< Tilbake til oversikten

For mye Kalsium

#1

Begod sa for siden:

På siste blodprøve så har jeg for mye kalsium i blodet.

Hva kan være årsaken?

Jeg tar ingen tilskudd av kalsium.

Kalium var helt fin.


#2

MHM sa for siden:

Jeg bare gjetter nå: Kalsium er avhengig av magnesium for å kunne tas opp i benvev og metaboliseres. Kanskje du har for lite magnesium slik at kalsium hoper seg opp? Det skader uansett ikke å ta tilskudd av magnesium, så du kunne jo prøve en periode, for å se om kalsium bedret seg.


#3

Begod sa for siden:

Begynte med krom og magnesium rett før jeg tok blodprøven, skal snart inn til ny sjekk. Håper det er rettet opp til da.

Magnesium lå rett over minstemål for normalen , Så du har sikkert Rett MHM.

Takk for kjapt svar.:)


#4

Kristian sa for siden:

Jeg blir bare mer og mer overbevist om at vi nordmenn får i oss for lite magnesium. Mg er jo bra for psyken og for stabilt blodsukker og for lite Mg kan føre til kramper i bena, men at for lite magnesium fører til benskjørhet var nytt for meg. Da trenger vi altså D-vit. Mg og Ca for å unngå osteoporose.
Jeg drikker ikke melk men spiser mye ost og rømme, blomkål og brokkoli så da får jeg sikkert i meg nok kalsium, tror jeg...


#5

MHM sa for siden:

Ja, vi trenger mer enn bare kalsium for å unngå benskjørhet/osteoporose.
Viktig for å forebygge benskjørhet:

  • Kalsium
  • Magnesium
  • Vitamin D
  • Fosfor
  • Folsyre
  • Vitamin K2 (som dannes av de "snille" tarmbakteriene)
  • Fysisk aktivitet
  • Å ikke være undervektig
    I tillegg så er det en hypotese som sier at for stort inntak av vitamin A kan være negativt for bensubstansen. Så rådet om "Drikk melk for å få sterk benbygning" er EN SMULE forenklet kan man si..... :_oppgitt:

#6

Kristian sa for siden:

Hvordan er det fosfor og folsyre kommer inn inn i bilde?


#7

Carbokiller sa for siden:

Jeg gikk til en annen naturterapeut en gang som hadde tatt hovedoppgave på magnesium. Hun kunne faktisk ikke fullrose den nok for sin innvirkning på ledd og bensmerter, fibromyalgismerter mm.
Synes det var veldig interessant så jeg har tilføyd magnesium til daglige dose vitaminer.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.