< Tilbake til oversikten

Atkins og mettet fett

#1

MHM sa for siden:

Jeg har Lindberg som kostholdsfilosofi, men våger meg likevel på å starte en Atkins-tråd. For så lenge jeg ikke er Atkins-er selv, så kan jeg jo stille all verdens dumme spørsmål…. Jeg lurer på om Atkins skriver noe om mettet fett og forbrenning. Jeg er selv av den oppfatning at inntak av enumettet fett (olivenolje, rapsolje, avokado, oliven, mandler, peanøtter) øker fettforbrenningen i kroppen. Også omega-3 kan øke forbrenningen. Mener Atkins at mettet fett øker fettforbrenningen, lurer jeg på da? Hvis Atkins skriver at man heller bør velge ekte fløte framfor matfløte eller kaffefløte, er det da pga karbohydratene eller fordi jo mer mettet fett desto bedre?
Just asking… ;)


#2

Nille sa for siden:

Du har selvfølgelig helt rett i at enumettet fett øker forbrenningen, - og det sier Atkins og...

Det er hovedsakling på grunn av karbohydratene Atkins fraråder melk, - OG fordi de mener melk er for kalver, ikke mennesker. For å få i deg det kroppen trenger av kalium og kalsium må du drikke vannvittige mengder melk (sier de) og min egen lege, hvis melk er den eneste kilden. Den diskusjonen skal jeg ikke ta, jeg har aldri likt melk sjøl, og aldri drukket det. Eneste grunnen til at jeg begynte med kalium, kalsium tilskudd var at jeg tok vanndrivende piller som skylte ut dette og annet. Før det led jeg ikke av noen kalium, kalsium mangel til tross for at jeg aldri har drukket melk.

Alle typene melk vi har inneholder omtrent likt med karbohydrater. 1 dl helmelk 4.6 gram karbo, lettmelk 4.7 gram karbo, ekstra lett 4.6 og skummet 4.8, matfløte 3.8, kaffefløte 4.2. Dvs. drikker du et glass melk på 2 dl har du brukt opp omtrent halve karbo kvoten din ! Kremfløte inneholder 2.9 gram carbo pr dl til sammenligning.

Jeg står ikke inne for alt Atkins mener er bra/dårlig. Noen påstander og meninger er VELDIG amerikanske - de ser jo faen på høylys dag noen ganger og saksøker hverandre for et godt ord. Men her kan du lese om "The case against milk" - litt morsomt - og litt alvorlig !


#3

MHM sa for siden:

Hvor lurt det er å drikke melk kan diskuteres. Men det kan vi jo diskutere i en annen tråd. :) Jeg er ikke ute etter å TA Atkins nå, selv om jeg fortsetter og spisser spørsmålet mitt enda mer - jeg er bare nysgjerrig:
Hvis jeg skal lage middag, med fisk/kjøtt + grønnsaker, så heller jeg alltid på olivenolje på de ferdige grønnsakene. Noen ganger vil jeg ha fløte når jeg tilbereder grønnsakene eller kjøttet/fisken. Jeg får i meg max 1 dl (og er dessuten ikke i ketose). Jeg har valget mellom 1 dl kremfløte (2,9 gram karbo) og 1 dl matfløte (3,8 gram karbo). 0,9 gram karbohydrater i forskjell kan ikke spille så stor rolle. Men mener Atkins da at jeg BØR velge kremfløten for å få mer mettet fett, eller mener han at jeg bør velge matfløten for å spare disse kaloriene (selv om vi ikke snakker om kalorier, så eksisterer de jo.... ;) )
Igjen: Just asking.... :D


#4

Skorpia sa for siden:

;) :p Fælt så pirkete vi er i dag da:rolleyes: Dette fløtepratet er vel mest beregnet på Atkins på induksjonen. Da kan et par karbohydrater spille en viss rolle. Og selv der bør ikke kremfløte overstige 1 dl om dagen. Fløten er til for at maten skal smake godt,og at vi skal bli mette. Ikke alle oppskrifter egner seg til å få et delikat måltid ut av det ved å tilsette olje:eek: :D Vi skal leve som konger på Atkins vet du:hest:

#5

Nille sa for siden:

Håper ikke jeg ga inntrykk av at jeg trodden du ville "ta" noen.......det var ikke meningen. Mente å gi uttrykk for at det finnes flere meninger der ute og at Atkins har sin egen.......:o

Etter å ha lest Atkins oppfatter jeg det slik at Atkins i utgangspunktet ikke teller kalorier og han mener du skal velge kremfløten pga karber OG fettet. Står om det i den linken tor jeg. Og som Skorpia sier, det er kun induksjonen på Atkins som er "streng". Det gis rom for personlig tolkning her og der etterhvert !

(Utenom tema, men som en liten oppklaring: Hvis man er en av dem som MÅ telle kalorier (v/bla. lavt stoffskifte) anbefaler Atkins 10-12 ganger din vekt i pund pr dag i kalorier. F.eks. jeg veier 153 pund, mellom 1530 og 1836 kalorier pr døgn. Kaloriene bør ideelt sett fordele seg med 65-70% fett, 20-25 % proteiner og 5 % karbohydrater. Det blir mye fett !! Tror Lindberg og de andre lav karbo diettene har en annen fordeling...)


#6

MHM sa for siden:

Håper ikke du trodde at jeg mente at du trodde jeg skulle ta noen.... He-he. bare tuller nå, Nille :D . Nå trår vi så varsomt at vi nesten ikke er borti bakken. Neida, alvorlig talt - jeg tolker alt i beste mening, og synes ikke du sa noe som var til å misforstå. Og jeg skal prøve å slå meg til ro med dette mettede fettet, men jeg skjønner fortsatt ikke HVORFOR... Nå er jeg akkurat som en kollega av meg, som alltid må vite akkurat HVORFOR... :rolleyes: og jeg avfeier han med at "erfaring viser at det er lurest slik". ;) :D Kanskje det er noen med biokjemi her inne, som kan komme med en lengere utredning.....? :cool:


#7

Kristian sa for siden:

Forklaringen er såre enkel. For å bli mett på fløte trenger du dobbelt så mye matfløte som kremfløte. 2dl matfløte blir 7g karbo mens 1dl kremfløte blir bare 3g.

Altså du trenger dobbelt så mye av de magre produktene for å gjøre samme nytte som de fete. og dermed så mer enn fordobler du karbohydratene.

Når jeg spiser laks eller ørret så bruker jeg alltid rømme til. Med seterrømme 35% holder det med 2/3 boks. Bruker jeg lettrømme 20% trenger jeg nesten to bokser for å gi samme smak og metthet. Må legge til at jeg er storspist:rolleyes:

Melk er ikke på dietten på grunn av litt for høyt karboinnhold, men det er selvfølgelig mye bedre enn jus og brus. Vi har ett økende fedmeproblem på grunn av at melk ofte er byttet ut med andre energirike drikker...
Melk inneholder 3,9% fett 4,6% karbo og 3,3% protein. Fordelingen ligner mistenkelig på ett deffekosthold:cool: . Kansje Nille ville regne ut hvor mange prosent av energiinnholdet i melk kommer fra lactose:)


#8

Anne sa for siden:

Hmmm...Nå blir jeg forvirret. Hvorfor er melk bedre enn jus, hvis det er av den usukrede typen?

Meierienes 100% juice? Hva er forskjellen på den og saften av en egen presset appelsin? For det kan vi jo spise, vi Fedon tilhengere. Ikke lett dette.....:eek:


#9

donjuanwannabe sa for siden:

Overskriften sier alt. Melk er noe vi ikke trenger. Jeg har ikke drukket melk på over 1 år og savner det ikke. I tillegg får man dårlig ånde. Hvike dyr er det som drikker melk gjennom hele livet? Kun mennesker!

Forskjellen på matfløte og den ekte fløten er at matfløte inneholder bare 22 g fett og kremfløte nesten 40 g! Merket det med omeletten med matfløte, smakte helt annerledes enn med kremfløte, aldri mer.


#10

Nille sa for siden:

Egentlig ikke, men siden karbohydratene er 4.6 % og de består av laktose......ja, da blir det................hm............4,6 % ????? Ja, det sier vi, 4.6 % ! :p :rolleyes:


#11

Kristian sa for siden:

Melk inneholder protein og fett som vi atkinser skal ha mens jus inneholder bare fruktose som vi Atkinser helst ikke skal ha. Fedonister kan bruke fruktose, men ikke melkefett.
jus som du presser selv blir ikke varmebehandlet og dermed beholder du mer av vitaminene. Det nest beste er meierienes jus som er varmebehandlet med lavere varme.


#12

Skorpia sa for siden:

Hmmm... fruktose i juice?? Snakker du om appelsinjuice??? Druejuice inneholder kun druesukker f.eks,
Jeg visste faktisk ikke at appelsiner inneholder fruktose.
Noen som har peiling???
Vet at fructose er en sukkerart,men hvor kommer den fra???
Sukker blir utvunnet av,sukkerrør eller sukkerroer,druesukker av druer osv. men hva utvinner de fruktose fra???


#13

HP sa for siden:

Fruktose er fruktsukker det... ;)

Den på pakke er vel utvunnet fra mais? tror jeg... Druer inneholder nok både druesukker og fruktose, for druer i seg selv her jo ikke superGI'en som druesukker har...

All søt frukt inneholder fruktsukker... vi atkinsere skal unngå den rafinerte varianten... den på pakke... :)


#14

Skorpia sa for siden:

jeg visst ejo egentlig at fructose er fruktsukker,men inneholder all frukt fruktsukker??? Når det gjelder druer hos meg har jeg bannlyst de,enda så godt det er:-) Tåler de dårlig. Hva med bær da???? Inneholder alle bær fruktsukker også???

#15

HP sa for siden:

ja... ;)


#16

MHM sa for siden:

Vil bare oppklare:
Sukker/sukrose/farin/melis består av ett molekyl fruktose (fruktsukker) og ett molekyl glukose (druesukker) - like mye av hver. Så når man spiser vanlig sukker, så spiser man 50% fruktose og 50% druesukker. Forskjellen på fruktose og druesukker, er at førstnevnte har glykemisk indeks (GI) på 20, og druesukker på 100. Vanlig sukker har GI på 70. Maltitol har GI 25, honning 55, xylitol 8, mens laktitol har GI minus 2. Søtningsstoffer som ikke påvirker blodsukkeret er Stevia og polydextrose, og de kunstige aspartam, acesulfam K, sakkarin, cyklamat og sucralose.
Så det så... :D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.