< Tilbake til oversikten

Norsk ukeblad om Atkins og Montignac

Iset sa for siden:

Når skal egentlig ukeblader og aviser lære seg å sjekke opp fakta før de skriver om noe? :eek: Skulle jeg liksom skrevet en bok om plattform-bygging i Nordsjøen etter å ha skumlest et lite skriv om det? :rolleyes:

Sitter med ukebladet (fra 25 juli) foran meg, og her står det blandt annet:

ATKINS-DIETTEN:

Ulemper: Kosten blir veldig ensidig og det er umulig å dekke behovet for vitaminer og mineraler og andre næringsstoffer. Å utelukke karbohydratene helt fra kosten er direkte uheldig ettersom hjernen trenger blodsukker for å fungere. Det lave karbohydratinntaket kan gjøre det sur og kan gi deg dårlig ånde.

Makstid: 6 måneder!!!

:eek: :eek: :eek: :eek:

MONTIGNAC-DIETTEN:

Ulemper: hvis man bare spiser mat med lav GI , må man utelukke viktige og næringsrike næringsmidler. Metoden tar heller ikke hensyn til det totale antall kalorier. Det strider mot all annen vitenskap, ettersom energiinntaket må være lavere enn energibehovet for å gå ned i vekt (hvorfor skrev de ikke det på Atkins mon tro).

Makstid: 3 måneder, fordi kostholdet er unaturlig for kroppen!!!!!!!!

:eek: :eek: :eek: :eek:

sirkeline sa for siden:

Hei

Jeg abonnerer på bladet, og fikk det nummeret du refererer til i forrige uke. Reagerte på akkurat samme måte som deg - ble skikkelig irritert:mad: Enig i at journalister generelt bør sjekke kilder bedre før noe kommer på trykk. Fikk nesten lyst til å skrive til bladet for å motbevise påstandene deres, men det er sikkert ingen vits.

Stort sett alle medier har jo drevet heksejakt på dr. Lindberg siden han kom på banen med sitt kostholdsopplegg. Det har heldigvis snudd litt etter hvert. Nå er han jo kostholdsekspert både i Norsk ukeblad og Helse puls på NRK. Det tar tid å snu om på gammel tankegang, men når folket ser levende beviser på hva lavkarbkosthold gjør, vil de sannsynligvis innse at dette er "vettugt":)

Iset sa for siden:

Ja det er kjempeflott at Lindberg er kostholdselspert i NU. :D:D Jeg har ingenting imot det bladet, altså, leser det hver uke (svigermor abonnerer). Men jeg syns det er rart at journalister kan skrive om noe som om de selv var eksperter, når de faktisk ikke vet hva som er fakta og ikke. Det er jo akkurat, som jeg skrev over, som om jeg skulle skrevet en bok om noe jeg ikke vet hva er??!!

sirkeline sa for siden:

Helt enig! Det blir rett og slett for dumt. Det som irriterer meg mest, er at folk som leser dette, og ikke har peiling, må tro at alle som lever på lavkarbo er litt dumme:confused:

Hvem vil vel gå rundt å være sur, ha dårlig ånde osv??:mad: Tror ingen i mine omgivelser har merket noen endring i negativ retning hos meg hvert fall.

Vi får skrive det på kontoen for dårlig journalistikk, det er det jo nok av:p

Heksehilda sa for siden:

Dette er jo ganske typisk da! Ukebladene kjører sine side og slankeopplegg med jevne mellomrom og da dreier det seg ikke mest om fakta, men om opplag. Det selger jo, ikke sant!

HP sa for siden:

Du Iset? Kari Jaquesson står vel ikke oppgitt som kilde noen steds? :p

donjuanwannabe sa for siden:

Eller Wenche Frölich....eller Kåre Norum.....eller Christian Drevon. :p:p

Iset sa for siden:

Hehehe det hadde jo forklart det meste ja. :D

silje sa for siden:

hmmm... har vi noe i mot Kari Jaquesson?
jeg har ei venninne som jobber i en resepsjon i et hotell hun hadde bodd på, hun hadde vært ekstremt bicthy når hun ikke hadde fått avslag på regninga fordi hun var kjendis.

HP sa for siden:

:lol:

Iset sa for siden:

Åh herregud så patetisk! :eek:

Kristian sa for siden:

Ikke så rart det, så feil som hun spiser...:p

Tingeling sa for siden:

Men var det ikke denne uken jeg så et stort ekstra-bilag i norsk ukeblad om kost og helse?? Altså 20 sider ellerno med Fedon Lindberg og folk som har fått bedre liv etter lavkarbo-omlegging???

Syns jeg så det når jeg sto i butikken her om dagen... så jeg ba mamma kjøpe det i morra. Am I right? hihi.
Isåfall er jo det supert, syns nå jeg! :)

Heksehilda sa for siden:

Stemmer det! Var et bilag med. Stod nok ikke så altfor mye der, men nok til at man får inntrykk av hva det går ut på...

Iset sa for siden:

Det var Hjemmet, jeg kjøpte det. :D

Heksehilda sa for siden:

OG Norsk Ukeblad - hver sin uke, men bilag om Lindberg hadde begge to! (Jeg abbonerer på begge....) ;)

emin sa for siden:

Det var disse to nevnte bilagene som gjorde at jeg ble inspirert til å begynne med lavkarbomat. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.