sugarpill sa for siden:

Man trenger ikke engang å lære seg så veldig mye avanserte greier. Jeg er verdens dårligste kokk, og totalt uinteressert i matlaging (men desto mer glad i spising:p ), men jeg greier å lage ren mat likvel. For å få smak og variasjon bruker jeg massemasse forskjellige krydder, jeg har til og med fått krydderplanter av moren min og har nå bl.a fersk basilikum i maten. :) Og så går jeg på oppdagelsesferd i grønnsaksdisken og ostedisken på coop mega en gang i uka. Utrolig hva sånne småting kan gjøre!

Bare sånn at ingen tror at man må lære seg å lage massevis av avanserte retter. Men på sikt er det jo bedre jo mer man lærer seg, sånn at man kan variere enda mer.

Tingeling sa for siden:

FANTASTISK.

Jeg vil også gjerne være med i REN-MAT-KLUBBEN.
Jeg er nå helt overbevist om at ren, naturlig mat er det vi er ment å spise - og det er kroppen og magen min veldig enig i :) (bare synd at alt som er ren mat er SÅ FORBASKA DYRT HER I LANDET !!!! -men det er vel en annen diskusjon :o )

Så dette er en klubb jeg gjerne vil stå for :)

tjohoooooooooooo !!!! :D:D:D

Sugarpill sa for siden:

Forresten, er soyaprotein et rent produkt, eller et kunstig?

Tricky sa for siden:

Ikke bare tar det ofte like kort tid å lage, smaker bedre og gir sunnere og mer næringsrike måltider, men handler man inn stort av det man trenger er det billigere i lengden også! Og jeg sjokkerer fremdeles meg selv med hvor enkelt det er å komponere egne retter og prøve seg frem med nye kombinasjoner av ingredienser.
Det teiteste jeg vet er når den ene samboeren min skal lage pannekaker og bruke Toro's 1-2-3!! Det er jo verdens enkleste oppskrift og så utrolig enkelt å lage uten.. (ikke det at jeg lager det altså ;) )

Mum 4 2 sa for siden:

Ja, jeg er med.

Tingeling sa for siden:

YEs, Zen, det er det jeg velger å tenke også... :)

Det har skjedd en forsinkelse med studielånet mitt, så jeg er ufattelig blakk om dagen... Men jeg gikk likevel ut fra Coop med 750 g kyllingfilet (økonomipakning), masse bær, egg og rapsolje, og med hodet høyt hevet ;) Helsa er jo tross alt det viktigste av alt :)

Karin sa for siden:

Jeg er også med! Men Splenda/Natreen beholder jeg også.

Sugarpill sa for siden:

Vet du hva som er ENDA teitere? Havregrøt- halvfabrikata! Hva er det? Havregryn i en fin porsjonspose, for dem som ikke greier å måle opp havregryn? :D

Albertine sa for siden:

Og Toro pizzadeig.... :rolleyes:

Tingeling sa for siden:

Og småposer med risengrynsgrøt... hehe.

for DET er vanskelig ;)

205gti16v sa for siden:

Joiner ren matklubben. Dersom det er greit å bruke proteinshake før trening:)

Nille sa for siden:

[color=purple][/color] :ja: enten før eller etter eller begge deler, - det det være, ellers kan ikke jeg være med heller. Protein shake er tilskudd - på samme måte som kosttilskudd. Altså noe vi inntar fordi maten ikke kan gi oss nok av det kroppen vår trenger akkurat da. Proteinshake er ikke mat eller isteden for mat. Men drikker du "shaker" istedenfor mat - DA stiller det seg noe annerledes. Da tar du det på bekostning av ren mat - og Ren mat klubben tillater ikke pulvermat, gjør vi vel ??

Tricky sa for siden:

Støtter den. Poenget er å se nytten av det man putter i seg. Trenger kroppen kunstige søtstoffer eller alskens konserveringsmidler? Ikke sist jeg sjekka :rolleyes:

guro sa for siden:

jeg og være med ... :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.