< Tilbake til oversikten

Spørsmål om Atkins

Juline sa for siden:

Hei :)

Noen her som har prøvd Atkins dietten? Min svigerinne og hennes samboer går på den og det ser ut som den virker bra. Gubben har tenkt å begynne på den, men nå i det siste så har jeg hørt at når man går på denne dietten så går man ned fort i vekt og kan risikere å legge på seg det dobbelte etter dietten er ferdig. Noen som har opplevd dette? Har også hørt at det ikke er bra å gå ned for fort i vekt. En annen ting jeg har hørt er at dietten mangler et næringsstoff som er viktig for kroppen, husker ikke hvilket næringsstoff men kanskje det er andre som har hørt om dette?

Ellers så har jeg ikke hørt noe mer, tar gjerne i mot kommentarer og opplevelser både positivt og negativt fra andre som har prøvd Atkins.

Nille sa for siden:

Som på ALLE dietter vil man legge på seg igjen om man går tilbake til å spise slik man gjorde før. Det går ikke fortere opp på Atkins enn på Grete R, Lindberg eller andre.

Atkins er en kostomlegging - ikke kun en slankediett ! Følger du retningslinjene (og legger til karbene sakte men sikkert til du når din kropps akseptnivå), legger du ikke på deg igjen. Faktisk er det i USA bevist at lavkarbere har lettere for å beholde vekten etterpå fordi det er et kostomlegging - og faktisk en omlegging de fleste klarer å leve med (presiserer: de som har lest boka). Veldig få klarer å ligge på et minimum av kalorier eller karber resten av livet.....

De fleste av oss som er på Atkins vedlikehold ligger mellom 40 og 120 karber - noen under, noen over. De fleste tåler også et pasta, ris eller potet måltid noen ganger i mnd uten å legge på seg. De fleste tåler å "kose seg i helgene" uten å legge på seg. Men å tro at en kan gå tilbake til å spise is, kaker, sjokolade og chips + å drikke cola slik man gjorde før ??

Sorry, det funker ikke på noen som helst diett - om man vil holde vekta !! :D

Dessverre er det mange "forståsegpåere" av ernæringsfolk og trenere i norske media som uttaler seg om Atkins og lavkarbo uten å vite hva de snakker om. De har hørt/trodd og kanskje lest litt om induksjonsperioden og trodd det er hele dietten. OG at det er en ren slankediett. - ikke en kostomlegging. Faglig uakseptabelt å uttale seg uten å ha satt seg grundig inn i saken syns jeg, men noe vi har lært å leve med !!

Det er kanskje lett å si, men ikke hør på dem som uttaler seg så negativt. Ikke la deeg vippe av pinnen ! det er heller ikke vits å diskutere med folk som ikke vet hva de snakker om men som tror de kan alt fordi de har hørt/lest ! Kom heller inn her og søk infomasjon. Dette er garantert det beste stedet for riktig Atkins info i hele Europa. Jeg har vært med leeeeenge og kjenner kun canadiske/amerikanske forum som kan vise til like mye erfaring og kunnskap når det gjelder Atkins og generell lavkarbo !!

205gti16v sa for siden:

Det er veldig bra her:)

Møkje forskjellige folk med forskjellige meiningar og problem, og folk er saklige.

Generelt så inneheld atkins mykje meir næringstoffer enn brød, ris og pasta basert kosthold.

Staten har satt øvre grense på 10% energi frå sukker, dette er utrulig høgt og det er egentlig logisk at det er bedre å få 10% av energien frå f.eks smør!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.