Chumpsy sa for siden:
Dere Som GÅr PÅ Fedon, Har Dere Ikke Spisedag, Tror Han Nevner Det I Boka Si, Stemmer Ikke Det?
Spiser Dere Feks Ikke Noe Ris, Pasta Eller Poteter I Ukedagene??
Chumpsy sa for siden:
Dere Som GÅr PÅ Fedon, Har Dere Ikke Spisedag, Tror Han Nevner Det I Boka Si, Stemmer Ikke Det?
Spiser Dere Feks Ikke Noe Ris, Pasta Eller Poteter I Ukedagene??
guro sa for siden:
Jeg spiser litt brun basmatiris av og til. Tar 2 ss ved siden av en gryterett for eksempel. Vanlig pasta her jeg ikke spist. Nå hender det jg koker litt lindbergpasta, men det er mest til de andre for jeg synes ikke den er så god. Er ikke noe stort pasta-menneske. Poteter har vi en sjelden gang, mest til fest og tradisjonelle retter. Men jeg tar ikke mange. planlagte spisedager har jeg ikke.
Chumpsy sa for siden:
Må si at du har vært flink med vektnedgangen. Kan du fortelle meg om vekten har stoppet opp litt? Hva har du gjort for å få det igang igjen???
Tidligere bruker sa for siden:
Nei ikke noe sånn spesiell "spisedag" som du tenker på. Men når jeg er hjemme (og ikke har ferie slik som nå) så pleier jeg å kose meg litt med ekstra god mat fredag eller lørdag. Det er som oftest ganske mye lavkarbo, men jeg tenker på f.eks pastaplatene i lasagne og sånt... Kanskje noen chilinøtter e.l.
HP sa for siden:
Jeg har den erfaringen at "spisedagene" kommer sånn av seg selv... Ingen vits i å planlegge dem :rolleyes:
Aline sa for siden:
hehe, den erfaringen har jeg også :ja: :D
Helene sa for siden:
Jeg lurer på å ta en spisedag en dag.. har så inderlig lyst på pølsestappe, (potetstappe med pølsebiter i), men jeg får sinnsyk dårlig samvittighet jeg, tenker at nå kommer jeg til å legge på meg 10 kg sikkert.. eller at det kommer til å gå 10 dager før jeg begynner å gå ned igjen.. og nå er jeg 2,2 kg fra målet og vil ned fortes mulig..
Albertine sa for siden:
:rolleyes:
Sugarpill sa for siden:
Tingen med spisedager på en lavkarbo-diett er at man da vil kunne sette igang den vonde sirkelen med blodsukkerstigning osv igjen, og det vil da ta en stund før får orden på det igjen.
Selv har jeg merket jeg at det ikke er for ingenting at man ikke har spisedag på ketolysekur.. :o Ikke bare detter man ut av ketose, en spisedag på ketolyse har lett for å bli til 3. :rolleyes:
Jeg har uansett liten tro på spisedager til vanlig heller. Ordningen med spisedager var med på å hjelpe meg å utvikle overspisingen. Man begynner med EN spisedag, og plutselig er det 3 i uka. Det er noe usunt over det å gå på streng diett 6 dager i uka og så spise uhemmet en dag i uka. Har kikket litt på andre forum og sett hva folk spiser på spisedagene sine, og hvilke mengder, og det er helt sprøtt. Når en dame på 65 kg stapper i seg 7000 kcal på en dag og til slutt ikke kan gå fordi hun er for mett, da ligner det på tvangsspising.. Det er ikke slik man opparbeider et sunt forhold til mat!
Et belønningsmåltid som det de har på Eat f.eks, kan jeg gå med på. Men ikke en hel dag med uhemmet fråtsing.
Nena sa for siden:
.. dette er noe som helt klart kan trigge spiseforstyrrelser - for det er jo ikke noe normalt forhold til mat man får da! Det er i alle fall slik for meg - jeg satser på å få fokus VEKK fra mat og spising bare for spisingens skyld- og da tror jeg en slik utskeielse bare bidrar til å opprettholde den onde sirkelen. Dersom man bare venter på at "belønningen" skal komme, glemmer man jo å leve her og nå - jeg har kasta bort alt for mange år på det viset:mad: .
Min konklusjon: Spisedager fungerer i alle fall ikke for alle :o . Sats heller på å nyte alt det gode man kan spise (med lavt karboinnhold), og tenk på hvor godt kropp og sjel har av det. Det å spise søppelmat er en uhyre kortvarig nytelse, som gjerne gir langvarige kvaler...
Gamla sa for siden:
Hei Chumpsy!:)
Helt enig med Nena!:)
Det å få fokus vekk fra alt en ikke kan spise ,- er utrolig viktig! ;)
Det jeg også synes er veldig viktig når en skal følge en diett,- er å lære seg til å variere kosten. En går fort lei hvis en spiser det samme hver dag. Mange dietter/kostomlegginger (jeg har prøvd mange av dem:p )har rom for store variasjoner! Feilen en ofte gjør er at en holder seg til det samme(les trygge) hver dag, istedet for å sette seg grundig inn i hva en egentlig kan spise. Det å kunne kose seg er jo viktig for oss alle,- og da er noe ekstra godt å spise ofte en del av det,- kall det gjerne en "spisedag/-kveld"(vanlige hverdager er noe annet) ,- men spiser en "lovlig" mat så ødlegger en ikke kuren!;)
Så spis med god samvittighet,- det svarer seg!:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.