For litt over 1 år siden fikk jeg målt blodtrykke mitt til 145/100 det er høyt for å være 17år og skolelegen slo alarm. når jeg kom til fastlegen var blodtrykke mitt forsatt høyt. og det var det på alle målingene helt frem til nå. i mail var jeg hos helsesøster og fikk det målt til 135-140/90-100 altås forsatt høyt. spesielt undertrykket.
Skolelegen og helsesøster ville ta meg av p-pillene mens fastlegen ville at jeg skal forsette med settningen " er mer belastning for kroppen å bli gravid"
her om dagen kjøpte jeg meg en blodtrykker måler av typen denne.
og i følge den ligger blodtrykke mitt rundt 110-120/78-84 dette er jo et helt normalt blodtykk..
hadde dere stolt på en sån måler?
(tenkte å ta en tur til legen snart, må bare få skaffet meg ny fastlege etter flyttingen først)
Hei Helene!:)
Tja, det er ikke godt å si om du kan stole på en slik måler. Lå du en stund før du tok blodtrykket selv?
Noe annet er om du fikk ligge ned å hvile før du tok blodtrykket hos helsesøster eller legen. Noen er litt raske til å ta blodtrykket.- men det kan godt forandre seg til det bedre om du får ligge ned litt.;)
Hvis jeg var deg, tror jeg at jeg ville spørre legen/helsesøster om å få tatt en døgnmåling av blodtrykket. Da kunne du se hvordan det forandret seg iløpet av døgnet,mens du er i normal aktivitet. Det er det som betyr mest.;)
Det er godt mulig at du kan stole på den måleren. Jeg strevde med høyt blodtrykk på slutten av begge mine svangerskap (iallfall hos lege og jordmor). Mens på hjemmemåler var det nesten normalt tildels lavt. Jeg lå og slappet av i stolen før jeg målte. Tok 3 målinger, noterte alle. Siden helsepersonell og jeg fikk forskjellige målinger, så tok jeg med måleren til jordmor, og på hennes kontor fikk vi omtrent samme tall (lett forhøyet) på begge apparatene. Altså hadde jeg litt "kontor-forhøyet blodtrykk". Endte til slutt opp med døgnmåling, både med barn nr 1 og 2, da også det blodtrykket jeg målte hjemme steg. Viste seg da også at jeg hadde lett forhøyet blodtrykk, men ikke noe de bekymret seg for.
Så jeg ville først tatt med din egen måler og sammenlignet med helsesøsters. Deretter jobbe videre ut fra det resultatet du får der.
Takk for svar begge 2. tror jeg har litt sån legekontor blodtrykk jeg og. vil ikke at de skal finne noe feil vetu og så blir man redd og blodtrykke stiger.
men jeg har målt blodtrykke hemme med stemoren min sin før da hadde jeg og høyt så jeg har tro på at jeg har gått litt ned sammen med kg og at jeg slapper mer av nå som jeg ikke bor hjemme lenger.
men jeg skal få målt det hos lege snart.. se om ting er bedre. er ikke noe gøyt å ha høyt blodtrykk .
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.