< Tilbake til oversikten

Hva skal dere stemme til valget?

Summer sa for siden:

Jeg lurer litt på hvor lavkarberne står henne politisk jeg..:)

Summer sa for siden:

Foreløpig leder: "har ikke bestemt meg"

Lavkarbofolket har enda ikke bestemt seg,

Over og ut til Lise som tar pulsen på den politiske stemningen på Lavkarbo.no :p

Nille sa for siden:

Jeg vet iallafall hvem jeg IKKE skal stemme på !;)

Tror det blir Kristin & Co som får min stemme i år. Det er dem jeg er minst uenige med...
Altså SV

Sugarpill sa for siden:

Kristin & co her også. Jeg har sympatisert med dem siden tidlig ungdomstid. Og jeg vil ha et regjeringsskifte til høsten! :)

Edit: "Kristin & co" kan misforstås, høyre er jo stappfult av profilerte Kristiner de også.;)

Så jeg presiserer: SV. :D

HP sa for siden:

• HP må lese litt politikk fram til valget... :p

I utgangspunktet vil jeg ikke stemme på noen av dem... Må finne ut hvem som representerer meg mest ... Og litt hvem det kan gjøre en forskjell å stemme på, om noen står på "vippen" i mitt fylke :)

Amica sa for siden:

Blir nok SV her og, men vet ikke om jeg får brukt stemmen min da det er så mye frem og tilbake med HVOR jeg skal stemme :rolleyes: Sånn er det å være student..

mofe sa for siden:

'

Hæ? Fylke? :confused:

HP sa for siden:

Jupp, vi har fylker her i landet. ;)

Og hvert fylke har et visst antall mandater som skal fylles - fylkesbenken. Norge har ikke et % demokrati vettu, en stemme i oslo teller mindre enn stemmer i Finnmark når det gjelder å få representasjon på tinget. Utgjevningsmandater retter jo opp endel, selv om det ikke blir helt riktig.

Og i så måte vil en av vurderingene mine når jeg velger parti være om jeg kan vippe en ekstra "bra" representant på tinget :)

Kristian sa for siden:

Kjenner du mange gode representanter da HP? Problemet med slike valg er jo at en stort sett kjenner bare de som er mye på TV.

Gine sa for siden:

Jeg har ikke helt bestemt meg, men jeg skal gjøre alt jeg kan for å få til et regjeringsskifte!

Bondevik er rett og slett den største sutre-ungen jeg har vært borte i og i tillegg er han falsk også pynter'n på det hele med å være 'kristen'!Det er KVALMT!

Sånn, der fikk jeg virkelig sagt det! Stakkar Bondevik er ikke her (så vidt jeg vet?) og kan forsvare seg en gang. Men-men er man politiker på det nivået bør man vel tåle dette.

Synne2 sa for siden:

For meg blir det å stemme utrolig lett, Høyre! Kanskje ikke så veldig populært valg her inne, men skolepolitkken, og tanken bak velferdsstaten liker jeg, ( er forøvrig også medlem av Unge Høyre, men kan ikke si jeg er særlig aktiv, men leser mailene..) At skolen skal tilpasses hver enkelt, at det skal være tillatt med private skolen under forutsettninger, kontatstøtten, og den gode valgfriheten mellom private og offentlige kontorer, men det tar tid og bygge opp landet igjen etter 50 år med ap.. De fikk 50 år på å rive det ned, med prøving og feiling, da må også høyre siden få muligheten til å prøve og feile, Solberg og Clemet er meget gode kandidater, Bondevik er en koselig kar, men kanskje ikke helt den rette til å styre, men synes ikke det fuinnes så mangen bedre alternativer..

HP sa for siden:

Utdanningspolitikk er det aller viktigste, for det eneste alternative til oljen - er kloke hoder. ;)

Oljeavhengighet er farlig, farlig, farlig...

emin sa for siden:

Jeg har ikke helt bestemt meg enda, men det blir enden Ap eller SV.

ALT for et regjeringsskifte!

Gamla sa for siden:

Jeg har alltid holdt meg til samme parti, men iår lurer jeg på om jeg må skifte.:p
Etter å ha sett nyhetene på TV2 ikveld og ble gjordt oppmerksom på testen på denne linken, fikk jeg en nokså grei bekreftelse på at jeg bare bør holde meg til samme parti.
Er ikke helt overbevist enda,-så jeg får ta til meg av valgflesket og se hva som smaker best!:D
na-prod.tv2.no/testorama/valgforside.jsp

Tricky sa for siden:

Har stemt i dag jeg, første stortingsvalget mitt, så det var litt andakt over å putte stemmeseddelen i boksen :rolleyes: Og nå er sosialistene én stemme nærmere regjeringslokalene.. Neste oppgave blir å få alle andre til å bruke stemmeretten sin! Alt for mange som luller seg inn i sin egen lille selvsentrerte verden og ikke gidder å ta del i det demokratiet vi faktisk har..

atin sa for siden:

FRP :D

oh yeah. det blir nok å stemme på dem gitt. :)

Aline sa for siden:

blir nok Ap... men er utrolig redd for at Høyre skal finne på å slå seg sammen med FrP... :_oy:

da må jeg nok emigrere... !!!
FrP og kultur går dåååårlig sammen!! pluss at jeg generelt misliker dem, og at jeg ikke har noe som helst tro på at de klarer å holde det de lover...
det gjelder forresten mange av partiene... jeg stemmer Arbeiderpartiet denne gangen. de har i det minste erfaring, og jeg vil ha ny statsminister!!

jeg tok testen.. Ap på første og sv på en veeeldig nær andre plass :D (som forventet ;))

Sugarpill sa for siden:

Ja! Den kommende måneden står det bare to ting i hodet mitt- å gå ned i vekt, og få folk til å bruke stemmeretten sin. :)

Hvis man ikke gjør det bør man iallefall ikke ha lov til å syte om noe som helst politisk de neste 4 årene! :p

Forresten Tricky: SV er ikke sosialister;) . De har jo en del sosialistiskinspirerte verdier/holdninger/forslag, men de heller mye mer mot sosialdemokratiske. Det eneste sosialistiske partiet i Norge er RV, og selv de er bare milde sosialister. Det er bare høyresiden som kaller SV sosialister, for de tror at det vil skremme folk fra å stemme på dem. :rolleyes:

Tricky sa for siden:

Jeg vet jeg vet :D Grunnen til at jeg sier det, er at jeg går på Gløshaugen i Trondheim, og blant sivingene er du kommunist om du stemmer til venstre for Høyre :rolleyes: Så sosialistiske verdier here I come ;)

atin sa for siden:

lurer på om folk ikke gidder å lese gjennom posten før de svarer jeg..:rolleyes:
er jo linket til den testen TRE ganger nå:p

atin sa for siden:

det å måtte lete seg tilbake er det vel ikke store vanskeligheter med, siden det er på samme siden. og når jeg legger merke til at det er blitt linket til en test, så regner jeg med at det er en ny en.
dumt at jeg blir nødt til å enten sammenlikne alle linkene før jeg går inn på de, for å se om de har blitt nevnt tidligere. eller å gå inn på de, for å så se at jeg har vært på den siden to ganger tidligere.

silje sa for siden:

ok, da er det fjernet :)

atin sa for siden:

fælt så personlig du tok det da. var ikke ment noe vondt mot deg, eller innlegget ditt. men heller som et tips til å ikke gjøre det samme igjen senere.

silje sa for siden:

off, ja.. jeg er litt irritabel i dag.. beklager..

menneh, jeg synes fremdeles at det er helt greit å referere til den linken når man sier hvor man har tatt en test. jeg er enig i at det kanskje er en del her inne som har blitt skrevet før, men her er det jo bare snakk om å gi en test et navn. like greit å gi den samme navnet som urlen mener nå jeg.. i stedet for å henvise til andre, eller å lage et eget navn. synes det er helt greit å kalle denne testen ved sin url, man kan da lese.. bla bla.. synes kanskje dette ble en litt meningsløs diskusjon.

silje

Zoë sa for siden:

Jeg synes ikke det er så vanskelig å bestemme seg for parti, jeg.

Man kan kanskje gå seg litt vill i detaljene i partiprogrammene - så det er viktig å tenke på de store linjene ( ideologien ) til de ulike partiene.

Jeg stemmer Arbeiderpartiet. Et par ganger har jeg også stemt SV.
Uansett blir det sosialdemokratisk for meg!

Det er sikkert lett å velge å stemme på partier som fronter lavere skatt - men det er viktig å tenke på hva denne skatten faktsik brukes til....

Barna dine, de syke ( som plutselig kan bli deg ), de gamle ( som også en dag blir deg ), kultur ( som vi alle trenger! ) etc, etc....
Selve skrekkvisjonen for meg er å bli et land som USA , hvor alle må ha private sykeforsikringer. Og hvor de fattige ikke har råd til dette - og dør av sykdommer de velstående får behandling for :( .

Hilsen Zoë , som betaler sin skatt med glede! :D

HP sa for siden:

Skrekkscenarioet for meg er at vi om 30 år ikke lengre har noe oljeinntekter, og en befolkning som er helt akterutseilt kunnskapsmessig. Jeg ser helst at oljeinntektene kuttes helt ut når statsbudsjettet beregnes. ;) Det er en inntekt som vil forsvinne - forhåpentligvis veldig snart.

Slik dagens Norge seiler er det nok en fordel av alle å skaffe seg en forsikring - snarest. :)

Beskatning er forøvrig også en forutsetning for demokrati, men diskusjonen blir jo hva som skal beskattes - og hva det offentliges penger skal brukes til.

Jeg ønsket meg et liberalt parti som kjemper for utdanning, forskning og utvikling. Nedbygging av byråkratiet og tilrettelegging for små og mellomstore bedrifter. - Det hadde vært noe det. ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.