< Tilbake til oversikten

Min babygugge

Mum 4 2 sa for siden:

• 3 pærer
  • 2 gule epler
  • 3 never frosne bringebær

Pærer og epler skrelles og renses for kjærnehus og steiner. Kutt i små biter. Kok alt i omtrent 1 dl vann til eplene er møre, tror jeg brukte ca 10 minutter. Mos med stavmikseren. Avkjøl hurtig i vannbad. Ha i isterningbrett eller isterningposer og frys ned, slik kan du ta opp det du får bruk for etter hvert. Ved bruk av isterningbrett, popp ut terningene når de er frosset, f.x i en isboks. Slik får du frigjort brettene til noe annet.
Jeg knuser og tilsetter som oftest en 2-3 cm bananskalk ved bruk.
Mye bedre enn nestle-gugge.

Serveres enten ved grøten eller i grøten. Alene som mellommåltid/fruktmåltid. Eller som dessert etter middag.

Storebror kan få isterninger i smoothiesen.

Av bær kan jo også bruke sesongens nyplukkede bær. Tenkte selv jeg skulle tigge multer av tanta mi. (jeg bruker å få hver høst)

Iset sa for siden:

Så bra!!! Ja det er mye bedre (og like enkelt) å lage moser selv istedetfor de ekle Nestlemosene.
Jeg lager smoothie til vesla hver dag (hun er snart 2 år). Har oppi yoghurt naturell (eller mild vanilje), 1/2 banan, masse frosne bær eller frossen frukt, og et par egg. Hun elsker det. :D

Mum 4 2 sa for siden:

Heldig dere som kan bruke yogurt. Storepoden min (2 år) har melkeintoleranse og blir uvel og hyperaktiv av melkeprodukter. Yogurt er faktisk noe av det verste jeg kan gi han. Det fører til at han blir "propell" og ikke greier og sovne for natten. Han synger og jodler i senga si, hopper og spretter og vi ser at han ikke har det bra. Stakkars. Sist dette skjedde så sovnet han helt utmattet, 5 timer etter normal leggetid (kl 20). Da hadde han fått i seg 3 ts yogurt ved lunsjtid.

Har prøvd med litt soyayogurt i hans smoothie, greit nok, men ikke samme syrlighet som vanlig yogurt. Men vi får da til bra smak allikevel.

Lagde også fersk babymos i dag. Moste en pærebit sammen med litt avokado. Skled rett ned i gapet på lillepoden (7 mnd). Matglad fyr han. Liker alt til nå. Håper det fortsetter slik.

mam sa for siden:

2 mangoer
2 gule epler
1 banan
1-2 ss olje eller cocosa uten smak (den som er beregnet på steking)
Holle's hirsegrøt (Eller speltgrøt, eller havregryn)

Begynner å bli en stund siden jeg laget dette. Men aviste fryser'n i sommer, og fant et par porsjoner som gikk ned på høykant. Dette kan tilpasses større barn, etter hva slags jevning som tilsettes.

Skrell og skjær mango og eple i skiver. Ha i liten gryte med vann som så vidt dekker. Kok 5-10 min. Mens det er varmt, mos med stavmixer. Nå er det ganske tyntflytende. Jeg har en tynn unge, så jeg slenger i litt fett. Kan ikke bruke cocosa med kokossmak, den kræsjer med mangosmaken.
Jevn med 1 skje i gangen av Holle's grøt. Tror jeg brukte 4-5 skjeer. Lag den så tykk/tynn som du vil. Hollegrøtene kjøpes på helsekostbutikker, og skal bare røres i varrm væske. Inneholder ikke sukker.
Jeg begynte med hirse ved 6 mnd alder. Gikk over til spelt etterhvert. Nå er gutten snart 2 år, og jeg brukte havregryn og finmoser ikke. Når det er lunkent, moser jeg i bananen. Frys straks det er kaldt.
Jeg foretrekker å lage dette helt ferdig med banan før frysing, selv om bananen gjør røren litt grålig. Det kan unngås ved å gjøre som Mum 4 2, tilsette banan ved servering. Med bare mango og eple er det gyllengult og delikat.

Nooria sa for siden:

Skatten min på nesten 2 spiser/drikker smoothie hver dag. I den har vi

egg
banan
det vi har av frukt
en eller flere typer bær
Udo`s choice
evt.annen olje
evt. nøtter

Han elsker det!

Det jeg savnet da han var bare noen mnd gammel var gode proteinkilder som babyer tåler. Jeg begynte relativt tidlig med eggeplomme og nøtter, men de første mnd kunne vi ikke bruke det. Dersom poenget er at maten skal ligne på morsmelk i næringssammensetning blir bare frukt og grøt ikke helt riktig.

Mum 4 2 sa for siden:

Å så flott med en variant. Skal lage denne etter å ha handlet mango. Skal også prøve å tilsette banan før frysing. Sparer jo en del arbeid da. Og bananen blir fort brun på kjøkkenbenken....
Jeg bruker også Holle hirsegrøt, var og kjøpte speltgrøt av samme merke i går. Tenkte å tilsette ei lita ts med speltgrøten i hirsegrøten i morgen.

Mum 4 2 sa for siden:

Jeg er enig med deg der Noria. Savner også proteinkilder. Spesielt siden jeg er litt varsom med nøtter og egg. Førstemann var allergisk mot egg (er det heldigvis ikke lenger), har melkeintoleranse samt at han har peanøttallergi. Selv om peanøtter ikke er i slekt med andre nøtter, så ble vi anbefalt å holde han unna andre nøtter også. Er derfor litt "overdrevet" forsiktig med barn 2.

Men har lyst til å prøve med eggeplomme etter hvert. Hvor mye ga du første gangen? Ga du det i sånn ferdig hirsegrøt fra Holle, eller kokte du selv fra bunnen? Hvordan gjorde du det?

Mum 4 2 sa for siden:

Glemte å si at most pære og revet gulrot (på den fineste siden av jernet) også smaker godt. Nam nam det også i følge lillepoden (alt forsvant og han tittet storøyd etter mer).

Nooria sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet her. Mener du hvordan jeg serverte eggeplomme eller hvordan jeg lagde grøt? Jeg kan jo svare på begge deler for sikkerhets skyld :D

Vi kjøpte hirse- (til han var 6 mnd), spelt- og havregrøt (etter at han var 6 mnd) på Helios som vi kokte fra bunnen av. Holle brukte vi bare når vi var ute på reise (fordi de hadde instant). Vi har vent oss til det fra begynnelsen og synes det er veldig greit. Det tar jo bare 2 minutter. Da han var 8 mnd begynte vi å kjøpte små havregryn på Helios som vi kokte. Det gjør vi enda (dvs nå bruker vi store).

Når det gjelder egg, så serverte vi det i mange varianter. Det er jo f.eks supert å blande egg i sånn fruktgugge (eller smoothie som jeg da vil kalle det). Noe mere næringsrikt enn gugge med egg, bær, avocado, banan og olje, kan man vel knapt servere dem :D Ellers så har det vært populært å spise bløtkokt egg (kokt ca 6 1/2 minutt). Egg kan jo for øvrig brukes til så mangt :ja:

Nooria sa for siden:

Vi har forresten begynt å ha litt grønnsaker også i smoothien til prinsen.... f.eks litt gulrot eller bittelitt brokkoli. Det er vanskelig å få i han grønnsaker ellers, så det er en smart måte å få han til å spise litt av det.

Mum 4 2 sa for siden:

Tusen takk igjen. :) Du svarte på det jeg lurte på. Jeg har til nå brukt sånn instant fra Holle. Får vel kjøpe Helios neste gang jeg er i Trondheim. Min lokale helsekost selger bare instant-typen, og jeg har ikke noe igjen etter storepoden.

Ga du en hel eggeplomme første gangen? Eller bare litt? Tror jeg prøver med bare litt jeg, siden storepoden var allergisk mot egg. Har skjønt det slik at det er eggehviten som allergi, men bedre å være litt forsiktig. Sikkert bare "overhysteri" av meg, men men, det er vel slik jeg er. :ja:

Nooria sa for siden:

Skjønner godt at du er forsiktig når storepoden er allergisk. Men jeg kan ikke slutte å undre meg over hvorfor det er så lite gode proteinkilder vi kan gi babyene. Samtidig har jeg hørt at fett er viktigere for sånne små, så det er vel bare å pøse på med sunne oljer og avokado.

mam sa for siden:

Laget fruktgrøten i dag igjen. Når jeg lager den, så husket jeg at jeg bruker å slå av ca. 1 dl kokevann før jeg moser. Ellers blir det veldig tynt. Det blir fin fruktjuice når det er kaldt.

Serverte den med cottage cheese til, for proteinenes skyld. Det er ikke så lett å få i en småspist unge nok protein, føler jeg.

Nooria: Hvordan smaker Udo's choice? Jeg synes dette kan være en variant av å drikke melk. Gutten min er veldig glad i Biola, så det er ikke det verste han kan drikke. Men det blir ensformig, og lite fett og protein. :D Frokostpannekaka til MHM er han glad i! Det er det eneste eggeproduktet han liker. Han liker hverken stekt egg, kokt egg eller eggerøre. Å servere egg i smoothies blir nok bra!

Mum 4 2 sa for siden:

Denne ble VELDIG god. :) Kan jo brukes som "fruktsaus/fruktpure" av oss voksne også. F. eks. på is. Delikat ble den også.

Bildet viser fruktpure klar for frysern. Ble hele tre slike brett + en del som jeg har i kjøleskapet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.