< Tilbake til oversikten

Ok, la oss få fakta på bordet.

#1

Summer sa for siden:

Når det gjelder steking og oljer.....

Vi har en diskusjon, en evig pågående diskusjon i heimen....

Han heller rapsolje på og koker på lav varme, jeg skrur ned, han skrur opp, jeg skrur ned osv ( synes ikke dere at dere ser oss.... :p)
Også legger han lokk på! :eek: Og det koker og bobler nedi....
Jeg mener oljen blir ekstra varm når det er lokk på selv om han har det på litt lav temp, han mener den ikke blir det fordi det ikke blir varmt nok til å ødelegge den.
Men kan vi se på boblingen om det blir for varmt, eller må det virkelig ryke før oljen blir ødelagt?


#2

Fedonisten sa for siden:

:D :D :D Syns jeg ser dere ja! Jeg blir veldig usikker på dette med oljer nå.... Bruker kun kokos/smør når jeg steker - og om jeg bruker høy eller lav varme; ja det kommer an på hva jeg steker og hva jeg skal lage. Kan nok ikke gi noen kloke svar jeg, gitt! Men jeg har fått meg en fin latter i kveld - med tanke på deg og HP:D :D :D

Om kun kort tid popper det sikkert inn en melding fra en av de andre. Men du vet det Lise, at hvis de sier noe annet enn det HP mener.... så blir det vel bare en kommentar fra han om fanatisme eller noe sånt tenker jeg...;) ;) Ikke sant HP? Hører du meg? :p :D ;) :cool:


#3

HP sa for siden:

Der er vel ingen som er fanatiske her???

HP liker ikke fanatisme (Hverken ordet eller folka... :p)

Vi bruker IKKE olje til steking! :)

Jeg heller oljen på når steking er unnagjort, og jeg liker oljen best når den har boblet litt. Skrur platen ned til 1 (skala 3 full, 0 av) og venter til temperaturen har sunket, sluttet å steke, så har olje på.

Helt OK mener jeg, går ikke med på at det blir mer enn 150 grader der da...

Men, men, Lise - hva med dem som sterker i olje? De lever de og... ;)


#4

MHM sa for siden:

Jeg rotter meg jo sammen med Lise og Fedonisten... fanatiske som vi er ;)
Oljen begynner å bli ødelagt ved 120 grader, så da er et bare å måle feberen..... Nei, ikke så lett å måle det. Du har rett i at økt trykk pga lokket gir økt temperatur. Men hvorfor ta sjansen på å ødelegge oljen? Stek i kokos, og tilsett olje etterpå!


#5

Summer sa for siden:

Steke i kokkos??? Blir ikke det... kokkos-smak liksom???
(er kokkos mer mettet enn smør?)


#6

HP sa for siden:

STEKER IKKE I OLJE!

Og ja kokos er mer mettet enn smør... 90% mettet fett tror jeg... :)

Men jeg klarer ikke spise olje som ikke er varmet opp, det smaker skikkelig py!


#7

Summer sa for siden:

Nei du koker... ;) Er jo enig med deg der da... men det er disse ødelagte oljemolekylene jeg er redd for da vet du... Tror nesten det er mer skadelig med stresset jeg påfører meg selv med å tenke på det, enn den skadedvirkningen som faktisk oppstår - eller (helst ikke) ikke oppstår... :p

#8

MHM sa for siden:

HP: HALLO! Hvorfor tror du at du liker oljen bare når den er varmet opp da? Fordi det IKKE har skjedd noe med den....? Dessuten dårlig argument at alle som steker i olje lever. Alle de jeg ser som røyker, er også høyst levende.... ;)

Lise: Cocoa med brun etikett smaker absolutt ingenting. På helsekost for 69 kroner glasset. Mye mer mettet enn smør (>90%), tåler mye høyere temperatur.

Fedonisten: Har du også tegneseriestriper i hodet nå? Der HP og Lise holder på med stekepanne, smør, oljer, klikk til 1, klikk-klikk opp til 3, "er du gæær'n?", klikk-klikk ned til 1. "Vi steker i olje" - "Vi steker IKKE i olje", "slutt og tull, sku ned plata", "av med lokket", "oljen er ikke redd for lokk" osv, osv. Kan jeg tillate meg å foreslå 2 stekepanner....? :D :D


#9

Summer sa for siden:

ler så jeg gråter

Ja, vi bruker nå to stekepanner :D


#10

HP sa for siden:

Vi BRUKER 2 stekepanner... :p

Og nok en gang steker ikke i olje... Aldri over 1 med olje i !! Steker i SMØR !!

Grunnen til at jeg ikke liker oljen, kald, er at den er kald... Om det skjer noe med oljen utover at den blir varm, tror jeg ikke noe på !! Dessuten smaker grønnsaker og slikt best når oljen er trukket inn !!

Jeg klarer forøvrig heller ikke Udo's med skje, det er py det !! :mad:

Olje skal varmes !! IKKE stekes !! Min mening om den saken... :D


#11

MHM sa for siden:

Godt vi er enige!!!! :p
Og bra at det finnes smileys, for dette er til en forveksling lik en krangel..... ;)

Uuuupsss alle sammen: Klokka 21.45 kommer det "sukker-debatt" på Søndagstabloid på Tv2! Sees etterpå!


#12

Summer sa for siden:

Nei nei; diskusjon. Krangler er usaklige. ;)


#13

Fedonisten sa for siden:

MÅ bare si;

Steker i kokos/smør

RØRER inn olje etterpå - koker ikke - steker ikke - smaker nyyyydelig;)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.