flap sa for siden:
Hei.
Et spørsmål om havrekli. Jeg har svært god erfaring med havrekli og kolesterol-verdier fra tidligere. Er det mulig å spise dette til frokost uten å ta livet av ketosen? Eventuelt hvor mye kan jeg spise?
flap
flap sa for siden:
Hei.
Et spørsmål om havrekli. Jeg har svært god erfaring med havrekli og kolesterol-verdier fra tidligere. Er det mulig å spise dette til frokost uten å ta livet av ketosen? Eventuelt hvor mye kan jeg spise?
flap
Summer sa for siden:
Hva står det om innhold på pakken da?
flap sa for siden:
Der står det "Karbohydrat 51 gram, herav sukkerarter 2 gram".
Summer sa for siden:
...og dette er pr 100 g? Hvor mange gram er en porsjon da?
flap sa for siden:
Ja dette er pr. 100 gram. En porsjon er vel på kanskje 60 gram.
Summer sa for siden:
dvs at du vil få ca dobbel dagsdose på karber bare i dette måltidet.... så da er det kansje ikke så lurt? :)
Kristian sa for siden:
Hæ! så mye i kli, jeg trodde kli stort sett var fiber jeg:o
Nille sa for siden:
Tror det kommer an på hva slags kli det er.... jeg har kruskakli og den er det 8 karber pr 100 gram står det på pakka. Fiber med 50 gr er trukket fra.
Noen andre som har klipakker de kan sjekke innholdet på ... :snill:
Kunimundur sa for siden:
Her er ein tabell over ulike karbohydrat, matvarer på H:
www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp?ID=H
Ser ut som det er ein viss skilnad på havrekli og kveitekli.
Nille sa for siden:
:ja: - da lærte vi at havrekli er 54,3 karber og 13 gram fiber (som allerede er trukket fra) og hvetekli er 18.5 karber og 42 gram fiber (allerede trukket fra).
Helt klart hva man bør velge altså .... havrekli taper stort !! :D
Kruskakli må da være enda bedre igjen ! Det er renset hvetekli og er en blanding av grove og fine skalldeler. "Høyt kostfiberinnhold og rikt på mineraler og vitaminer" sier reklamen. Den har altså kun 8 karber og 50 gram fiber.... Tror jeg velger den jeg :)
205gti16v sa for siden:
Har lest ein plass at det finst eit stoff i kveitekli som hermer insulinets virkning i kroppen.
flap sa for siden:
Tja, si ikke det. Nå er jo de helsebringende egenskapene til havrekli godt dokumenterte, med effekt på både blodtrykk og kolesterol så for noen vil den være det beste valget. Men det er klart, skal man på død og liv under 15 karber pr. dag så sliter man jo litt:rolleyes: .Grunnen til at hvetkli har så få KH er at det består av svært høy grad av uløselige fibre. Men at havrkli gjør godt for kroppen, det kan ingen motsi:p .
Nille sa for siden:
Nei, motsi det kan man vel ikke, - men det var det med hva som var best når du går på Ketolysekuren og skal spise max 15 gram karber pr dag da :snill:
DET var det jeg mente serru !! :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.