Fikk en ide nå nettopp, men vet jo ikke om det blir godt for jeg har ikke prøvd det.
Hva med å lage en variant av bondepikene slik som dette:
Ristet soyabrød, evt som har ligget en dag eller to på en tallerken og blitt veldig hardt, kjøres i kjøkkenmaskin til smuler. Bland smulene med søtstoff og evt litt malte/hakkede nøtter. Lag evt lavkarbokjeks og knus dem istedet (vet det er en oppskrift i Atkins' kokebok).
Lag mos av bær istedetfor eplemos. Smak til med søtstoff.
Bland lagvis med pisket krem og strø litt hakkede nøtter på toppen.
Hørtes deilig ut!
I fjor da jeg gikk på induksjon, lagde jeg en variant med rabarbra (jeg har latt meg fortelle at den originale oppskriften vant en oppskriftskonkurranse i et ukeblad en gang, og den var ikke med eple, men rabarbra!) og knuste fiberrik. Helt ok. Rabarbragrøt lager jeg fremdeles med 4 stilker som skjæres smått, ha i ca 1/2 dl vann og søtt etter smak, kokes til rabarbraen er mør eller går i biter. Blander inn ca en ts gelatinpulver oppløst i litt lunkent vann for å tykne den. Funker med fløte og til bondepiker.
Hei!
Lagde idag en litt annen versjon av de tilslørte bondepikene....
Jeg har funnet eplesyltetøy på Ica, EuroShopper sitt eplesyltetøy (ca 18g karbohydrater pr 100g), men med 2 teskjeder blir det beskjedent allikevel. Pisket krem og mørk sjokolade.
pisk 1-2 dl kremfløte
2 ts søtningsmidler (candarel feks)
riv 2 ruter av den mørke sjokoladen (86% kakao gir ca 17 g karbohydrater pr 100g)
legg litt krem i bunnen av et glass (Irish coffee glass feks)
legg 2-4 ts eplesyltetøy oppå
legg ett lag krem til på toppen
strø sjokoladen over
NYT!
håper den faller i smak (jeg er selv på ketolysekuren og "ramlet" ikke ut av ketosen etter denne!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.