< Tilbake til oversikten

Spørsmål om stekepanner

donjuanwannabe sa for siden:

Ja, nå spør jeg: jeg har lenge stekt i teflonpanne, men har måttet bruke veldig mye smør for at omeletten ikke skal sette seg fast. Men det skjer av og til likevel selv med mye smør.

1:
Hvorfor? Pannen er brukt i ca. 1 år og jeg har alltid brukt plast-utstyr. Varmen jeg bruker er det halve av max. Man skal vel ikke trenge å bruke smør i en teflon-panne eller er det eggene? Eller er det kvaliteten på teflonpannen? Den var ikke så dyr.

2:
Jeg har i det siste stekt i jernpanne men da kan jeg bruke veldig lite smør og det setter seg ikke fast nesten samme hvor lite smør jeg bruker. Hvorfor så stor forskjell på pannene?

3:
Etter at jeg vasker jernpannen blir den veldig brun. Skal jeg olje den etter hver gang jeg bruker den? Er det normalt at den blir så brun?

Takk for alle svar!

jade sa for siden:

Hmmm... Jeg bruker teflonpanne med bare litt smør i til omelett, og den pleier ikke sette seg fast. Og jeg bruker metall stekespade i den rett som det er.

Om dumå olje den vet jeg ingenting om. Men jeg har hørt at du ikke skal bruke såpe når du vasker den.

Marit sa for siden:

Teflonpanne tåler ikke samme varme som jernpanne, så bruk jernpanna du.
Kun huske å vaske i varmt vann, no Zalo eller andre vaskemidler, da er den ubrukelig.

Nille sa for siden:

:ja: vask kun med vann - ikke såpe. Om OM du MÅ bruke såpe må den skylles godt ... også kan du smøre den inn med litt olje oppi mellom hvert bruk. Da blir den ikke brun !!

jeef-micro sa for siden:

Grunnen til at man ikke skal bruke såpe, men derimot olje inn jernpanna etter bruk, er at jern har porer, og såpe og olje trenger inn i posene og sette seg der, så bruker du såpe får du såpe i maten, for porene utvider seg i kontakt med varme... Men skal av samme grunn alltid vaske ei jernpanne i varmest mulig vann, og skylle den i kaldt vann etter bruk, for å lukke porene... i allefall i følge min far som er smed (vil tro han har peiling på sånne ting...)
Min erfaring med teflonpanner er at kvalitet varer lengre enn de billige...Jeg kjøpte en ganske dyr teflonpanne for seks år siden, den er stadig i bruk, og like fin, men jeg er nøye på redskapen da, og bruker kun plast eller silikongreier i den

donjuanwannabe sa for siden:

Takk for svar. Da slutter jeg med zalo.

Nooria sa for siden:

Du må heller ikke la den ligge i vann for da ruster den. Kan det være rust det du snakker om?

guro sa for siden:

Men atte ... jeg har alltid brukt jernpanne, intill jeg lærte om transfett. Nå misstenker jeg at jernpannen er et fint oppsamlingssted for nettopp slikt fett og tørr ikke bruke den mer. Men teflon panner avgir jo litt av sitt belegg hele tiden det også, så det er ikke bra ... forvirret guro, som likevel velger å bruke teflonpanna

Kunimundur sa for siden:

Dette synest eg fungerer bra: Etter bruk fyller eg steikepanna (jern) med varmt vatn, kokar den rein, slår vekk vatnet og smør den med litt olje. Har ikkje tenkt på det du seier om transfeitt, Guro, men vil ikkje det koke bort det meste?
Har faktisk ei steikepanne i rustfritt stål, også, men maten set seg mykje lettare fast der...

Nille sa for siden:

Jeg har kjøpt en fantastisk panne som kan vaskes og hvor INGENTING setter seg fast !! Bruker veldig lite smør/olje når jeg steker, - behøver det ikke når jeg bruker denne, har det bare i for vanens og smakens skyld. Den heter Gatrolux og har titan belegg. Svindyr - men nå har jeg hatt den i snart to år og den ser brenn-ny ut !!

guro sa for siden:

Høres ganske fornuftig ut ... grubler videre

Iset sa for siden:

Nille: den så kjempebra ut. Hvor mye kostet den?

Nille sa for siden:

Kjøpte den på Kitch'n på kvadrat og den kosta rundt tusenlappen. De hadde dem også på den kjøkkenbutikken i Torgterassen i sommer. Jeg vet de har hatt 10 års jubileums-kampanje i sommer, vet ikke om det gjelder enda, men da kosta stekepanna 699.
Hadde gryter også på det tilbudet. Angrer på at jeg ikke kjøpte .....

Iset sa for siden:

Takk, Nille. :D
Må ha ny stekepanne snart, og da vil jeg ha en ORDENTLIG!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.