< Tilbake til oversikten

Karins fylte paprika

Karin sa for siden:

Man tager 1-2 grønne paprikaer per person.

Til 4 relativt store paprikaer:

Ca 250 - 300 g kjøttdeig eller karbonadedeig
1 stor løk, finhakket
Ca 150 g bacon i bittesmå terninger

Surr bacon i litt smør og/eller olivenolje. (Jeg bruker vanligvis begge deler)
Ha i løk, surr til den er myk og blank. Ha i kjøttdeig og rør til den er småkornet og sånn.

Ta en boks hermetiske tomater, gjerne i småbiter, og sil dem sånn at saften kommer for seg. Ta vare på kraften! Ha tomatene i. (Hvis de er hele, knus dem godt først!) Krydre med litt salt (forsiktig - baconet er også salt!)og godt med pepper, en hel del paprikapulver, og - viktigst av alt - litt salvie, tørket eller frisk.

Surres litt mens du tar deg av paprikaene: Skjær av toppen, fjern hinner og frø inni. Legg i en gryte, strø på en teskje salt og hell over kokende vann. ( I min oppskrift står det at de skal kokes i saltvann i 5 minutter, men jeg syns ikke de blir så gode da. Bare hell over kokende vann og la dem stå i noen minutter.)

Ta paprikaene opp av vannet, og øs fyllet oppi dem. Ikke bry deg om det hvis du ikke får plass til alt, og la gjerne noe være igjen... Legg på lokkene. Hell i kraften fra tomatboksen, en ss eller to med tomatoure, og krydre med en ts paprikapulver, salt og pepper, og salvie igjen. Og til slutt en halv-1 dl fløte. Varm langsomt opp, om det koker et minutt eller to er det okei.

Serveres med blomkål i en eller annen fasong: Kokt, smørdampet, eller som risotto. Karbo-etere får løskokt ris.

(Ellers er det selvsagt opp til deg om du vil spise noe annet til - eller ikke noe i det hele tatt! Det er for så vidt nok grønnsaker der med paprikaene.)

Håper du liker dette like godt som vi gjør!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.