< Tilbake til oversikten

tygging mot tannråte

Iset sa for siden:

Jeg tror det samme som deg, Kristian. Maten påvirker jo tennene i samme grad som kroppen, og hvorfor skulle ikke alt sukkeret og det fine melet og annen søppelmat ikke påvirket tennene ganske negativt da? Tygging er vel og bra det, men jeg syns fokuset ligger på feil sted, liksom...

Summer sa for siden:

Signerer :)

donjuanwannabe sa for siden:

Maten såklart, bare tygging gjør vel ikke så stor forskjell på maten! De hadde vel ikke butikker fulle av bakervarer, light-produkter og snop på den tiden, eller? ;) De spiste mye mindre karbohydrater på den tiden enn det vi gjør nå. Sukker var det heller ikke så mye av på den tiden..

professor Wolfgang Arnold sitat: "Bildet av en typisk person fra middelalderen med råtne tenner er galt. På tross av tilgangen på søtsaker og mangelen på tannbørster, var det ingenting ved tennene deres som tilsier at de skulle ha tannråte".

Hvilke søtsaker var det snakk om egentlig? Frukt? Og jeg ser ikke for meg en typisk person fra middelalderen med råtne tenner. Det har jeg aldri gjort. :confused:

Nei, nok en grunn til å ikke høre på mennesker med store titler foran navnet sitt.

Kristian sa for siden:

Jeg forstår heller ikke hva de mener med søtsaker. sukkeret kom vel ikke til europa før 1600 tallet. Kanskje de mente rugbrød og havregrøt:rolleyes:

Nille sa for siden:

Ikke det at jeg har hatt tannråte noen gang, men jeg har hatt frøktelig mye tannstein. Så mye at jeg måtte få minst 2 ganger år år for å fjerne ..... Etter at jeg begynte med lavkarbo har jeg gått til tannlegen 1 gang pr år og har ikke tannstein i det hele tatt !!

Jeg er overbevist om at tannråte kommer av hva vi spiser og hvordan vi steller tennene. Det var vel ikke så mye tannpasta eller tannkrem på den tiden heller kanskje ??

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.