< Tilbake til oversikten

Forandring av kh innhold?

Daizy sa for siden:

Jeg elsker stekt tomat! Så i den anledning lurer jeg på om feks tomat forandrer kh innhold når den stekes i forhold til når den spises rå? Den blir jo mye søtere i smak...

Grunnen til at jeg spør er at jeg har lest at potet som først kokes, så avkjøles og så oppvarmes igjen mister mye av kh innholdet sitt. (Nedbrytning av stivelse?)

Noen som vet?

Kristian sa for siden:

Karbohydrater består av sukker og stivelse. stivelse er sukkermolekyler som er lenket sammen i lange kjeder.
ved oppvarming vil stivelsen bli delvis ødelagt og stivelsen får da egenskaper mer lik som sukker. derfor den søtere smaken.
Dette gjelder også for potet men når poteten blir skikkelig avkjølt vil noe av stivelsen repareres slik at poteten får en noe lavere GI. Karboinnhold vil bli det samme.

Daizy sa for siden:

Ok, så kh innhold er det samme? Jeg mente jeg hadde lest at både GI og kh innholdet er vesentlig lavere... (i potet etter oppvarming, avkjøling og oppvarming).

Kristian sa for siden:

Du kan jo se om du finner det igjen det om poteten.:)

Iset sa for siden:

Jeg trodde ikke KH forandret seg noe, men poteter har lavere GI som kalde enn varme. Ettersom jeg har forstått det iallefall.

Daizy sa for siden:

Jeg synes å huske at jeg har det fra karbotelleren til atkins, men jeg finner ikke boka mi...
Mulig jeg surrer altså, og mulig det gjelder kun stivelseshodlige grønnsaker (og tomat inneholder vel ikke mye stivlese?)

donjuanwannabe sa for siden:

Når man steker tomat så fordamper vannet i det og da blir karbotallet høyere pr. 100 g. enn da det var ferskt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.