< Tilbake til oversikten

Styrkeøkning/tap på low-carbs?

Germ sa for siden:

Heisann

Bare lurer på en ting...

Jeg har nettop begynt med en liten low-carb diett, for å gå ned i fett%. Hva kan jeg forvente meg på styrkerommet? Forbrenningen kommer jo for det meste på fett, men bør jeg alikavel forvente meg en del nedgang på styrken?

mofe sa for siden:

Mener du muskelmasse? Om du passer på å få i deg nok proteiner, så skulle vel det være i orden. :)

205gti16v sa for siden:

Du kan forvente dårligere form mens kroppen omstiller seg til lavkarbo. Så blir det bedre enn før:)

Germ sa for siden:

Det har vel litt å så med kcal +/- og vel?

Men takker for svar! Hadde helt glemt denne tråden!

205gti16v sa for siden:

Gløym kalorier, kroppen er ikkje ein simpel forbrenningsovn;)

Germ sa for siden:

Ja, men dersom jeg spise mye proteiner, på kcal minus, så vil jo kroppen bruke proteinene som nødløsning, siden den ikke får noe annet. Særlig myse.

Er det her det høye fettinntaket kommer inn?

Sugarpill sa for siden:

Man behøver ikke ni-telle dem, men man skal ikke glemme dem heller. Det er faktisk forskjell på å innta 2000 kcal og 4000 kcal. Både Atkins ,Torkil , Fedon, Fredrik Paulun etc medgir jo at en del av vekttapet kommer av at apetitten reduseres på low carb, og man spiser dermed færre kalorier.

205gti16v sa for siden:

Fett gir laaaaaangvarig metthet. Dersom eg et ekstra møkje fett til frukost så er det fysisk umulig å innta mat før det har gått mange timer. Gjerne 4-6 timer før det er muligt å innta nåke som helst.

I tilegg stimulerer fett i kosten fettforbrenning i kroppen:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.