Jeg er en gutt på 17år, som har som mål å gå fra ca 24% i fett, til rundt 10%.
Jeg har trent styrke rundt 1 år, og har alltid hatt litt ekstra fett på kroppen. Veier rundt 85 kg.
Jeg har prøvd en vanlig deff, med liten suksess (grunnet manglende motivasjon og disiplin). Etter fellesferien no, er jeg skikkelig motviert, etter mye junk food, og oppblåst-følelse. ;)
Jeg har blitt anbefallt å prøve en low-carb diett, (eller i det minste kutte litt i karbsene), og har kommet frem til dette kostholdet.
Det eneste som er annerledes på treninsdager er følgenede:
1 time etter middag:
2 dl vann+20 gram myse proteiner
1 eple
Rett etter trening:
40 gram myse proteiner+40 gram maltodextrin+0.6 liter vann
1 banan
1 time etter trening:
150 gram tunfisk
100 gram grønnsaker
80 gram grov ris
0,7 liter vann
Så er det siste kvelds. Så er det soving. :)
Totalt karbs inntak på treningsdager: 250 gram.
Er dette for mye?
Kan nevne at jeg går nesten kontinuerlig på kreatin, drikke rundt 5 liter vann for dagen, og sykkler i 25 min etter styrketrening, før post trening shaken. Jobber for tiden 8 timer hver dag i betong bransjen. Prøver å sykle og gå litt om kvelden, får å øke aktivitetsnivået.
Wow, jeg er vel egentlig bare veldig imponer jeg... Klarer du virkelig alle de måltidene?
Eneste jeg ville anbefalt var å få tak i et ekstra proteinrikt grovbrød som Lindbergs, eller et annet lignende, og kansje litt mer grønnsaker,- litt tomat og agurk til lunchene og kansje noen bær til frokost? Kansje erstattet ene lunch skiven med salat?
Bare noen tanker. Synes det ser kjempeflott ut! :)
Prøvde dette ut ca 2 uker før fellesferien, det gikk greit. Det eneste som egentlig er vanskelig er helgene og når man er med venner, og de griller og slikt, no om sommeren. :cool:
Vet det ikke er noen god unnskyldning, men lunsjen på jobb er litt vanskelig å gjøre noe med. Når man jobber i Betong bransjen er det ikke alltid man får et bord å spise ved en gang. Derfor er den matpakken jeg har med meg ganske grei, og praktisk. Det hadde vert mye letter dersom vi hadde et lunch rom, kjøleskap osv. Men kan se om jeg får tak i et bedre brød. For tiden spiser jeg Spleise Brød. Har du noen spesielle og anbefalle? Skal se om jeg får tak i Lindberg sitt brød.
Ellers da, karbs inntaket ser greit ut? Bær til frokost, det høres fristende ut. Har du noen ideer til hva og hvordan?
For å forbrenne fett må du spise møkje fett og lite karbo.
Fett mat gjør at kroppen innstiller seg på å forbrenne fett, dette har med ensymer å gjere.
Raske karbohydrater utløser insulin som lagrer energi som fett.
Både eg og ein kompis av meg har blitt meir deffa med lav karbo, me er alltid mette, eg slepp å bremse mat inntaket fordi det regulerer seg mykje bedre.
Ja? Det er da fullt lovlig det. :D Hamburger UTEN brød! Pølser kan du jo også spise, men de inneholder litt mer karbo. Det virker som om du kanskje er litt redd fett? Så lenge du ligger lavt på karbene så trenger du ikke unngå fett altså. ;) Fett er baaare sunt. :D
Det kaloriinntaket, hvordan kom du frem til det? Og hvor mye trener du? Hvor mye cardio trener du? Har du regnet ut sånn ca hva du forbrenner på hver treningsøkt? For 1000 kcal ekstra på treningsdagen høres mye ut, med mindre du har noen voldsomme treningsøkter!
Selv om man kan spise litt mer kalorier på low carb må man passe litt på kaloriene også.
Synes du skal stikke innom www.fitnessprat.no også, der finner du en masse folk som trener hardt, og de har veldig peiling på kombinasjonen av low carb og trening. Det finnes bl.a noe som heter CKD-diett som kanskje kunne vært noe for deg?
Ikke at det ikke er folk her med peiling på trening og low carb, tvert imot! Men du kan jo stikke innom fitnessprat også. :)
Du finner ca-oversikter over over hvor mye du forbruker på trening pr halvtime/time mange steder på nettet, så regner du bare ut hvor mye det blir. Det jeg kan si sikkert er du ikke på langt nær forbruker 1000 kcal ekstra på de treningsøktene der, så 1000 kcal ekstra på treningsdager blir for mye hvis du vil ned i fettprosent.
Dietten din ligner litt på det mange spiser inne på www.slankenett.no . Hva med å stikke inn dit en tur? Mange som driver veldig seriøst med trening der, og som har bedre peiling på dette enn meg.
Spiser du nok fett vil energi inntaket regulere seg sjøl. Har aldri rekna kalorier, iallefall ikkje etter at eg la om til lavkarbo. Ligg sjøl på 40-120g karbo per dag og det funker fint med intensiv styrketrening.
Hvordan klarer du å ligge så lavt, med tanke på mat før, og spesielt etter trening?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.