Jeg er jo med i vektklubb.no, uten at jeg følger deres retningslinjer. Poenget var å ha kontroll på det jeg spiser, og få til et kakediagram slik som jeg vil ha det, med lite karbo og mer fett enn de anbefaler.
Ja nok om det. Jeg har ikke vært så flink å bruke dagboka der inne, så da jeg skulle legge inn frokosten min idag (3 rug sprø med meierismør - 1 med egg og litt majones, 1 med hamburgerrygg og epleskiver, og 1 med hvitost og epleskiver) ble det nesten 700 kcal!! Jeg vet man ligger ganske høyt på kaloriene per måltid på lavkarbo, og Kanel her ikke har jo gått ned 60 kg ved å spise slik som jeg gjør nå (jeg har fått hennes meny), så jeg må bare slutte å tenke på det med kaloriene. Men det ligger liksom litt i bakhodet og.
Nei, uansett vil jeg heller spise fetere og leve sunnere, enn å ødelegge kroppen med alle slags lettprodukter! :)
når jeg lager meg smoothie til frokost, så hender det ganske ofte at den ligger på 600-700 kcal. jeg skvetter like mye hver gang jeg legger det inn i fitday :)
Det er bare så mye hyggeligere å telle karber enn kalorier...:snill:
I tillegg balanserer en blodsukkeret,- og kan faktisk gå ned uten å miste muskelmasse når en går ned dersom en er flink nok med proteininntaket- og får finere hud, hår, kroppsfordeling osv.
(På kaloritellediett er muskeltapet estimert til å være ca 25% av nedgangen.
...og ikke minst hjelper det på intelligensen og sånn med alle fettsyrene... :D
Vi blir både slanke, smarte OG vakre på lavkarbo...:D
Ja helt sant, Lise. Å telle kalorier er egentlig dødfødt, og lite helsevennlig. Jeg ser jo på vektklubb.no at MANGE spiser feks Weetos og slike sjokoladebarer hver dag, for de tror det er helt greit så lenge de holder seg innenfor kalorirammen. Gud bedre!
En annen ting jeg syns er rart, er at så mange tror lavkalori = sunt og omvendt. Ei trodde ikke nøtter kunne være så sunt, for det var jo så mange kcal i dem. :snill:
Er uenig her, for de som ikke står i ketose stemmer ikke dette, da må man passe kalorier. Dette skriver jo også Atkins i boka si. Så er det jo stor variasjon i hvor fanatisk man ønsker å være i hverdagen.
Bruker selv vektklubb.no, synes det er et ypperlig verktøy, men har tilpasset det til min "filosofi".
Gikk lei av lavkarbo, ønsket en "vanlig" hverdag igjen, og fortsatte vekttapet. Ligger nå rundt - 0.5 - 1 kg pr uke, med bagels, tortilla, brød etc.
Når det gjelder de såkalte "ekspertene" der, er jeg noe mer usikker. Hovedgrunnen til at mange "eksperter/guruer" krangler er vel rett og slett at en gjengs fasit finnes det ikke. Folk er forskjellige, og individuelle løsninger må til.
En av "ekspertene" der inne, fedmeprofessor Grethe Støa Birketved (bor i USA), gikk ut og sa at pasta og ris holdt hun seg konsekvent unna, for mye karbs, men et lavkarbo kosthold hadde hun ingenting til overs for.
Men hennes beste innlegg er dette:
"Velger du å leve på en karbohydratfattig kost, bør du være klar over at dette kan føre til store humørsvingninger, fordi du får svært lite inntak av matvarer som inneholder en viktig aminosyre som heter tryptofan.
Denne aminosyren skal egentlig heve det hormonet som stimulerer humøret. Dette hormonet kalles for serotonin. Spiser du karbohydratrik kost som inneholder mye tryptofan, vil du kunne forhindre at du får humørsvingninger.
Det er flere studier som tyder på at de som slanker seg etter lavkarbohydrat-metoden, får store humørsvingninger, spesielt gjelder dette personer som tidligere har lidd av depresjoner, samt kvinner som har store humørsvingninger under menstruasjonsperioden.
De som lever på karbohydratfattig kost, har derfor opplevd at depresjonen og humørsvingningene kommer tilbake - uten at de er klar over at det skyldes den karbohydratfattige kosten.
Du får i deg rikelig med tryptofan hvis du spiser grønnsaker som asparges, brokkoli og kokte soyabønner, men også mat som torsk, laks og hellefisk, samt kyllingbryst og kalkunbryst.
I reker og soyasaus er det ekstra mye tryptofan, men vi finner også en del i melk, yoghurt og mandler.
Mange har også problemer med søvnen etter at de begynte med karbohydratfattig kost. Hvis du er en av dem, vil tryptofanrik kost hjelpe deg til å slappe bedre av og også sove bedre om natten.
Spis derfor bananer, egg, nøtter, soyabønner, tunfisk og kyllingbryst med god samvittighet."
Gjennom sine bådeog/god dag mann økseskaft svar hadde hun fra før av ikke den største stjernen i min bok, og nå forsvant den helt...
Hmm jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det innlegget, mine humørsvigninger (og de er sterke!) forsvinner momentant når jeg legger om til lavkarbo, og jeg sover mye bedre om natten... Jeg får også mye lengre "lunti", det tar mye lenger tid før jeg blir sint.
På lavfettdiett har jeg uregelmessig syklus, på lavkarbo får jeg mensen etter 33 dager HVER ENESTE MÅNED, den er totalt i rute.... :eek:
Er jeg et unikum, kanskje? :confused:
Det jeg mente med at å telle kcal var dødfødt og usunt, var at mange inkluderer usunne matvarer og ekskluderer sunne, bare fordi de teller kcal. De kan spise Weetos-sjokolader, men ikke avokado og nøtter. Det ser jeg en STERK tendens til inne på vektklubb.no. Olivenolje er de livredde for, men vingummi kan de spise endel av. Det blir liksom helt feil, syns jeg. Fokuset havner for mye på kcal, og for lite på sunnhet.
Lindberg teller, etter det jeg har forstått, IKKE kcal, selv om man ikke er i ketose her.
Nei, det er du ikke! :) (eller jo, det er du vel, men ikke i dette tilfellet;) ). Hele kroppen min fungerer MYE bedre på lavkarbo. Menstruasjonssyklus, humørsvigninger (når jeg spiser karber har jeg humørsvigninger konstant, det har jeg IKKE på lavkarbo), det virker som om hormoner og slikt kommer i balanse, for huden min klarner opp med en gang og blir helt plettfri. Hver gang jeg har sprukket og spist karbo har jeg fått hissige, røde kviser og fet hud!
Dette er akkurat som de som sier at man blir "svak og viljeløs" , og at hjernen ikke yter maks: Jeg var nå i ketose når jeg leste til muntlig eksamen, da fikk jeg konsentrert meg mye bedre, og karakteren ble deretter!
I tillegg sover jeg bedre, og trenger mindre søvn enn vanlig. Er heller ikke trøtt om ettermiddagene lenger.
Er så lei av at folk som aldri har gått på lavkarbo skal drive å fortelle oss hvor fælt det er. :mad:
Og å bare henvise til div. undersøkelser er ikke godt nok. Hvis man skal gjøre det får man versågod fortelle detaljert hva slags undersøkelse dette dreier seg om. Det finnes masse undersøkelser som taler mot lavkarbo, og en rekke som taler for. I Atkins-boka står det jo en god del om dette.
Og apropos ernæringseksperter: I boka "7 slankekurer som virker" går Maria Thomessen, en av norges mest kjente ernæringsfysiologer, god for Atkinsdietten (som i boka går under navnet fett-dietten).
Atkins sier vel at man normalt ikke skal behøve å telle kalorier uansett, - fordi du ved å spise etter filosofien (også på vedlikehold) får i deg passe med kalorier automatisk. På vedlikehold spiser man mer av andre ting og litt mindre fett enn på induksjon. Det er også noe som endrer seg gradvis ettersom man legger til karber....
[color=purple][/color]
Å telle kalorier er for unntakene, de som av en eller annen grunn er nødt til det for å ta av/vedlikeholde. Han sier også at hvis du MÅ telle, så er det optimale 10-12 ganger vekten din i pund pr dag. Jeg er vel en av de som har blitt kalt fanatisk her inne, - og jeg tar av og til stikkprøver hvor mye jeg egentlig har spist. Men jeg har nå et avslappet forhold til det så lenge jeg vet jeg spiser riktig og jeg ike legger på meg. NOE på jeg ha lært etter å ha levd mer eller mindre etter samme filosofi i 25 år :p
[color=purple][/color]
Vekttap og vedlikehold er veldig individuelt. Tror du får mer kalorisjokk på Eat !! :)
Det ser ut til at energibalansen reguleres best når det fysiske aktivitetsnivået er over ei viss grense. Reguleringen er også meir effektiv ved inntak av en karbohydratrik enn ved inntak av fettrik kost.
Dette er sitat frå læreboka Ernæringslære som blandt andre helsesøstre blir lært opp med:mad:
Dette er kroppen min uenig i:cool:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.