< Tilbake til oversikten

Proteinsmoothie før trening?

Iset sa for siden:

Smoothie med 100 gram frosne usukrede bær, 1 ss vaniljekesam, vann, 2 egg og 2-3 ss Udos Choice.

Denne må vel være optimal å drikke ca en halvtime før trening? Det blir frokosten min siden jeg trener i 9-10-tiden om morgenen.

Albertine sa for siden:

Jeg bruker fløte istedenfor vann, blir mer milkshakeaktig da. Trenger ikke mye når det er kesam i.

Iset sa for siden:

Jeg har fått den av Nille, hun drikker mye av denne. :) Men hun bruker avokado-olje istedetfor Udos Choice.
Jeg har vel ca 2 dl vann i, er ikke sikker for jeg heller litt vann oppi før jeg mikser det samme, og mer om det trengs. Ser det an. :)

hede sa for siden:

så ut som en god smoothie!!

men når det er sagt...

• synes jeg det er noe for lite protein i den. anbefalingene ligger på 10-20g protein rett før trening. slik unngår du forbrenning av muskelmasse. (akkurat dette blir avhengig av størrelsen på eggene du bruker)

• oljen (fettet) du putter i shaken (smothien) så kort tid før trening vil bli brukt som energi slik at du da 'kaster' bort effekten av de essensielle fettsyrene. for å unngå dette legger du inntaket 1-2 timer før eller etter trening.

• det er også viktig å innta proteiner rett ETTER trening. 20-30 gram vil her være tilstrekkelig for å unngå tap av og samtidig bygge muskelmasse. (som jeg går ut i fra er det du vil)

Summer sa for siden:

Ënig med Hede. 3 egg blir 24 g protein. En smoothie med tre egg både før og etter trenig høres optimalt ut! :)

Iset sa for siden:

Tusen takk for svar, dere. :D Da skal jeg hive 3 egg i den.
Går det an å kutte UT fettet i den før treningen da? Hvis ikke skal jeg drikke den EN time før. Men jeg er så redd jeg blir fort sulten igjen da... Merker jeg sultfølelse forsvinner energien med en gang...
Er det noe annet jeg heller kan spise ETTER treningen, feks en kyllingfilet med grønnsaker? For jeg orker ikke en slik smoothie to ganger daglig, så tett etter hverandre. Den er jo grei på smak, men jeg vil helst ha noe annet.

Albertine sa for siden:

Proteiner er proteiner, så det spiller vel ingen rolle hva du spiser? Problemet blir bare å få den istand så kjapt etter trening, helst skal man vel spise proteiner så snart som mulig? Hva med å endre frokosten og ta smoothien etterpå?

hede sa for siden:

det gjør det. penger ut av vindu å forbrenne UDOs :)

en billig å grei måte å få i seg nok prottis er å investere i en bøtte proteinpulver. veldig enkelt. metter ganske bra også.

Iset sa for siden:

Men blir det like bra uten fett i da? Like optimalt?
Jeg har mange dunker med proteinpulver stående (god dato), jobbet på Life frem til nylig. :D Bruker endel av det, men klarer ikke drikke det rent. Må ha jordbær eller noe i dem, evt kaffepulver i sjokoladeshaken.

Summer sa for siden:

Kan du ikke bruke olivenolje i da? det gjør jeg når jeg er tom for Udos.;)

hede sa for siden:

JA. du ønsker å forbrenne med treningen din(?). da er ikke noe poeng i fylle på med energi før trening. treningen tømmer glykongenlagrene dine slik at etterforbreningen er det frie fettet som blir mobilisert. altså fettforbrenning. (dette gjelder ikke langkjøring, men for eksempel timer i sal, styrketrening, intervalltrening osv)

nå skal ikke jeg være bastant å si at sånn er det, men for min del var det en tilvenning å 'like' proteinpulver. drikk det nok ganger... ikkeno er som en god prottisshake :)

Iset sa for siden:

For å gjøre det billigere? Altså, se om jeg har skjønt det riktig:

Det er lite vits i å ha i Udos choice før trening, fordi den blir forbrent av treningen slik at jeg må ha nytt påfyll rett etterpå, og da blir det penger ut vinduet? Men jeg må ha i fett for å få et optimalt måltid før trening, og da er det billigere (og like bra) å bruke extra virgin olivenolje?

Iset sa for siden:

Åja, så hvis jeg har i fett så får jeg dårligere fettforbrenning av treningen? Jøss. Men om det er riktig så unnlater jeg å ha fett i den, så drikker jeg heller Udosen når jeg kommer hjem.

hede sa for siden:

prottis etter trening. og fettet gjerne kombinert med ett lite måltid MINIMUM en time etter trening.

Iset sa for siden:

Flott, tusen takk for svar! :) Jeg får jo så forskjellige svar overalt, spesielt på fitnessforumene, der helst fettfobien råder og man hyller karbohydratene som om de var en religion.

MHM sa for siden:

NEI, for jeg kommer ikke på Stavangertreffet...;)

Hede: Jeg ser at i Mat&Helse så bruker de fett+protein før trening. Jeg har tenkt at dette normaliserer hormonene, slik at du lettere får fettforbrenning under økten, og slipper å gå tom pga begrenset glykogen. Dessuten er det vel etterforbrenningen som har størst praktisk betydning, ikke nødvendigvis hva man forbrenner den timen treninga varer?

Summer sa for siden:

Enig med MHM: :ja:

Iset sa for siden:

Åh nå ble jeg usikker... Men jeg har jo alltid trodd det er KARBOHYDRATENE som senker fettforbrenningen om man inntar dem før treningen. Jeg tror jeg har en ss Udos i morgensmoothien jeg, siden M&H gjør det. Mat & Helse er jo guru-bladet mitt.

Ang Stavangertreffet, så har jeg jo litt lyst, men det er liksom så skummelt... Heh..

MHM sa for siden:

Et moment til: Hvis fettet skal øke fettforbrenningen, så er det enumettet fett som er viktigst for å klare å forbrenne fett. Ergo er det kanskje lurt å bruke oliven/raps-olje før trening framfor Udos? Det var også noen her inne som for lenge siden linket til en artikkel om å ikke spise flerumettet fett (omega-6/3) før trening pga det oksidative stress. Igjen: Oliven/raps er mer ok, med mest omga-9 (enumettet).

hede sa for siden:

MHF
dette er hva produsenten av EFAomega, noe lignende UDOs, sier
(efaomega )
"En siste detalj er å unngå inntak av EFAomega like før eller like etter trening. Dette er fordi essensielle fettsyrer veldig lett kan brukes som energi, og som sagt tidligere må de inn i fettvevet for å den beste effekten."

Enig med deg om etterbrenningen, men for å få den optimal må ikke glykogenlagrene tømmes først? som jeg sier under her, dette gjelder fysisk aktivitet av en viss varighet og da altså IKKE aktivitet som kan defineres som langkjøring hvor man i tillegg trenger påfyll underveis.

det er denne tråden atter ett eksempel på:)

hede sa for siden:

nå kan jeg ikke svare for de andre, men jeg selv er ikke så (veldig) skummel. kanskje litt, men det er i kun i mørket og nå er det sommer og lyst lenge. bare å gå hjem tidlig:);)

MHM sa for siden:

Jeg vil tro at det her menes omega-3 og omega-6 som er de essensielle fettsyrene, og det er jeg enig i at ikke er nødvendig i nær forbindelse med trening. Men jeg mener omega-9 stiller i en annen klasse, og kun er positivt før trening. Men jeg ville ikke ha spist noe den siste timen før trening uansett jeg da... særlig ikke om det er aerob trening. Tenke-tenke... Nei, man kan ha fullgod fettforbrenning med fulle glykogenlagre - det har vi mens vi sitter og mens vi rusler rundt. Det som avgjør hva slags brensel man bruker under fysisk aktivitet er 1) Intensitet på treningen. Desto høyere intensitet, jo større andel karbohydrat (eks. sprint og styrketrening). 2) Sammensetning av kostholdet. Med et karbohydratrikt kosthold vil man stadig ha forhøyet insulin, som blokkerer effektiv fettforbrenning. [color=#000080][/color] Jeg er ikke helt enig med meg selv altså Hede (for å forvirre deg Iset...:p ), så kom gjerne med innspill og motargumenter. Jeg er enig med meg selv i at enumettet fett er positivt i forhold til fettforbrenning under og etter trening, men jeg er usikker på hvor lang tid i forvegen det er optimalt/gunstig/ok å innta dette.

Iset sa for siden:

Men jeg trener på morgenen, mellom 9 og 10, og orker ikke stå opp en time tidligere for å spise. :( Er det ikke greit å drikke shaken en time før? Dessuten merker jeg FORT at energien tappes om jeg blir sulten under treningen. Har blitt det før, og det vil jeg helst ikke, for jeg blir helt pudding. Så siden smoothien blir frokosten min, bør den jo være mettende i iallefall 2 timer, og da bør den vel inneholde noe fett.

ÅÅÅÅÅÅÅÅH jeg blir så usikker! Er så livredd for å få lite utbytte av treningen... :( Men jeg MÅ vel få effekt når jeg spiser maks 50 gram karber daglig og trener styrke (+ kondisjon) 3 ganger i uka og kondisjon resten av uka uansett?

Iset sa for siden:

Nå fant jeg dette på EAT sine sider:

Måltidet før trening

Skal du ha best mulig fettforbrenning gjennom treninga, er det viktig at de rette hormonene får dominere. Du må unngå høye nivåer av insulin ved å spise lite karbohydrater i måltidet foran trening. Insulin vil senke nivåene av de muskelbyggende og fettforbrennende hormonene testosteron og veksthormon. Spis det siste ordinere måltidet 2-3 timer før treningen. Likevel kan du med fordel innta et bitte lite måltid bestående av kun litt fett og protein ca 45 minutter før trening. Vi vil anbefale deg å bruke rent proteinpulver som proteinkilde, da det ofte er lettere fordøyelig for tarmen. Det er viktig at proteinet i dette siste måltidet er kommet ut blodbanen før treningen begynner. Da vil du kunne få en økning av hormonet glukagon (som har motsatt effekt av insulin), som igjen vil gi en ekstra økning av veksthormon og testosteron. Til denne proteindrikken anbefaler vi ca 15 gram pulver, sammen med en halv spiseskje med kokos- eller olivenolje. Oljen vil styrke påvirkningen av de gode hormonene.

Måltidet etter trening

Først og fremst så er det viktig at du kun drikker vann under trening. Treningen din varer under en time, og du har mer enn nok glykogen (karbohydrater) i musklene og leveren til treningen. Det er for lengst motbevist at det er best med størst mulig glykogenlager. Karbohydrater i form av sportsdrikker, brus, saft eller juice under trening vil kunne øke nivåene av insulin, med alle de negative tingene som medfølger. For å få best mulig resultat av treningen må de gode hormonene få domineremest mulig av dagen.

Inntil 90 minutter etter du har avsluttet treningen vil kroppen være spesielt opptatt av å bygge seg opp igjen til neste tøffe trening. Dette må du lære deg å utnytte. Derfor er det viktig at du rett etter treningen ikke inntar raske karbohydrater, eller karbohydrater i det hele. Nå vil kortisolnivået gradvis øke, mens nivået av veksthormon og testosteron vil synke. Spiser du nå raske karbohydrater, vil det øke insulinnivået. I og med at insulin er en god venn av kortisol, vil dette kunne øke kortisolnivået ekstra mye. Etter treningen er det derimot svært lurt å innta den samme drikken som 45 minutter før trening, men med doble doser. Det vil si at du blander 30-40 gram proteinpulver sammen med en spiseskje kokos- eller olivenolje i 3-4 dl rent vann eller rismelk. Du synes kanskje rådet om kokosolje høres rart ut, siden det er mettet fett, men kokos inneholder gunstige mettede fettsyrer som raskt omdannes til energi kroppen. Noen Du bør drikke blandingen så snart som mulig etter treningen, helst innen 15 minutter. Ytterligere en time senere kan du spise et normalt, hormonelt rett sammensatt måltid. Dette vil restituere deg raskt, i tillegg til at fettforbrenningen vil være meget stor.

Jeg tror jeg prøver dette jeg. :D Cocosaen er jo flytende for tiden, så da er den mye enklere å ha i hehehe.

hede sa for siden:

Sånn, her er svaret jeg fikk på mitt treningsforum [url]www.tn.no[/url] .

Aline sa for siden:

iseeeet!! du må komme!! jeg vil veldig gjerne gjerne treffe deg!! :D
kremt ok, litt utenfor tema, da.... :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.