< Tilbake til oversikten

Sukkerfritt godteri?

Matilde sa for siden:

Er det VIRKELIG sånn at vi kan spise godis uten sukker? altså sukkerfritt godteri? det er sånne sukkeralkoholer i de, og jeg mener at jeg har lest at det ikke er noe farlig.. stemmer dette? ...men uansett er vel ikke det godteriet noe bra å spise, det øker vel søthungeren?:confused:

mofe sa for siden:

Øker søthungeren, ja :ja:

Noen tåler sukkeralkoholer, mens for andre igjen, så stagnerer vekttapet. Så du må nesten prøve deg frem. :)

Iset sa for siden:

Øker ikke søthungeren hos meg. :) Men det bør jo begrenses endel uansett. Ekte mat er best. :D Jeg bruker oftest BÆR som "godteri". I smoothies eller med pisket krem. :sikle:

Aline sa for siden:

også er det jo det med de sukkeralkoholene, at endel får magesjau... :p

Nille sa for siden:

Noen tåler dem, noen tåler det ikke. Noen får magesjau/luftsmerter, - andre opplever at vekta stopper opp. Noen opplever alt på en gang.... :o Jeg tåler bare mindre og mindre av kunstig søtstoff, - mens andre tåler mer og mer......

Du må bare prøve deg frem !! :D

Matilde sa for siden:

så det kan derfor kanskje være grunnen til at jeg trodde at jeg skulle gå i lufta etter en pose med dietorelle her om dagen? det bråket noe HELT UTROLIG i magen, og det føltes veeeeldig som om jeg var på vei til å sprenges gjennom hustaket..(sa Matilde rolig....:D )

Amica sa for siden:

Jupp - det var nok derfor :p En POSE ditorelle? Hum..Bare sett slike små pakker (med max 10 små i?). Er det noe annet du har? Kjekt med sukkeralkoholder, kan spise f.eks. Lächerol, eller Menthos drops (slike som er sukkerfrie) osv..Jeg tåler en god del, men slike Menthos drops ødelegger dagen totalt. Da sitter jeg pådo resten av dagen :rodme:

I Sverige har dem også sukkerfritt godis..namnam :p (har det jo i Norge og, men lite utvalg) :)

Searynox sa for siden:

Hei!

Masse fin info her, har nettopp blitt medlem.
Går som sagt på ketolysekuren, og får skikkelig sukker-kick iblandt! Da hjelper det å spise jordbær med fløte og søtningsmiddel i, men jeg leter febrilsk etter no godis jeg kan spise :P Selvfølgelig ikke i store mengder.. men noe med lavt karbohydratinnhold som kan slukke det sukker-kicket jeg får iblant. Ikke tilfeldigvis noen som har kommi over en lav-karbohydrat-sjokolade? :);)

-Silje

Gamla sa for siden:

Hei Searynox!:)
Velkommen skal du være!
Jo, Atkinssjokoladene inneholer jo bare ca 2g karbohdrater pr stk.! De kan du gjerne spise en av, av og til, hvis du absolutt må ha sjokolade, men regn med at magen gir lyd fra seg! :p
En annen ting er at Ketolysekuren er en kur. Det er lurt å venne seg av med sjokoladespisningen mens en går på kuren, søthungeren blir mindre etter hvert og det blir lettere å holde seg unna den når kuren er ferdig.;) (Tar du ketolysetablettene, forresten?:rolleyes: De minsker også søthungeren.:) )
Det er mye lurere å gjøre som du alt har gjordt,- spis litt bær med fløte. Du kan også lage gele eller fromasje etter boken,- med en kremklatt på, smaker det kjempegodt.
Confecta har også noen sjokoladedrikker med ca 5 - 6 g karbohydrater pr. 2 dl ferdig drikke. Det er jo litt mye , men sparer du litt på dagskvoten en dag, bruker det å gå bra, og de smaker veldig godt! :)

wannabeslim sa for siden:

Ikke tilfeldigvis noen som har kommi over en lav-karbohydrat-sjokolade? :);)

Har funnet en som jeg har kjøpt på ICA(maxi og Stormarked), og har også kjøpt den i godtekiosken på Bergen Kino. Cavalier Bar heter den... Den er belgisk. Det er 6 forskjellige smaker og er fra 3-5 karbo(netto) pr sjokolade. Smaker kjempegodt!Ikke så stor sjokolade, men mer enn nok til å dekke behovet! ;) :D

Nille sa for siden:

Et godt råd: Kjøp først en og spis den. Se om magen din tåler søtstoffet. Får du ikke vondt i magen av en, så vet du at du iallefall kan spise en... Om du kjøper fler og spier fler, OG får vondt i magen, så vet du ikke om det er en eller to eller tre du ikke tåler/tåler ! :snill:

sa klokavskadeNille som viste seg å ikke tåle 1/2 engang :o

Searynox sa for siden:

Tusen takk for fine svar alle sammen.. :)

Jeg bruker ikke tablettene nei.. Jeg går på kuren sammen med broren og faren min, og det gjør det en hel del enklere og spise riktig. All mat vi har i huset er tilpasset og jeg merker klart at sukkerbehovet og matlysten har gått ned etter bare 2 uker. Men alikevel trenger jeg å vite at det er mulig å spise en sjokolade, Om jeg får lyst på, for av en merkelig grunn er det da mye lettere å velge bort den sjokoladen. Det er bare det å Vite at jeg faktisk kan ta den :p Snodig det der.. Men men, takk for fine svar! Kjempefin side, kommer nok til å stikke innom her en del for flere gode tips! :)

Carrie sa for siden:

Hva har dere å si om Ekstra drops og Lacryl?

Amica sa for siden:

Veit ikke med Extra drops, men Lacryl er det jo ikke karbiser i? Eller var det Läkerol? Det spiser nå jeg masse av. Samme med "Menthos" i eske :) (ps, sistnevnte gjør så jeg må sitte på do resten av kvelden..)

Kunimundur sa for siden:

Lacryl får eg litt sug i magen av, men det er sjølvsagt individuelt. Synst Extra drops er OK om du ikkje et for mykje, då vil du nok merke det på magen, -og kanskje ikkje så lurt for vekta, heller, om det blir mykje. Har litt mistanke om at nokre kroppar kan registrere sukkeralkoholar som karbohydratar, også. Det som er positivt er at ein ikkje får same blodsukkersvingingane av dei som av sukker. Dessutan, eit slikt drops kan du kose deg med i munnen ei stund, om du ikkje gløymer deg og tygg det...

Searynox sa for siden:

Hei!

I dag var jeg ute og kom over både Atkins sjokolade og Cavalier bar (som de forresten har på Vita helsekost butikker også), men ble litt overrasket over innholdet.

Av alle Atkins sjokolade-barene jeg fant var det "Endulge - Mint" står det "2gr net carbs" på forsiden, men når jeg leser på baksiden står det Karbohydrater pr pakke = 10,5g. Hvilke stemmer av disse?

Så fant jeg Cavalier Bar også, som noen nevnte det kun var 3-5g karbohydrater i, men på den står det hele 47,7g pr. 100g, og ettersom sjokoladen kun er på 21g vil det jo si ca 10g pr sjokolade.

Ikke meningen å kverrulere på noen, bare håper noen vet noe mer om dette =)

Sugarpill sa for siden:

Dette har med sukkeralkoholer å gjøre. Disse karbohydratene øker ikke blodsukkeret, og man tar dem ikke med i "regnskapet" over karber. Når du skal finne ut hvor mye karbohydrater de inneholder regner du totalt antall karber minus sukkeralkoholene (det står på pakken hvor mye som er sukkeralkoholer).

Hvis du bruker søkefunksjonen her inne finner du MASSE om dette. :)

Searynox sa for siden:

Ahh ok, tusen takk! =)

Kunimundur sa for siden:

Vel, sukkeralkoholane får ikkje fram jojo-effekten på blodsukkeret, men vekta mi har gått opp periodar eg har ete slike, sjølv om eg har vore kjempeflink med å halde meg på lite karbohydrat. Eg har funne ut at eg må rekne med alle karbane om det skal gå bra ....:forstoikk

Sugarpill sa for siden:

Ja, flere som har trøbbel med dette. Selv holder jeg meg unna fordi jeg synes at kunstige søtstoffer trigger søtsuget mitt. Og siden jeg teller bittelitt kalorier (siden jeg ikke ser ut til å ha apetittregulering lenger:o ) vil jeg jo heller bruke dagens kalorier på noe ordentlig, næringsrik mat, ikke bare vomfyll med e-stoffer.

I tillegg synes jeg det at det gir fordøyelsesproblemer hos de fleste er litt ekkelt.Min logiske sans sier iallefall at noe som forårsaker slikt ikke kan være særlig sunt. Det er jo kroppens måte å si ifra på at den ikke liker noe, det. Og vi ville jo ikke spist noe som fikk oss til å kaste opp, for eksempel!

Lucc30 sa for siden:

Her har de sukkerfrie sjokolader som kan kjøpes på nett: [url]www.konfektgalleriet.no[/url]

Søk på sukkerfrie.
Skal til Bergen i morgen og skal innom og bevilge meg en plate i tillegg til å kjøpe med meg noen hjem. Kommer tilbake til hvordan den smakte og hvordan det gikk med magen siden.
:)

Photobscura sa for siden:

Vil bare minne om at denne tråden er fra 2005 ;)

Pinklady sa for siden:

Men er det ikke slik at sukkerfrie produkter inneholder søtningsstoffer som øker insulinprodukjsonen i kroppen`altså blodsukker? ergo er der ikke lov med sukkerfrie pastiller o.l når man går på keolsekuren? Jeg har like godt kuttet ut alt av slike pastiller jeg. Spiser litt baconckrisp innimellom på lørdager om behovet for snack melder seg. 0 carb i det! men blir jo kvalm av 5 biter da. hehe men får dekket snack behovet da:)

nettan sa for siden:

Synes det trigger for mye søt behovet mitt jeg. Er jo seff godt av og til hadde man bare klart og spise ett dropps da.. jeg får lufft og blir dårlig i magen.. vekta stanser også .. ikke er det sunt heller. fulle av e- stoff. Men en gang i blant skader vel ikke. Hadde ikke villet spist slikt vær dag

Maskeblomst sa for siden:

Selve søtsmaken er nok til at insulin frigjøres, men siden blodsukkeret ikke vil stige vil det ikke påvirke så mye annet en sultfølelse og søtsug - noe mange opplever blir verre ved at de drikker mye sukkerfri brus og saft. Det er en del interessant info om sukkerfrie søtningsstoffer på sukkerfritt.no

Maskeblomst :)

senorita sa for siden:

jeg kommer ut av ketose hver gang jeg spiser sukkerfritt snop. Slår ikke feil. Spiste en liten pose dent oi i løpet av gårsdagen og nå er ikke jeg i ketose lenger..

Jeg må virkelig slutte med dette sukkerfri snopet skjønner jeg. :(

Helene M sa for siden:

Korriger meg hvis jeg tar feil altså. Men er det ikke sånn at noen av de sukkeralkoholene i sukkerfridrops blir omgjort til sukker i tarmen?

Photobscura sa for siden:

Om det med insulinet virkelig er tilfelle, så er jo ikke akkurat det så uskyldig. Stadig insulinutskillelse kan føre til lavere insulinfølsomhet, noe som ikke akkurat er så heldig for den store andelen av overvektige som alt er insulinresistente eller har dia2.

senorita sa for siden:

Ingen anelse.. vet bare jeg går tregere ned i vekt når jeg spiser sånt, og jeg ramler ut av ketose, så jeg bør prøve å kutte ut sånne drops. :(

langaard sa for siden:

Ja det er sant:) Herregud en lang periode var sukkerfrie drops (middagen) min:D les 2 esker:D no more:)

MAR sa for siden:

Men hvor har dere det fra at det automatisk er okei å spise sukkerfritt godteri da? Mange typer søtningsstoffer blir, ettersom jeg har forstått, tatt opp av kroppen som sukker.

Så vidt jeg vet er det i utgangspunktet bare store Ifa (original type med lakrissmak) ogLäkerol Fresh Breath vi kan spise :)

Fjasnissen sa for siden:

Det er på ingen måter automatisk greit å spise sukkerfritt godteri (og her mener jeg da alt type godteri hvor sukkeret er erstattet med kunstig søtning). For enkelte er mange typer kunstig søtningsmidler helt greit (tenker da på sukkeralkoholer (som slutter på -ol, f.eks maltitol)). For andre igjen, fungerer disse søtningsmidlene som bremser i vektnedgangen. Noen blir til og med dårlige i magen av disse. Ved å spise kunstig søtede varer opprettholder vi søtsuget. Har man først fått smaken på noe søtt (eller som hjernen oppfatter som søtt), så vil hjernen ha mer. Derfor anbefales det ofte at man kutter ut alt av søtning for å avvenne kroppen (som Pepsi Max). Vi er som junkier når det gjelder det søte. Noen klikker i vater (ikke spør meg hva det egentlig skal bety) om de ikke får sin daglige dose Pepsi Max, for eksempel.

Det tar tid å venne seg av med søtsuget, og vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å spise "sukkerfritt" godteri. Jeg klarte det, men så måtte jeg bare prøve litt..... og nå har jeg lyst på søte ting nesten hver dag. Mange kan ha vektnedgang selv med sukkerfritt godteri, mens andre stopper opp. Eat at your own risk! ;)

MAR sa for siden:

Hva med feks. sorbitol da, trodde det også var fy-fy?

Fjasnissen sa for siden:

Hmmmm..... det stemmer muligens det. Da er kanskje ikke -ol regelen så innmari trygg nei :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.