Tidligere bruker sa for siden:
.................
Tidligere bruker sa for siden:
.................
Sonny sa for siden:
Kommer muligens an på hvilken trening det gjelder, kan på egne vegne kun uttale meg om styrketrening, og da er det absolutt ikke lurt å gå rett på å trene hardt. Vet ikke hvor mange ganger før i tiden jeg gjorde samme idiotiske feil: begynte rett på for hardt, og fikk en masse belastningsskader.. Vil tro dette gjelder generelt, men andre som har mer erfaring med andre typer trening er hjertelig velkommen med innspill...:confused:
Mvh,
Sonny
Ok, ser nå at dette spørsmålet ble stilt for ca 1 1/2 år siden...:o Men lar svaret ligge til evt andre som måtte være innom og lure på det samme:)
Dolphin sa for siden:
Kommer an på hva man legger i hardt og hva man trener. Men generelt ville jeg sagt nei....kroppen trenger å bli vant med fysisk aktivitet igjen. Når det gjelder styrketrening f.eks. så er det særlig sener og ledd som trenger lengre tilvenningsperiode. Man kan ofte raskt føle at man klarer å løfte like tungt som før ( avhenger av treningsoppholdet så klart), men sener og ledd henger ikke like godt med og dette kan som sonny har opplevd føre til belastningsplager.
Dessuten - hvis man begynner knall hardt med masse trening etter en lang pause med tanken at " nå skal jeg virkelig ta i et tak ( skippertak) og bli skikkelig sprek" går man ofte fort lei og gir seg med trening. Lurt å begynne gradvis...f.eks. hvis du vil trene styrke starte med 1-2 økter i uken og så trappe opp til 3 etter noen uker når man har kommet inn i rutinene. Eller iaf finne en måte å øke aktivitetsnivået gradvis på som passer ens egen hverdag....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.