< Tilbake til oversikten

Småtips for gradvis å endre til lavkarbo-kosthold

mofe sa for siden:

Jeg tenkte vi kunne samle disse her - da kanskje noen synes det er litt vel vanskelig å plutselig hoppe over til lavkarbo, når man er vant til å leve på brød og pasta og ris og nugatti..

La oss få en laaang liste! :ja:

• Spis så grovt brød som mulig
  • Bytt ut knekkebrødet/brødet med Ryvita/Fiberrik
  • Hiv ut nugattien og syltetøyet
  • Om du lager gryterett, tilsett masse grønnsaker i tillegg.
  • Bytt ut risengrynsgrøten med havregrøt, og tilsett cottage cheese (masse proteiner)
  • Bytt ut den ene brødskive på morgenen med frukt.
  • Spis nøtter til mellommåltid
  • Tenk balansert kosthold, alle måltider bør inneholde fett, antioksidanter (grønnsaker) og proteiner (kjøtt, egg, ost)
  • Spis mye til frokost, mindre til kveldsmat
  • Prøv å ha 4-5 måltider pr. dag - 3 hovedmåltider, og 2 mellommåltider
  • Drikk vann!
  • MÅ du ha godteri? Spis mørk sjokolade, helst 70% kakao - proppfullt av antioksidanter. Balanser måltidet med nøtter.

Flere tips?

Benzo sa for siden:

Mange bra tips der mofe :)

• Jeg mener dog at sjokoladen bør byttes ut med 86%...jeg klarer fint å fråtse i 70%, men ikke i 86.
  • Tacosalat i stedet for med skjell eller tortillas.
  • Bruke krydder, creme fraiche o.l. for å lage mye smak.
  • Lage moser av grønnsaker i stedet for poteter, ris osv.
    Kommer nok på mer etter hvert :)

mofe sa for siden:

Flere tips? :)

Iset sa for siden:

Eller kanskje enda bedre enn Ryvita; Wasa fiber pluss eller Rugsprø. :)

mofe sa for siden:

dytte

Karin sa for siden:

Bra dette... Men jeg reagerte litt på "bytt ut en brødskive med frukt"... Det er jo ikke helt lavkarbo da??? Eller er det bare jeg som er veldig forsiktig med frukt? Det er kanskje annerledes for de som går på f eks Lindbergh?

mofe sa for siden:

Hm.. ja jeg vet ikke helt jeg Karin.. Bare føltes intuitivt så mye bedre - men er kanskje ikke det?

Helene sa for siden:

Kutt opp rå grønnsaker og småspis istedenfor kjeks osv. mellommåltider og småspising på skole og jobb.

Gulerot, Blomkål, kolerabi osv.

Nille sa for siden:

Som overgang til lavkarbo kosthold er gulerøtter og kålrot godt og greitt å snacke på, men etterhvert må man huske på gulrot og kålrot er de mest karbohydratrike grønnsakene vi har, men hhv. 6.7 og 6.4 gram karber pr 100 gram. Og begge er "tunge" i egenvekt.
[color=purple][/color]
Blomkål, brokkoli, selleri og cherrytomater er mine favoritter !
[color=#800080][/color]
Men det aller beste tipset jeg kommer på for overgang til lavkarbo kosthold er å tømme skuffer og skap for høykarbo fristelser.....:) .

Karin sa for siden:

Ja, DER er jeg i alle fall helt enig, Nille! Tømme skapet hjelper veldig godt!

Og cherrytomater har jeg blitt så glad i at det nesten er blitt en religion... Altså ikke til forkleinelse for religioner... Det er bare at jeg gnafser cherrytomater i tide og utide. Og mest når jeg ikke har tid til ordentlig lunsj. Da blir det f eks (i byen) en varm pølse og en håndfull cherrytomater eller evt nøtter e l...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.