Det er min nye innstilling skjønner dere! :snill:
Jeg hørte på en lydbok med Anthony Robins nå nettopp mens jeg var ute og gikk tur, og fikk den ideen av det som ble sagt.
Det som ble beskrevet var noe så genialt som hvordan hjernen vår fungerer.
Når vi vil ha noe, og vi ikke kan ha det, - da øker lysten vår. Og dersom vi har noe som vi bare elsker, - og har masse, masse, masse av det i hus (dvs. veldig tilgjengelig, så ønsker vi ikke ha det lengre, lysten minsker.
Dette kan vi styre oppe i hodene våres også. Hvis vi har for eksempel veldig lyst på sjokoladekake og bare tenker på hvor lyst vi har på den, hvor saftig og deilig det ville være å sette tenne i den, visualiserer den deilige smaken og er frustrert over at en ”ikke har lov” eller ikke kan osv, - så har vi kanskje så lyst som helt oppe i 9 på en skala fra 0-10, mens dersom vi omvendt velger å la være å spise kaken og tenker på hvor mye sukker det er i kaken, hvor mye fett som vil legge seg i årene og på kroppen, hull i tennene- vonde tannlegebesøk, vekt som øker, hvor dårlig en pleier å føle seg etter sukkerinntak og lignende… Så har en plutselig ikke lyst på kaken lengre og er nede på 0-2 på skalaen.
Jeg har lenge nå gått og vært virkelig dypt fortvilet over at jeg ikke kan spise masse ting som jeg før ikke engang var glad i - som jeg bare spiste litt av for høflighets skyld, og ikke forstått hvorfor. Nå forstår jeg hvorfor og hva jeg kan gjøre med det. jeg bare endrer innstillingen og tankene. :D
Jeg er med på tankegangen, og har forsøkt å endre den sånn selv, men tror kanskje jeg burde fått tak i lydboka du snakker om?
Det eneste jeg er uenig i er setningen jeg har sitert ovenfor: dersom jeg har masse masse av noe jeg elsker i hus (f.eks atkinsbarer, sjokolade etc), så spiser jeg til det er tomt. Lysten minsker ikke det minste. Så syk er jeg. :p
Dette med tankegang er utrolig viktig iallefall, jeg vet jo selv at det er min tankegang som ofte ødelegger for meg når det kommer til overspising, f.eks "alt eller ingenting-tankegangen" (nå har jeg spist en sjokolade, nå kan jeg like gjerne spise 20) osv. Har veldig lyst på litt "mental trening" fremover.
Hvor får jeg tak i den lydboka du snakker om, Lise? Og har du tips til andre? :)
Lydbøker kjøper vi enten på [url]www.audible.com[/url], eller laster ned fra andre steder... :o
Skulle ønske at flere tilbydde lydprogrammene sine slik som audible, og iTunes, men per idag må mye kjøpes på CD/Kasett, og da blir det fort svindyrt om det skal sendes fra USA.
Anthony Robbins: [url]www.anthonyrobbins.com[/url]
Jeg prøver alltid å fokusere mest på det jeg faktisk KAN spise, i stedet for å fokuserer på alt jeg ikke kan spise. Da blir jeg bare sur og selvmedlidende:p Andre mennesker gjør det for meg i fullt monn- de fokuserer alltid på alt jeg ikke kan spise- da blir jeg grinete (inni meg!) og svarer med å ramse opp alt det gode jeg kan spise:)
Ellers tror jeg nok tankegangen din funker for noen, helt sikkert. Ikke for meg, dessverre. Jeg er som en junkie og kan ikke ha fristelser i huset!!:o Andre medlemmer i husstanden kan gjerne ha sine fristelser i skapet, det bryr meg ikke det minste!:D
Uff ja..kjenner meg igjen gitt!!!
Må stadig ramse opp alt det gode vi KAN spise....
Men som regel når jeg er ferdig med oppramsingen, får jeg skryt;)
"så fliiink du er"...og da er det liksom greit allikevel..
Jeg vet jo fordelene ved å spise som jeg gjør:)
Har ei venninna bla, som sa ho heller ville veie noen kilo for mye og spise akkurat det ho ville...
Det vil ikke jeg....Så enkelt er det igrunn;)...
Og jeg går ikke glipp av noe, i forhold til alt det positive jeg får igjen!!
Og jeg er faktisk veldig overraska, over hvor mye vi KAN spise!!!
Litt fantasi, og deling av erfaringer, så kan vi jo ha både kaker og snop, som er et mye sunnere alternativ til det snopet som er der ute..
en må bare gidde å legge litt energi i det;)
Jeg har prøvd meg på sjokoboller og sjokoladetrukket kokosmasse i dag...
Snart ferdig..
speeent
:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.