< Tilbake til oversikten

Den ultimate mosen - for meg!

Karin sa for siden:

Her har det vært så mange ulike grønnsaksmoser, og jeg har prøvd de fleste... Men min nevø kom i dag med en som helt klart er den ultimate mosen for meg.

Den inneholder:
Blomkål
Brokkoli
Rotselleri
Litt hvitløk
Smør
Salt og pepper.

Kok det, mos det... Dette kommer jeg til å måke i meg i store mengder i lang tid framover! Har jo lagd mos av blomkål og brokkoli før, men masse rotselleri og en anelse hvitløk gjorde susen, da!!!

chablis sa for siden:

Denne skal prøves, jeg er fersk i mosegamet ennå! Ser for meg at det blir purè av det når jeg kjører det i hurtigmixeren - kanskje jeg er en purèist?:p

mofe sa for siden:

.. men hva er rotselleri..?

Iset sa for siden:

Sellerirot kaller jeg det. :p
Er ikke det roten til selleri-stengene da? Smaker omtrent som kålrot eller noe?

Har ikke sjekket karb-innholdet i den, det må jeg gjøre for dette hørtes jo digg ut!

Jeg lager mosen min med blomkål, smør, fløte, hvit pepper og FETAOST (1/3 grønn Arla-pakke). Det er helt nydelig. :sikle:

Gine sa for siden:

Nam-nam, her skal det moses til middag ja!

chablis sa for siden:

[quote][/quote] Dette må prøves! Fetaost er bare Kongen innen matverdenen da. Elsker gresk salat!:sikle:

Hilsen En Temperert Chablis

BenteB sa for siden:

Her lager vi blomkålmos etter oppskrift i KK:

2 blomkålhoder
2 ss sæterrømme (evt. Snøfrisk el Philadefiaost)
1 dl revet parmesanost
1/2 ts konsentrert kyllingbuljong
1-2 fedd hvitløk
1/2 ts nykvernet pepper
Digg!

Heidisen sa for siden:

selleri og sellerirot er to ulike planter. Man får ikke begge deler på samme planten, ikke de som selges i butikken vaffal. Man må som gartner velge om man vil ha typen som gir stor og fin rot ELLER typen som gir tynne og fine stilker :rolleyes:
Er vel samme familie, men ikke samme planten om du skjønner??

Mum 4 2 sa for siden:

Hørtes deilig ut ja! Så denne må jeg prøve.

Min mos består gjerne av følgende (pr porsjon):

• kokte bønner, enten hvite (soya er best) eller røde (f. eks kidney) ca 2 dl
  • brokkoli ca 100 gram
    kokes sammen, kjøres sammen med stavmikser. Tilsetter
  • sesamfrø med skall som jeg knuser selv (jeg knuser de i en elektrisk kaffekvern)
  • en dæsj rømme
  • en liten dæsj currypasta
  • pepper og salt etter smak
  • evt. finkuttet løk/hvitløk
  • evt olje/smør

Yummi yummi!

tuttamost sa for siden:

Nå har jeg laget Iset's stappe 2 dager på rad..:) Synes den var nydelig. En dag stekt pølse og stappe, nesten som før... Og en dag som ovnsrett med kjøttdeig og ost over. Dette falt helt i smak hos familien.
Takk Iset ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.