vet ikke helt om det er rette sted og sette den, men følte at det ble litt feil i oppskriftsforumet.. Bestis spurte om jeg ville være med på kina i morgen, det er en av våre "ting", men med mitt "nye" liv, med mindre karbo, tror jeg ikke det er så lurt. Det er billig og greit, men ikke særlig bra for helsen, så har noen noen bra alternativer, hvor pleier dere å gå ut og spise, vi liker billig mat, med ikke masse fett, og mist mulig melk.. Tenkte jeg kanskje kunne lage noe i steden for, jegkan ikke si så mye til de rundt meg at jeg har endret kosten min, pga at jeg har hatt probelmer med maten før, og ikek er helt frisk, dessuten er jeg liten, og det å endre kosten er ikke alltid så populært når en ikke trenger å gå noe særlig ned i vekt.. Men vi trenger da sunt kosthold og god helse selv om vi er små? Altså hva skulle jeg ha laget i steden for, noen ideer, er åpen for det meste, uten om fet fisk og kylling... En god salat en det en ide.. Jeg trenger sårt tips:) Mvh synne
Hvis du med "kina" mener kinaretaurant kan jeg ikke se at det er noe feil m.h.t. lavkarbo. Kinamat kan godt være lavkarbo. Buffet er perfekt, da kan du selv velge hva du vil spise. Ligg unna frityrstekt og sweet & sour sauser, så går det bra. Har de ikke buffet kan du bare be om å få mer grønnsaker istedenfor ris. Og saus behøver du jo ikke spise med skje heller.. Det lille av saus som henger igjen på kjøttet er ingen fare. Spiser ofte på kinarestaurant jeg. Ikke noe problem ! :p
Ja, det var noe lignende jeg hadde tenkt å svare... Buffet er veldig greit med kinamat. Dropp de med nudler, ligg unna risen. Sånn pleier jeg gjøre det. Husk bare på at det vi skal spise er mye kjøtt og grønnsaker, lite av andre greier. Da klarer du det fint.
Lag VELDIG gjerne salat til venner og kjente. Hvis du ikke vil ha kylling, tar du skinke, f eks fra boks - bogskinke. Og litt ost. Det burde ikke gjøre deg noe selv om du ikke skal ha melk. (Jeg har en mann som har laktose-intoleranse.) Om du velger norvegia eller jarlsberg, eller feta-ost (den ekte, da! Ikke Arla eller Apetina!) blir opp til deg.
(Bare sånn for sikkerhets skyld: Min mann kan spise det han måtte ønske av ekte gresk feta som er laget på sau eller geitemelk, men kan ikke komme i nærheten av apetina/arla, som er ku. Men en vanlig lagret ost, som vanlig norvegia, er helt grei - ingen laktose der.)
Men nå vet jo ikke jeg hvorfor det ikke skal være melk i din mat? Kanskje er det en allergi? Si fra du, så skal jeg alltid hjelpe deg med oppskrifter! (Har mange i familien med ulike plager, så det burde gå greit...)
Om du baker oopsi, så kan du jo ha en stor saftig hjemmelaget burger i den? ;) Litt salat, dressing og ketchup ( den med den grønne korken)
så er det faktisk veldig godt. Prøv også å bland kjøttdeigen med peppermix, så har du en spicy burger. Nydelig, spør du meg:p
Og... Hvis du steker champignon i fløte og legger oppå blir det bare enda bedre. Det blir litt mere rennede hvis du ikke koker inn fløten skikkelig, men smaksak. Kniv og gaffel gjør den jo ikke mindre god.
ooi...ikke for å kuppe tråden, men detta fikk jeg vann i munnen av....skal defintivt prøves ut...:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.