< Tilbake til oversikten

Egg hver dag?

Chumpsy sa for siden:

er det ok å spise 3 egg hver dag? pleier å ha det til frokost. tenker på kolestorol.... .

Pianoman sa for siden:

Jeg spiser mellom 3-5 egg hver dag og har ikke noe prob med kolestrol.

Gamla sa for siden:

Nå er du sikkert snart lei av maset mitt,Chumpsy, men igjen; les boken! :rolleyes:
Ta deg en tur til Meny idag, kjøp boken og sett deg ned og les! Den er liten, lettlest og inneholder mange gode oppskrifter og menyforslag.;)
Tror nesten jeg kan garantere at du vil få problemer med kuren hvis du ikke setter deg skikkelig inn i hva den går ut på! :rolleyes: Da vil denne flotte kuren også bare føye seg inn i rekken av kanskje mange mislykkede kurer for deg. Det vil du vel ikke?:confused:
Vi vil gjerne være med å rettlede deg underveis, men det kan aldri gjøre samme nytten som boken. Der står det også om forskjellige blodprøver som bør kontrolleres, deriblandt kolesterol. (Når det gjelder egg så er det nå kommet frem til at de er "friskmeldt") Så altså; les boken og følg den! :p
Det var dagens mas,- skal love å ikke skrive det mer idag!:D

Summer sa for siden:

Det med koesterol er tilbakevist. Du kan trygt spise egg. :)

Iset sa for siden:

Jeg har svart deg på vektklubb, la inn en link der som du bør lese. :D :klem:

Chumpsy sa for siden:

Takk for at dere tar dere tid til å svare. Ja jeg har lest boka.

Hvis du , Komkarri, kan si meg åssen side i boka det står om egg er ok eller ikke ok å spise hver dag... så skal jeg gladelig slå det opp og be deg om unnskyldning for at jeg har lest feil.... MEN det står ingenting i boka om egg er sunt å spise hver dag eller ikke.

Ja jeg leser masse stoff om kosthold.. Men hundre eksperter sier hundre forskjellige ting... og kanskje lavkarboister tenkte annerledes...

Jeg trodde at dette var et åpent forum for lavkarbo.. og at man delte kunnskap og erfaringer... jeg trodde visst feil...
Nå høres jeg veldig kritisk ut... men jeg blir så lei meg at jeg nesten ikke tør å spørre om noen ting..

jeg vet at du, og mange andre her på forumet sitter inne med mye kunnskap om kosthold , og jeg synes det er helt fantastisk at du og andre tar deg tid til å svare. Og som regel er det et godt og utfyllendes svar... bedre enn å gi et "ja/nei" svar...

Jeg synes det er lite aktivitet her på forumet... kanskje det er mange andre som lurer på masse ting, men som ikke kommer på det i farta... jeg spør om det meste.. ikke bare for min skyld.. men for at andre også kan få rede på ting... :confused:

Når jeg var inne på dette forumet første gang.. synes jeg det var lite aktivitet..
Er alle her så kunnskapsrike at de ikke trenger å dele noe med andre?... eller kanskje jeg var dårlig med å bruke søkefunksjonenen...

Poenget er - dere kan svare eller la være.... enkelt og greit.. men ikke komme med uttalelser om at jeg har lest boka eller ikke...

Ja, jeg høres hissig ut... det beklager jeg... men prøv å forstå meg... :cool:

Nille sa for siden:

Oiiiisann :( Dette var trist lesning....... og veldig urettferdig syns jeg. Ble veldig veldig lei meg nå jeg. Men jeg skjønner jo at du er fortvilet.

At det er liten aktivietet kommer av at det fremdeles er ferie - hos oss begynner ikke skolen før om enda 2-3 uker. Mange medlemmer er bortreist ser du.

Nå det gjelder eggespørsmålet - Jeg har dessverre lånt bort boka mi jeg, - så akkurat hvor det står og i hvilken ordlyd kan jeg dessverre ikke si - men det er kanskje noen andre som kanskje har boka og kanskje vil svare.... :snill:

Iset sa for siden:

Uffda, Chumpsy. Synd du føler det slik. Men det er godt du sier rett ut hvordan du føler deg, istedetfor å bare forlate forumet. Da kan vi jo diskutere dette, vi vil jo ha fortsette å ha deg her inne. :klem:

Nå har jeg boken foran meg, og jeg finner ikke noe særlig info om egg, men hvis du ser på menyen på side 88, så ser du jo at egg er oppført hver eneste dag. :) Både kokt, eggerøre, omeletter osv. Og i omelett og eggerøre brukes det vel 2-3 egg, så det betyr jo at du kan spise av hjertets lyst. :D

Når det gjelder kolesterol så er egg forlengst "friskmeldt", det har ingen som helst innvirkning på kolesterolet vårt. :D

Egentlig er det fantastisk at mange leger ikke har fått med seg dette. :eek:

Gamla sa for siden:

Ja. jeg forstår deg veldig godt Chumpsy!!! :klem:
Beklager veldig at jeg skrev noe som som gjorde at du ble lei deg!!! :o Det var ikke på noen måte meningen!:o
Kan du tilgi en gammel tulling?? :confused:
Ser at du alt har fått greitt svar om eggene av Iset.
Håper virkelig ikke at jeg har skremt deg bort hverken fra forumet eller kuren. Det var på ingen måte meningen i alle fall!!!
Vi er her alle for å hjelpe deg!!:klem:

HP sa for siden:

Kunne vi og fått lese hva du har svart? :snill:

Pianoman sa for siden:

Jeg er på ditt lag:) Spør om alt. Folk syntes sikkert mye av det er latterlig, men skal vi lære noe, må vi spørre. Ikke bry deg om de dummingene. Vi har jo hverandre:D Svarer de ikke, så maser vi, helt de de ikke orker å la være å svare. Jeg er som deg, ganske ny og lurer på de samme tinga, så here we go! Tenk hva all denne kunnskapen ville koste oss om vi skulle gått på seminarer...Nei, takk Gud for at denne gjengen finnes. Noen ganger er de litt slappe, andre ganger fosser det ut, så det er bare å fleske til!

Your fan
Piano

Iset sa for siden:

Jeg skrev at egg-/kolesterolmyten er avlivet for lenge siden, og at jeg spiser mellom 4 og 7 egg hver dag. :)
La også inn en link om dette. :)

Summer sa for siden:

Jammen... linken Iset, linken! :stuart:

nysgjerrig

Chumpsy sa for siden:

Iset.. stemmer nok det. hadde visst ikke lest gjennom den menyen godt nok... hmmm. men takk. :)

Komkari - beklager at jeg ble litt furten.. alt ok.. bare litt stressa i begynnelsen, og vil at alt skal være riktig.. dobbeltsjekker info for å være hundre 100%....:)

Pianoman - hehe.... bra at du er på mitt lag.. trenger folk som spør de vise om alt og ingenting.. :p

Nille.. håper du ikke ble fornærmet. sorry.. :)

sjekka nettopp stixen min for ketose... lyserosa.. hmmmm... trenger vel et par dager før den blir mørk.. :cool:

Nille sa for siden:

Neida, bare lei meg fordi du følte deg så "uvelkommen" !! Det er jo ikke det som er meningen vettu. Følte liksom jeg hadde gitt deg utfyllende svar på det meste jeg...
Men jeg skjønner hvordan det er å være ny og ønske å gjøre alt riktig. No hard feelings, - det viktigste er at du får det til.

Når det gjelder ketose spiller ikke fargen på stixen noen rolle. Det har jeg skrevet om her: forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=19937&postcount=1 . Så lenge du har utslag så er du igang ! Stixen viser egentlig bare hvor mye ketoner som skilles ut i urinen din, ikke hvor mye du forbrenner. Det jeg har postet i linken har Torkil også kopiert over på ketolysekur siden sin, så du vil finne det der og !

Lykke til videre :D

Gamla sa for siden:

Det er helt greit Chumpsy! :) Nå kan vi gå videre! Ingen sure miner!:D Flott at du alt er kommet i ketose! Det er ikke noe mål å få helt mørk stix. Hvis du får det, tyder det heller på at drikker for lite. Drikk 2-3 liter daglig; vann, farris eller annet som du liker. Lykke til!:)

Chumpsy sa for siden:

helt supert... for en herlig gjeng det er her på forumet... nei, målet er vel ikke få helt mørkt... ble bare overrasket over den lyse fargen.. men jeg tok visst feil der... bare glad jeg er i ketose... gleder meg til å veie meg til helga....

utrolig deilig følelse.. har ikke tenkt på karbs i det hele tatt... håper det kan fortsette slik... jippi.... :D

pleiadene sa for siden:

Takk Iset! Jeg har også lurt på dette med egg. Nå skal jeg spise med god samvittighet.

pleiadene sa for siden:

BRØD!!!! For en måned sa jeg at "ingen skulle få ta fra meg min ristete grovbrødskive om morgenen sammen med ettet mitt". Levde litt Fedonsk, usystematisk, og selvrfølgelig derfor uten at det virket. Nå, etter tre uker på lavkarbo, så savner jeg ikke brød i det hele tatt! Utrolig! Jeg savner det så lite, at den stakkars, tynne mannen min lider under det. Glemmer å kjøpe brød når jeg er i butikken.....

pleiadene sa for siden:

PS - jeg mener jo grovbrødet sammen med EGGET mitt! Og det hører med at jeg aldri hadde smør på brødskiva!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.