< Tilbake til oversikten

Varme og hudfarge og sånt?

mofe sa for siden:

Jeg har tenkt og tenkt på dette i dag, der jeg sto og svettet som en gris på jobben, i 27 grader..

De som bor i Afrika, eller er derfra, genetisk liksom, er de mere rustet til varme? Fra de er født?

Og er eskimoer mere rustet til kulde?

Hilsen lure-på-alt-mulig-rart-mofe

sommerfugl sa for siden:

mm, dette har vi hatt om i biologien.. :rolleyes:

eskimoer er tettbygd, for å holde varmen, mens de litt lenger sør er lange, tynne og sånn for å få ut varme..

alt jeg vet... :o

Gine sa for siden:

Jeg tåler varmen veldig-veldig godt. Har opplevd å være i Hellas og at grekerne selv bare gisper etter luft, mens jeg kan trave rundt på den svarteste asfalten bare for å se meg rundt og bli kjent i området. Og jeg storkoser meg! Men jeg er ikke veldig lang og heller ikke veldig tynn... Jeg sov et par timer i stekende sol, samboeren min mente at jeg måtte være kokt og tok på meg for å kjenne... jeg var kald... Vet ikke hva det er med kroppen min, den virker liksom ikke helt, kanskje jeg ikke er menneske, men en ailien, i hvert fall litt ailien??? Kanskje derfor jeg ikke tåler menneskematen så godt? Mulig jeg skal prøve hundefor?:D
[font='Times New Roman'][/font]
Oi, nå tok fantasien litt overtaket her... er det ok? eller bør jeg skjerpe meg???

Summer sa for siden:

Det er helt ok;) Bare morsomt det:D

Jeg vet ikke svaret, men de er jo født med en hud som tåler solen mye bedre. Jeg tror vi venner oss til varmen og kulden med individuelle forskjeller. At kroppens termostat tilvennes klimaet. Sånn som når jeg er i syden, så tar jeg feks varme dusjer i stedet for kalde og tåler varmen veldig bra etter noen dager mens andre fortsatt sliter. Og hjemme, så er det ofte slik om vinteren at jeg trenger å ha lunkne dusjer for ikke å fryse. Men så er det jo sånn at jeg ofte fryser om vinteren, og da tar jeg en varm dusj for å få varmen i meg, og da er jeg inne i en ond sirkel og fryser enda mere etterpå og tåler kulden dårligere....:rolleyes:

guro sa for siden:

Det er noe galt med termostaten din tror jeg! :D Ellers så har du muligens en ganske sterk Vata-uballanse :p

Gine sa for siden:

Det har jeg sikkert.... Men jeg vet ikke hva det er så det så:D ......(men jeg finner det kanskje ut ved å lese journalen din?)

Sliter fortsatt med å være seriøs i dag...skal forsøke å sove det av meg....

Karin sa for siden:

Eller så kan du kanskje like gjerne prøve med hundemat, Gine...

Nei, ikke vet jeg. Folk med mørk hud er tilpasset solens UV-stråler, det vet vi. Vi lyshudete er blitt det for å kunne utnytte at solen produserer D-vitamin i kroppen vår. Så sånn sett er lyshudete folk tilpasset strøk med lite sol, og mørkhudete tilpasset strøk med mye sol. Poenget her er brunfargen, som vi får når vi soler oss - som er hudens beskyttelse mot skadelig stråling. Afrikanere har alltid hatt den. Etter hvert som folk har flyttet seg nordover, var det de med lysest hud som overlevde best.

Men å tåle varmen - nei, det tror jeg er ekstremt individuelt.

205gti16v sa for siden:

Når det gjeld hundefor så er samansetningen ideel for fettfaste. 22%protein,14% fett 0%karbo. Antagleg meir vitaminer og mineraler enn ein gjennomsnittleg studentdiett:)

Karin sa for siden:

Ja, skjønte jeg det ikke! Kanskje litt mer beinmel enn jeg vanligvis ville ha spist, men...

Gine sa for siden:

Voff-voff....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.