sommerfugl sa for siden:
ja, nettopp, har utrolig lyst til å studere medisin, men kommer ikke inn i norge..
noen som vet noe om studier i ungarn, slovakia og sånn..?
noen som kjenner noen som går der? erfaringer..?
tips...? :)
sommerfugl sa for siden:
ja, nettopp, har utrolig lyst til å studere medisin, men kommer ikke inn i norge..
noen som vet noe om studier i ungarn, slovakia og sånn..?
noen som kjenner noen som går der? erfaringer..?
tips...? :)
Albertine sa for siden:
Jeg vet av noen som har studert i Praha og et eller annet sted i Ungarn. Søk på nettet så finner du nok noe. Hva med [url]www.ansa.no?[/url] Men husk at språket er noe heeelt annet enn her....:)
mofe sa for siden:
Har hørt fra folk som studerer i Ungarn - at det er lett å komme inn, men veldig slitsomme studier, hardere enn i Norge. Også kommer flere inn på førsteåret enn på andreåret - de med best karakterer kommer videre. I tillegg må man lære seg ungarsk, siden man trenger praksis.
sommerfugl sa for siden:
sitter på ansa og ser nå, masse som står der :)
sliter litt med språket, det er vel grunnen til at jeg er litt usikker. men de har sånne norske kolonier der nede, og alle de norske studentene bor i samme blokk og sånn.. åsså har de språkkurs, så man kan prate litt med pasientene.
studiet er jo på engelsk, men det er det jo her i norge og.. da jeg lå på sykehuset, hadde jeg rom med en medisinstudent, hun sa at de hadde alt på engelsk, og det var universitetet i tromsø..
vil bare høre litt erfaringer, redd for å få sjokk hvis/når jeg kommer ned... :rolleyes:
guro sa for siden:
Jeg vet ei som er ferdig med første året nå. Hun og en til greide eksame og kunne reise hjem, resten måtte bli igjen for å sitt om. Kan sikkert prøve å formidle kontakt om du sender meg en PM.
Men du, skolemedisin? Er du sikker på det? Jeg har mistet mye av respekten for skolemedisin, etter at jeg ble syk og trengte hjelp og ikke får det, bare møtte masse uforstand. Det ene er totalt mangel på helhetssyn? Det andre er at man bare demper symptomer og ikke går til roten av problemet. Det siste er vel kanskje at det er litt for mange middelmådige fastleger, og det er kanskje ikke skolemedisinens skyld.
Ellers tok jeg min utdannelse i utlandet, Skottland. Og er glad for alt jeg opplevde og lærte, i tilegg til fag. Jeg var ikke spesielt god i engelsk før jeg dro. Er ikke egentlig språkmenneske. Men det gikk helt fint. Vil anbefale å ikke klikke for mye med normenn egetlig, gjerne bo sammen med andre nasjonaliteter. I Glasgow kunne vi godt klart oss uten å snakke engelsk i det hele tatt om vi ikke ville, med 300 norske studenter i byen, mer en 20 på studie i samme årskull. Litt at sjarmen med å studere ute er å bli kjent med ikke-nordmenn. Da får man bedre språktrening også. Og kontakter og venner man kan besøke verden rundt senere.
Lykke til!
guro sa for siden:
Oj, jeg fikk ikke sove fordi jeg ble liggende å tenke på dette. På deg som skal sturere skolemedisin i utlandet. Hvorfor kan ikke skolemedisinen ta innoverseg at kosthold, tanker og følelser, livstil forøvrig er med på å skape helse eller sykdom? Jeg opplever skolemedisinen som veldig arrogant, på flere måter. Men altså, mener ikke å blande meg inn i ditt liv. Det er det du som lever og gjør valg i.
Skal jeg fortelle hva min hemlige drøm er om dagen? Å studere ayurveda i Calcutta, hvor jeg tror det beste universitetet for ayurveda ligger, eller kanskje helst Nepal. 5000 år gammel medisinsk kunnskap, holistisk og naturlig. Kjempe spennende. Det er bare et par slike leger i Norge tror jeg, samt kanskje et 10 talls mennesker med mindre utdannelse som veileder i ayurvedisk livsstil på lavere nivå. Jeg er overbevist om at markedet for holistisk naturmedisin er økende. Men det er bare en drøm for meg, har ikke anleding til å starte et langt utelandsstuduim nå som jeg har familie og barn. Og først skal jeg se om ayurveda kan gjøre meg frisk. Om den kan skal jeg helt sikker lære meg mer i hvertfall ...
sommerfugl sa for siden:
mm, vet hvordan du har det, jeg ha ligget syk i over et år, snart to nå, gav opp legene og gikk til homeopat i stedet. men var legene som fikk meg frisk til slutt da.. men uansett, jeg har veldig stor tro på alternativ medisin, og tror det kommer mer og mer i skolemedisinen etterhvert, hvis ikke kan jo jeg bidra til det.. ;) kjempeinteressant :ja:Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.