< Tilbake til oversikten

bare noen tanker...

Bamseline sa for siden:

Jeg startet på ketogen diett, og fikk beskjed av legen med å slutte fordi stoffskifte prøvene mine var helt ute å kjørte. Sitter å venter på start signal igjen.
tror også at stoffskifte var bra når jeg startet , men at det ble verre når jeg startet slankingen. hmmmm

Men det er det at jeg liker ikke vekta mi og jeg ser at jeg trenger å gå ned ett par(Les mange;) ).
Jeg syns at ketogen dietten faktisk var ufattelig kjedelig og det kostet faktisk masse penger å handle inn ALT av mat man må ha. Dessuten tror jeg kanskje at jeg er av den typen som må ha faste planer for hva jeg skal spise. Derfor tenker jeg på Spisdegslank-greiene. der vil jeg jo få "matpakker" og da vet jeg jeg jo hva jeg skal spise. tenkte kanskje det også ville gå opp i opp med penger, med det jeg måtte handle inn før.
Vil veldig gjerne høre hva dere syns.
Er Spisdegslank i norge det samme som Nutrisystem er i Usa?(bruker den i ekstrem forvandling)

Heksehilda sa for siden:

Jeg sjekket begge sidene, og det ser ikke ut til å være helt det samme. Spis deg slank fokuserer på lavkarbo og nutrissytem ser ut til å basere seg på glykemisk indeks, noe a la Lindberg altså.

Adressen var [url]www.nutrisystem.com[/url] - så kan du jo sammenlikne selv.

Lykke til, forresten!

Bamseline sa for siden:

Spisdegslank følger også GI.

guro sa for siden:

Ja men du skal vel ikke spise sånne 'matpakker' resten av livet? Man må jo på et eller annet tidspunkt lære å handle og lage den maten som kroppen og helsa har godt av. Ferdigmat er og blir ferdigmat. Ikke så sund, næringsrik og variert som mat bør være ... Det er min mening.
[font=Comic Sans MS][/font]
Men hva var dette med stoffskiftet? At kostomleggingen skulle ha påvirket verdiene dine? Fortell mer da ...

Heksehilda sa for siden:

Helt greit! Ingen av de to er noe for meg - jeg liker best å lage maten selv så jeg vet hva jeg får i meg. Er veldig enig med Guro, man kan jo ikke spise ferdigmat resten av livet, eller kan man det?

Kristian sa for siden:

Dette var rart, spiste du svært lite? Jeg kan ikke fortstå annet enn at du var for streng med dietten. Lite mat, lite karber og lite grønnsaker. Fortell mer da. :detektiv:

Nille har jo erfaring med lavkarbo og lavt stoffskifte, får vi noen kommentarer fra Nille:confused:

Nille sa for siden:

Sorry, har ikke sett denne tråden før nå. Jeg har vært på stoffskifte medisin (thyroxin) i mange mange år. Jeg hadde ikke spist strikt lavkarbo lenge før prøvene mine forbedret seg til det bedre. Jeg trapped ned medisinen og ble etterhvert tatt av. På den tiden hadde jeg ikke noe i mot det, siden Thyroxinen og andre medisiner jeg tok på en eller annen måte clashet. Jeg var fin lenge etter at jeg sluttet og jeg tror nok lakarbo kostholdet gjorde at jeg var god så lenge. Men selv om jeg har blitt mye bedre har jeg fremdeles symtomer som helt klart er tegn på hypothyreose, - selv om prøvene mine er innenfor "normalen". (Etterhvert har jeg lært at det er ganske vanlig at normale prøver = Du er OK = Drit i om du har alle symtomene !) Jeg skal ta nye prøver på mandag, og etter råd fra en annen lege vil jeg atter en gang be om henvisning til endokrinolog for å bli skikkelig utredet.

Jeg har ikke hørt om at noen FÅR lavt stoffskifte av lavkarbo kost. Men jeg er ikke spesialist. Jeg vet bare at de jeg jeg har truffet vannvittig mange på lavkarbokost som har blitt BEDRE av lavkarbo -altså IKKE motsatt. Jeg er overbevist om at almenpraktiserende leger har såpass lite kunnskap om dette (de ser kun på prøvene og ikke på helhetsbildet), at man uansett bør be om henvisning til spesialist.

Det kan være mange årsaker til at stoffskifteprøver er ute å kjøre - og siden endokrinologer i hopetall setter pasienter med hypothyreose på lavkarbokost kan jeg ikke med min beste vilje tro at lavkarbo gir lavt stoffskifte om man spiser RIKTIG. Det er en del matvarer som stimulerer stoffskiftet og noen som hemmer det.

Svarte dette i en tråd tidligere i dag:

Nå er jeg hjemme og har listene i boka til Mary Shomon foran meg. Matvarene som anbefales oss er lavglykemisk og lavkarbo. Varene det advares mot er høy GI og høykarbo. Hun påpeker viktigheten av fett - sunt fett. Hun har støtte fra flere forskere og endokrinologer (The Endocrine Society i USA) på dette.

Så lavkarbo er årsak til lavt stoffskifte ?? Neeei, det tror jeg ikke på......

des65 sa for siden:

Så Mary Shomon anbefaler lavkarbo for oss med lavt stoffskifte... det var jo interessant. Det gjorde kanskje valget mitt av kur litt enklere.

Nille sa for siden:

Hun sier ikke at hun anbefaler lavkarbo, men når en ser på menyene hennes er det en del lavkarbo ja ! Men mer lik Lindberg nivå på karbene enn Atkins, SB og Ketolyse....:)

Alba sa for siden:

Jeg har lavt stoffskifte selv og går på medisiner fra utlandet..(armour)Fikk et nytt liv etter jeg begynnte på de...problemet er selfølgelig kiloene som har satt seg...15 kg for mye...eneste legen min sier er: spis normalt sunt og beveg deg...og jeg skal love dere at det gjør jeg...jaja..spiser jo litt godt noen ganger,men det er jo lov...og går ikke ned en kg...huff..
Det der med stoffskifte er jaggu ikke greit..ROP om det er noe som er verdt og prøve:)

Alba

des65 sa for siden:

Jeg går også på Armour for stoffskiftet, og spiser nå lavkarbo ala Lindberg. Jeg tror faktisk at jeg har det bedre no enn før jeg startet opp med dietten min. Jeg skal om ett par uker å ta nye blodprøver, da har jeg spist slik i over 1,5 måned og det burde gi seg utslag på prøvene mine da. Er kjempespent!

cavatina sa for siden:

Det er en kjent sak at vi som har hypothyreose gjerne har lettere for å legge på oss, og vanskeligere for å gå ned i vekt som følge av sykdommen. For mange er det umulig å gjøre noe med vekta så lenge sykdommen ikke er under kontroll.

Som Nille sier her, så er det dessverre slik at mange leger tror de har peiling på stoffskiftet, men i virkeligheten ikke vet så mye. Mange leger ser kun på blodprøvene og tror automatisk at symptomene må komme av noe annet, dersom prøvene er innenfor normalen. De glemmer at den enkeltes normalverdier ikke alltid er de samme som gjennomsnittet i befolkningen. Man kan altså være syk, selv med normale prøvesvar.

Jeg har hørt noe om at dersom kroppstemperaturen er under 36,8, så har man ikke fettforbrenning. Hos oss med lavt stoffskifte er ofte temperaturen under den grensa, og derfor går vi ikke ned i vekt. Kroppen handler etter dårlige tider, og lagrer all energien som fett. Så for å få en vektnedgang, må stoffskiftet være riktig regulert først.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.