mofe sa for siden:
Atkins på konkursens rand
Nille sa for siden:
Huffda !
Sånn går det når de baserer seg på lavkarbovarer og ikke klarer å lage dem gode nok slik at folk vil kjøpe !!
Er sikker på at situasjonen hadde vært en annen om gamlefar fremdeles hadde levd....
Trist men leitt !
...jeg kommer IKKE til å savne produktene ! For meg må de vel gå konk :rolleyes:
Det som er verre er alle de som mister jobben sin... DE føler jeg med :(
HP sa for siden:
Her er det snakk om "Atkins Nutritionals" - produkt pusherne, ikke Atkins Center som står for den faglige biten? :)
donjuanwannabe sa for siden:
Hm, jeg trodde de gjorde det bra jeg, over hele verden. Hvordan går salget i Norge da? Må de avslutte snart?
Ja, det kan da ikke være hele Atkins som har så mye gjeld, bare denne "avdelingen"?
Nille sa for siden:
Joda, det er kun ATKINS NUTRITIONALS INC. står det i Amerikanke aviser.
Selskapet eies i hovedsak av finansselskapene Parthenon Capital LLC - Goldman Sachs Capital Partners eier en mindre aksjepost og det samme gjør boet etter Dr. Atkins. Enka har solgt unna her ja !
Det amerikanske/canadiske forumet har egen tråd:
forum.lowcarber.org/showthread.php?t=260380&page=2&pp=15
Her sier overraskende mange at de IKKE liker smaken på produktene. Kanskje Atkins folka burde lese litt der ;)
Jeg har en mistanke om at salget i Norge går kjempedårlig. På min lokale Meny butikk ligger sjokoladene/barene henslengt i en krok under masse annet rot etter at de mista hylleplassen sin. Der blir de iallefall ikke solgt !! Jeg vet hvor de ligger jeg - fant dem helt tilfeldig - men jeg kjøper dem heller ikke :cool:
Jeg synes ihvertfall 2 ting er kjempegodt, advantage decadence og crunch. Og endulge-barene er jo ganske gode. Og summershine-barene (eller hva det heter) går jo an. Men der stopper vel lista også. Har jo smakt shakene. PUKE! (sjokolade ihvertfall). Men jeg ser jo på meg selv at jeg tenker: "WOW, bare 2 g karbo...det er jo ingenting". Og kanskje spiser flere enn hva man har godt av pga dette. Og prisen da, ganske dyrt. Så jeg skjønner at hvis salget avtar mer og mer. Jeg må ihvertfall kutte ned på disse produktene. Både pga pris og senker vektnedgang.
mofe sa for siden:
Var nettopp et veldig negativt innslag om dette på TvNorge-nyhetene..
Iset sa for siden:
For meg betyr det ikke noe særlig at de går konk, jeg bruker ikke så mange av disse produktene, vil heller spise vanlig mat. Men det jeg synes der virkelig synd, er at dette jo kan gi Atkins et veldig negativt rykte. Sikkert mange anti'er som godter seg nå. "Haha der ser dere, Atkins er bare tull og ingen vil bruke det". Mange som ikke skjønner poenget med Atkins, de tror dietten går ut på å spise disse produktene, akkurat som feks Nutrilett. :eek:
Nille sa for siden:
Jeg har tenkt litt og lest en del på utenlandske forum de siste dagene.
Det er litt trist slik saken blir vinklet i media. Det virker som at NÅ er Atkins over og ut (det var jo bare et "blaff" :rolleyes: joa, et blaff som har vart i over 30 år !!), hvilken diett tar over ?? Hallooooo, her er det jo snakk om Atkins Nutritionals og salget av produkter som har slått feil . Det har da ingenting med dietten å gjøre !! :rolleyes:
Lavkarbo produkter har aldri tatt av og blitt den suksessen mange trodde. Pengefolk heiv seg på bølgen og ventet å tjene mye penger. Produktene ble utviklet i en fei og var rett og slett ikke gode nok. Hverken Atkins eller andres. Utstrakt bruk av kunstig søtstoff fikk frem at flere enn ventet reagerte på disse. Folk spiste lavkarbo produkter og vekta stanset opp. Det blir de ikke populære av. Smaken var også så som så....... :eek: Mange produkter smaker utrolig vondt. Hvilken idiot var det som trodde av lavkarbo folk ville akseptere hva som helst bare de fikk spise sjokolade, pasta og supper og all slags ferdigmat ???
Jeg har aldri anbefalt produktene (selv om jeg innrømmer å ha brukt dem av og til), og har flere ganger sagt at Atkins ville snudd seg i grava om han visste hva de gjorde med livsverket hans. Tror ikke gamlefar hadde blitt overrasket over hva som har skjedd. Han må jo rotere skikkelig..... (dette er ikke ment respektløst altså, men en talemåte) Han har alltid sagt at "ren mat" er det beste.
En ting er iallefall sikkert. Dietten har funket for mange i over 30 år, den slutter ikke å virke fordi om lavkarbo-produktene forsvinner. Snarere tvert i mot - jeg håper de forsvinner og at folk kommer tilbake til "basic" og skikkelig mat isteden for bar'er og mixer !
Og forresten er soya protein brødet til Torkil 100% bedre enn det man kan lage av Atkins Bakemiks !! :D Det blir bare bedre og bedre :sikle:
Emme sa for siden:
Har aldri smakt hannes varer, så jeg kan ikke uttale meg.
Sugarpill sa for siden:
Jeg må innrømme at jeg tror det vil bli lettere for mange lav-karboere, spesielt de som bor i f.eks USA der tilbudet er så stort, å gå ned i vekt nå. Jeg har jo lest artikler om "Frankenfoods" her, og jeg vet at om alle slags atkins-produkter, spesielt søtsaker, skulle inngå i hverdagsmaten min ville jeg ikke gått ned et gram.
Et eksempel på at produktene ikke er så bra: Enkelte går ikke ned i vekt og/eller ut av ketose av å spise en og annen advantage bar! Et produkt utviklet FOR kuren ødelegger kuren!
Jeg tror at jeg, ved å spise sånn lavkarbopasta og slikt, bare ville savne den gode, gamle pastaen. Og hver eneste gang jeg trykker i meg en Cavalier eller Atkins-sjokolade vil jeg bare ha mer..
Selv har jeg tenkt å begynne å holde meg til KUN ren mat. Noen som blir med i kun ren mat-klubben? :)
Nille sa for siden:
Jeg er gjerne med i ren mat klubben jeg !!:D
optimisten sa for siden:
Blir med jeg også. Har ikke prøvd noen av produktene til Atkins men prøvde en Lindberg bar, den var bare noe skikkelig søtt kliss.
Iset sa for siden:
Jeg og!!! :D Har etterhvert begynt å få litt avsmak av diverse kunstige produkter. Kjenner kroppen ikke vil ha det... Dessutem vil jeg ikke få i meg så mye kunstig heller, vil jo leve lenge og ha en sunn kropp. :cool:
Nille sa for siden:
Fant dette da jeg lette etter noe annet !!
jeef-micro sa for siden:
ikke det store tapet, for de morningshine-barene smaker dålig hjemmebrent... Er med i ren-mat klubben jeg også...
Gamla sa for siden:
Ja, jeg er så enig, så enig Hanne!
Dette var nydelig "musikk" i mine ører!:)
JA,- jeg vil gjerne være med!:)
Mum 4 2 sa for siden:
Mee 2.
Blir bare sulten av de barene jeg, og shaken smakte pyton. Har prøvd de når jeg har vært litt for lenge i byen uten matpakke. Skal heller satse på ren mat og matpakke. :)
Karin sa for siden:
Jeg er også med i den klubben!
Det var kjempespennende å prøve en Atkins-bar første gang jeg kom over dem, og jeg har smakt meg igjennom alle, og noen har jeg spist mer enn en gang... men siden de kom til Norge har det ikke blitt mer enn et par ganger (og den siste har jeg liggende halvspist i skuffen på jobb), for jeg har funnet ut at det smaker bare pyton. Vil jeg ha sjokolade, spiser jeg 70% eller 85%. DET smaker godt, det gjør IKKE Atkins-barene. Jeg vil ikke savne dem. Trenger jeg et kjapt lite "stille den verste sulten"-måltid mens jeg er i byen f eks, kjøper jeg meg heller noen nøtter. Virker vel så bra.
Ja alle typer nøtter er veldig godt og mettende. Det perfekte måltid hvis man ikke har spist noe på en stund og er på butikken med mange fristelser. Og selvfølgelig ett bra måltid ellers også. Men det er ikke ofte man får høre det. Ihvertfall ikke fra selvutnevnte, bedrevitende kostholdseksperter. Men vi på lavkarbo kan spise det med god samvittighet (såklart ikke for mye hver dag da, men det vet vi). Og mørk sjokolade er jo også noe man ikke trenger å få dårlig samvittighet av å spise.
Jeg regner også 70 % mørk sjokolade som bedre og sunnere enn Atkins sjokolader. Tror man blir litt lurt over det lave karbotallet i Atkins produkter. Selv om Atkins Decadece er kjempegodt av og til da. Tror man får en falsk trygghet når man tenker; "WOW, bare 2 g karbo, da kan jeg spise minst 2!". Det er jo kjemisk fremstilt mens 70 % mørk sjokolade (og over) er jo ett renere produkt. Og det søtstoffet er ikke bra for kroppen tror jeg. Det blir vel akkurat som cola light. Jeg tror faktisk at de 2 g karbene i en sjokolade "ødelegger" mere enn de skulle tilsi. Jeg tror det hadde vært bedre å skrive f. eks. 10 g karbo. Stagnering av vekttap for de fleste som spiser Atkins sjokolader (og annet av lavkarbo) skulle vel også tilsi at kroppen "ser" mer enn disse 2 grammene med karbo. (Uten at jeg vet eksakt hvor mye man kan spise uten å stoppe vekttapet, noen tåler kanskje ikke 1 i uka engang, mens andre tåler 3 i uka??).
Jeg synes at Atkins skulle latt vær å merke produktene for lovlig på fase 1 ihvertfall. Da skal man jo spise ren mat! Og heller kanskje merket produktene og nevnt advarsel i bøkene; "du kan spise lavkarboprodukter med kunstig søtstoff tilsvarende max 2 g, eller max 5 g i uka" eller no sånt. Og i tillegg gjort det lovlig kun på fase 3 eller bare fase 4. Og prisen er vel egentlig nok til å ikke spise dette for ofte også.
Konklusjon: nøtter og mørk sjokolade er perfekt mat på en "Ren mat"-diett. ;)
Iset sa for siden:
Guud nå fikk jeg lyst på en plate (ja tenk, en HEL) mørk sjokolade.... :sikle:
Kunimundur sa for siden:
Ja, det er eg også temmeleg sikker på, men eg synst 70% er vel søt, kjennest rettare ut når ein kjem opp i 86% med tanke på sukkerinnhaldet.
Mi erfaring er forresten at mørk sjokolade har lett for å gi litt treg mage, så ein knekk eller to om gongen er max for min del.
Har funne ut ved prøving fleire gonger at min kropp truleg registrerer alle karbane i ein Atkinsbar, ikkje berre net carbs. :nei:
Det vil seie at ein Decadence bar inneheld 18,4 g karbohydrat og ein Morning Shine 9,4g!
Jeg synes 86 % blir for besk på smak for meg. 70 % er akkurat passe. Ekte mørk sjokolade (fra 70 % og oppover) inneholder så lite sukker likevel så forskjellen på 70 % og 86 % er minimal. 86 % er derimot fettredusert og det er ikke gunstig, mye godt fett i kakaobønner. Høyere %-tall tilsier ikke nødvendigvis at det er sunnere enn mindre %.
En annen ting er den ekslusive følelsen med god mørk sjokolade. (ihvertfall får jeg det). Noe annet enn Atkins sjokolade og andre "sunne" sjokolader fulle av kjemisk søtstoff og billig innpakning. Jeg føler at jeg nyter den gode smaken når den smelter på tungen og at jeg vet at jeg spiser noe litt søtt og godt som er kjempesunt og som faktisk smaker av sjokolade.
Sugarpill sa for siden:
Har noen av dere andre som har bestilt fra Atkins fått brev i posten enda? Jeg fikk nettopp en diger bunke ark fra Bankruptcy services LLC, og så vidt jeg har forstått (så bare over det, masse juridisk babbel;) er Atkins offisielt erklært konkurs.
Men gikk ikke Celina inn en kjempeavtale med dem nå nettopp?
HP sa for siden:
Vi har også fått :)
Til kreditorer, debitorer og andre interessenter - de har orden på sakene der borte gitt :)
Nille sa for siden:
Typisk amerikansk. Det skal alle kunder informeres om "ståa". Jeg fikk slik av United også for et år eller to siden. De flyr enda de gitt !!
Det er bare fordi du ikke skal salksøke dem etterpå og si at du ikke har blitt informert !:D
mofe sa for siden:
Men... atte... betyr dette at alle barer og sånt blir helt borte fra markedet?
Me want bars... :ja:
Roy82 sa for siden:
Så det er bare å kaste de papriene?
Pianoman sa for siden:
Jeg elsker Bocca. Den er jo mørk. Trenger jeg få dårlig samvittighet?
Kunimundur sa for siden:
Det trur ikkje eg, i alle fall. Der er fullt av andre firma som produserer slike barar. Der er t. d. firma i Nederland, England osv. som produserer på lisens frå Atkins, også, så det kan no tenkast at det vil bli ei ordning for desse, også.
Karin sa for siden:
Og er det ikke Atkins, så kommer det nok andre. Spiste en fra Boots nå nylig i London - smakte kliss lik Atkins chocolate decacence. Jeg gav opp halvveis og kastet resten...
Nille sa for siden:
Med mindre du har krav i boet ? Har du betalt for varer du ikke har fått lønner det seg kanskje å sjekke. Men jeg regner med at vi småkunder uansett kommer bakerst i kreditorkøen.
.....jeg har kasta papirene jeg :D
Kunimundur sa for siden:
Bocca inneheld berre 58% kakao, visstnok... www.nidar.no/ny/inc/vis_produkt.asp?id=2787Blei forresten litt stuss av å lese at Freia 70% er mørk sjokolade med fyll, og difor kanskje ikkje har 70% kakao i heile sjokoladen??
(Premium DARK ORANGE er min favorittsmak, sjølv om eg brukar mest 86%...)
www.digme.net/blogg/2004/07/70_prosent_juks.html
Nille sa for siden:
Joa, var masse skriverier i avisene om dette da sjokoladen ble lansert. De fikk så hatten passa. Tror de har endret innholdet nå, - er det noen som har ei plate som kan sjekke hva det står ??
......og uansett så er 86% iallefall OK !
Var det ikke slik at noen misforsto skriften bak på esken? Sjokoladen har jo alltid vært den samme. Det er jo 70 % -tallet på fronten som teller. Men noen misforsto teksten og trodde fyllet var med 35 % kakao men selvfølgelig er det fyllet som utgjør 35 % av hele sjokoladen, altså 35 har ikke noe med kakaoinnholdet å gjøre. Ble ikke det konklusjonen sist vi diskuterte dette? ;)
Nille sa for siden:
Jeg kjøpte sjokoladen da den kom ut. Da var den mørke sjokoladen et "skall" utenpå en mykere, lysere innside. Nå er den like mørk tvers igjennom. Det er mulig jeg blander to sjokolader, men sambo husker jeg irriterte meg over at det ikke var mørk sjokolade helt gjennom - og at det var en Freia sjokolade... Etterpå kom skriveriene om 35% og Freia måtte forklare seg ....
Men husk nå at jeg er en gammel bestemor, åsså jeg har vært i ketose så lenge at husken min sikkert ikke er helt å stole på !! :p
Aline sa for siden:
men det er en som heter dark (70%) og en som heter dark milk (litt færre %) Dark milk er iallefall lys inni :)
Freia har iallefall endret teksten på dark sjokoladen sin, så kan den ikke misforståes :)
Kunimundur sa for siden:
Var og kjøpte Sensations BRUT 86% i dag, synst den er veldig god. Men litt irriterande at det ikkje står kor mykje som er nedi av kvar ingrediens. Har ikkje klart å finne det ut nokon plass.:lesebok: For å vere sikker på å ikkje ta for lite i med omsyn til karbohydrat, reknar eg 14% sukker og 86% kakao, men det veit eg no eigentleg ikkje...