Jeg savner en fett-tråd. Er det flere som gjør det? Eller finnes det alt i forumet?
[font=Verdana][/font]
Hva slags olje eller fett bruker dere til hva og hvorfor?
Hvoe mye?
Hvor får dere kjøpt det?
Hvilket merke bruker dere?
[font=Verdana][/font]
Selv har jeg kaldpresset rapsolje fra Askim Frukt- og Bærpresseri AS. Synes kanskje ikke den smaker godt, den smaker litt for mye grønt:4klover: og litt for mye gult:blinke:. Står på etiketten at den kan brukes til baking, woking, fritering +++.
[font=Verdana][/font]
Men er det lurt å varme opp kaldpressede oljer?
Sånn generelt har jeg fått forståelsen av at kaldpressede oljer ikke skal varmes veldig opp, sånn til å brune ting i og sånn. Derfor steker jeg biffen i smør, men surrer løk og kjøttdeig til f eks en kjøttsaus i olivenolje (og en smørklatt i tillegg, da...)
Men jeg vet ikke om det er generelt eller ikke. I hvert fall gjelder det olivenolje. Man skal ikke brune ting på heftig varme i olivenolje (kaldpresset eller ikke...) fordi den ikke tåler så høy varme. Mens f eks solsikkeolje eller druekjerneolje eller diverse andre oljer tåler høy varme, og de kan derfor brukes til å wok'e i.
Reint metta fett er best til steiking. D.v.s smør,ghee,talg,cocosolje o.s.v.
Husk at sjølv om ghee tåler høg temp. utan å bli kreftfremkallande så tåler ikkje egget du steiker høg temp. All steikeskorpe egentleg øydelagd og lite gunstig. Bruk heller låg temp. og lang tid, så blir biffen saftig og;)
Smør som blir brunt er tegn på at melkeresten blir brent/skadelig.
Eg bruker udos,lindbergs linfrøolje,olivenolje,cocosa extra virgin,odelia raps med sitronsmak til kald matlaging.
Til steiking bruker eg ghee og cocos olje. Smør eller olivenolje dersom temp. er låg.
Ghee er klarnet smør. Jeg vet ikke om noe sted som selger det (utenom kanskje noen innvandrerbutikker), men man kan lage det selv veD å klarne smøret. Smelt en pakke og to usaltet smør over medium varme. Man skal skumme av melkerester når det koker, og/eller fjerne bunnfallet når det har kjølnet. Søk på nettet, så finner du flere måter å gjøre det på (how to make ghee).
Ja, man lager det selv, og det smaker litt bedre enn de som jeg har kjøpt i innvandrerforetninger.:)
Det var litt sånn rar søtlig smak i begynnelsen synes jeg, men nå er jg vant md den og det smaker greit synes jeg.
Guro: Wow, du fant mage lenker! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.