< Tilbake til oversikten

Jeg har havnet "utpå"....

#1

cathrine sa for siden:

Jepp....det var det!!! Jeg har gått på en smell og det til gangs...:( Har ikke klart å styre meg i HELE helgen!!! Det har blitt pizza,lasagne,baguett og sjokolade...Jeg har vært ustoppelig!! Har ikke eid magemål,bare dytta inn og vært kvalm...men allikevel har jeg dytta inn mer...snufs...
Dette er faktisk ikke første gangen skjer med meg under en slik "prosess" som kostholdsendreing/slanking. Jeg er kjempe-flink(på grensen til ekstrem) i noen uker, men SÅ....!!!!
Det er jo en form for "spiseforstyrrelse" å ha det sånn..Og jeg vet vel hva det kommer av...jeg er litt små-deppa! Har hatt skikkelig vondt i bekkenet i en ukes tid, og når det blir værre blir humøret og livsgleden ikke akkurat på topp.Og da spiser jeg for å liksom få trøst...:( .ha-ha...trøst du liksom...Blir ikke akkurat i bedre humør av å spise heller, iallefall ikke etterpå!!
Men det er en ny dag imorgen og da starter jeg med nye og blanke ark...

cathrine


#2

Fedonisten sa for siden:

Å nei - dette var så vondt å lese, for jeg kjenner meg så godt igjen. Har vært gjennom dette en million ganger - og selv syns jeg det er helt uforklarlig. :confused: Syns du?

Noen ganger da jeg har hatt ENORME sprekker, så blir jeg akkurat som rusa med en gang - men så går jo det over og da blir jeg bare enda mer deppa. :(

Litt rart at du nevner det med at du har vondt i bekkenet - for jeg har nemlig en rygg og en nakke som krangler, og når jeg har dårlige perioder så virker nemlig det inn på matvanene mine også. Men jeg kjenner jo at midt oppi det hele så var det litt godt å lese at noen flere har det sånn - blir ikke så alene jeg da :o .

Men Cathrine; Som du skrev selv - det er en ny dag i morgen, og da fortsetter du der det slapp! Ingenting er jo ødelagt - men du er sikkert lei deg og frustrert for at du "ramla utpå" igjen? Vet ikke om jeg har noen gode råd eller kloke ord som gjør at du føler deg bedre, men jeg vet i hvert fall at på dette nettstedet er det veldig mange kloke hoder som hjelper til en hel masse. Hvis man vil og tør. Og alle har vært der du er nå sånn ca. 10000 ganger.

Klem fra Fedonisten


#3

Summer sa for siden:

Når det gjelder sprekker, så har jeg fått høre, lest litt om, og skal lese litt mer (og skrive en artikkel... ) om den saken Det har seg visst slik at vi skal ha en kveld i uken der vi spiser masse karbohydrater(minimum 40gram tror jeg og ingen maksimumsgrense)som siste måltid...

Det har med serotonin nivået å gjøre- som igjen påvirker humøret vårt (det står visst kort om det i Akinsboken har jeg blitt fortalt)

Dette tror jeg vil hindre slike sprekker som for dere (og meg :p) synes uforklarlige når vi har vært flinke en stund.

Cathrine: Sier som Fedonisten og deg; ny dag med blanke ark i måren! Du er kjempeflink! :)

Også en liten tankerekke fra meg til slutt om kroppsplager: hvis serotonin nivået blir lavt, blir vi deprimerte. Når vi blir deprimerte får vi ofte vondt (psykosomatiske smerter) og da virker også dette inn på matlysten- Men hvis vi fikser serotonin nivået; da blir vel de fysiske plagene bedre også. Og matlysten blir bedre og vi har fjernet nok et hinder! :) Noen som følger meg?


#4

Maz sa for siden:

Problemet med å sprekke er at en som oftest gir opp og sier har jeg først spist A så får jeg spise B og C også.... Alt er ødelagt likevel...

Jeg er gammel tvangsspiser og kjenner meg veldig godt igjen. Jeg har alltid vært verdensmester i slanking eller spist alt og mere til. Dette er grunnen til at jeg er opptatt av at min målsetning er å kunne være litt mere avslappet. Ha små "utskeielser" uten å sprekke helt.

Det Lise skriver om er veldig spennende, tror det kan være riktig. Problemet er jo ikke en utskeielse da stiger jo insulinet, men det virkelige problemet kommer neste dag når du gjør det samme da forblir jo insulinnivået forhøyet. For å sette det på spissen er det bedre å spise en stor sjokolade i et jafs en sjelden gang enn en bit om dagen over tid.

Det viktigste du gjør når du har spist noe galt er å si til deg selv dette er gjort det var godt og så starte vi på nytt igjen.

Mange mener forresten at din instilling påvirker skadevirkningene. Dersom du tror du legger på deg så gjør du det, mens om instillingen din er dette var godt jeg nøt det og så legger om igjen så gjør det mindre skade. (Har gått Silvakurs om noen lurer...)


#5

Summer sa for siden:

Viktig det du skriver... Tankene våre har enorm kraft og innvirkning i hva som skjer i kroppen.... (hvis jeg spiser sjokolade og tenker at huff nei, dette må jeg jo ikke gjøre for jeg får jo kviser av det: så gror det frem en kvise unaturlig fort... Men om jeg ikke tenker noe, eller at den lille mengden her har jo ikke noe å si... så går det som oftest fint.. :p )

#6

MHM sa for siden:

Er det dette det står om i nyeste Mat&Helse? Jeg syntes det var spennende og nytt for meg, men ganske så rart... Og ganske skummelt når man er vant til å tenke på det som en sprekk, og vet hvilke effekter det har på kropp og søthunger dagen derpå.


#7

Summer sa for siden:

Ja. Det er det det står om i mat og helse! Veldig spennende og kjekt! Har ikke fått lest bladet enda, men snakket med en fra eat på alternativmessen i dag,hun sa det var det det står om. :)


#8

Fedonisten sa for siden:

Spennende at du skriver akkurat dette - for på lørdag da mannen min og jeg sto og lagde mat snakket vi bl.a. om hvordan vår kostholdsendring har påvirket oss. Både som enkeltpersoner, men også som par.

Mannen min syntes bl.a. at det kunne virke som at mine fysiske plager var blitt så mye mindre - særlig de siste 3-4 månedene. (Er arbeidsufør - på attføring) Etter å ha tenkt meg litt om - kunne jeg bare si at: Nei smertene er ikke mindre, men det er så mye lettere å leve med dem/bære dem. For "alt annet" har jo blitt bedre! Særlig humør og psyke!

Tamdilidam - dette er så spennende!


#9

Skorpia sa for siden:

Masse fine svar her,og jeg er stort sett enig ialt som blir sagt,særlig det med å ha en dag i uka en koser seg litt ekstra.

Selv har jeg merket at terskelen til å spise fymat blir verre og verre etterhvert som jeg nærmer meg trivselsvekt,men jeg klarer stort sett å stå imot så sant jeg har noe spiselig i nærheten.

Og Cathrine,det er bare å begynne på ny frisk,det verste er å gi opp.
Prøv heller å gå på kontrollerte sprekker.
Lykke til


#10

HP sa for siden:

Ja, men ikke før etter 4-8 uker!!! Ikke før det nye kostholdet er blitt en vane!

Og det er ikke snakk om en dag, men dagens siste måltid. En dag i uken.

Det skal være siste måltid, og en skal vente 1-2 timer før en legger seg. Det er normalt at en blir trøtt etter et slikt måltid - grunnet blodsukker og hormoner...

Måltidet skal heller ikke inneholde mer enn 20g av henholdsvis protein og fett. Og minst 40g karbohydrat - ingen øvre grense. Selvfølgelig en fordel om en velger "sunne" karbohydrater.

Lav-fett is, sjokolade, søt frukt, bær, pasta, brød...

Unngå karbomat som er rik på fett - maks 20g. Maks 20g protein (dvs 100g kjøtt)

Det var spisedagen... ;) (Kilde Mat&Helse - siste nr.)

Men ellers når en sprekker så er det viktig å gjøre det med lovlige varer, og holde seg innenfor sin karboramme. :)


#11

Summer sa for siden:


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.