Jeg var innom hotels.com for å bestille hotell i Frankfurt. Der var det ett spesialtilbud, ett 5-stjerners hotell til kr. 1490 natta. Jeg synes det var litt billig til å være 5-stjernes men. Men det var vel det som var spesialtilbudet tenkte jeg. Og dette hotellet kunne ikke avbestilles heller fordi det var ett så godt tilbud! Altså ingen refusjon ved avbestilling. Men så sjekket jeg expedia.com og der fant jeg akkurat samme hotell til 1400 kr natta! På samme dato såklart. Og der var det klassifisert som 3 1/2-stjerners! Og det var vanlig pris på expedia såg det ut som. Strange.. Men jeg bestilte såklart ikke dette hotellet men fant ett billigere (og sikkert noe som var like bra).
Hvor mange stjerner et hotell har kommer an på HVEM som setter kriteriene. Hotellene selv (inkl. hotellkjedene) har en tendens til å gi seg selv for mange stjerner - som de setter inn på hjemmesidene sine.
Turistkontorene har faste kriterier og sender sine kontrollører rundt på inspeksjon og gir stjerner ut fra disse. De pleier å være ganske så pålitelige. Det går på hvor mange rom, hvor mange rom med bad. Fellesarealer, - om det er restaurant, bar, eller bare frokostrom. Hva de serverer, bare frokost eller full pensjon. Beliggenhet, type hotell - når sist renovert - ja alt mulig.
Reisebyråene(nettreisebyråene - som f.eks. Expedia) og turoperatørene har egne folk som setter sine stjerner på hoteller de har prisavtale med og har inspisert. De pleier også å være ganske jevne.
Innenfor dette er reglene/kriteriene forskjellig fra land til land. 3-4 stjerners hotell i Roma holder ikke samme standard som 3-4 stjerner i Norge. Alle land har forskjellige kriterier som har betydning for stjernene.
Noen flyselskap som selger pakketurer (f.eks. SAS Fly & Stay & tidligere BA Holidays) har egne folk som sjekker hotellene de gjør avtale med med, og setter stjerner ut fra hva Skandinaver venter ut fra stjernene.
Jeg har selv vært med å sette stjerner og har veldig ofte opplevd at skandinaviske kriterer er strengere enn andres. Vi satt som regel stjernene en eller 2 lavere enn vedkommende hotell/land gjorde selv......
Det finnes også organisasjoner som setter stjerner for sine kunder. F.eks. AAA, RAC, AA - Engelske og Amerikanske bilorganisasjoner lik vår NAF. De er ganskje pålitelige også.
Det finnes ingen faste lover så vidt jeg vet, EU har jobbet med et felles europeisk system i flere år, uten at jeg har sett det har kommet noen regler. Jeg stoler aldri på hotellets eget utsagn, men sjekker med forskjellige operatører på nettet når jeg skal reise selv,
Ja det er slik at det er turoperatøren som setter antall stjerner.
På fjorårets ferie pratet vi en god del med guiden (han var jo kjekk ;) ) Og han fortalte at det reiseselskapet vi reiste med satte stjerner utifra det beste hotellet de hadde på stedet. Slik at en to stjerners hos dem kunne godt være en 4 stjerners hos et annet selskap osv....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.