Codex Alimentarius vedtok i går nye retningslinjer for kosttilskudd. Fra 1. august i år vil de aller fleste former for naturlige vitaminer og mineraler ulovliggjøres. Hvordan kan dette tres nedover hodene på oss uten at vi hører noen ting!? :eek:
Her er det tydelig at naturlige aminosyrebundede mineraler blir forbudt. Glem krompicolinat. Glem hele Solaray-serien med mineraler. Alt som ikke allerede selges på apoteket vil fjernet fra markedet. Vi blir frarøvet helsefriheten uten at det engang har blitt tatt opp til debatt på Stortinget. Hva skjer med verden?
HVA?????? Jeg tror jeg besvimer!! Jeg sluttet nettopp i Life, etter 5 år i helsekostbransjen, og har såvidt hørt om dette for et års tid siden, men trodde aldri det kom gjennom!! :eek:
Heia Norge. Potet- og moldboland! Jeg hater dette møkkalandet mer og mer!!!!!
Andre land må jo regelrett LE av oss.... Jeg hadde flere amerikanske kunder innom hver sommer, og de svimte nesten av da jeg fortalte at vi ikke hadde lov å selge 1000 mg C-vitaminer i helsekosten feks. De døde nesten av sjokk da jeg fortalte at vi ikke kunne selge høyere doser av B-vitaminer (i Sverige har de doser som er opptil 80 ganger høyere omtrent - på HELSEKOST!!!!).
Hva i himmelens navn begrunner de egentlig dette med?? Jeg vet jo det ligger økonomiske årsaker bak, siden man ikke kan patentere naturmidler, og legemiddelindustrien vil jo selvsagt ha enerett siden de allerede har større makt enn Kirken hadde for noen århundrer siden. Men hva begrunner de det åpenlyst med? :rolleyes:
Sorry... Litt dårlig formulering kanskje. Retningslinjene fra Codex er globale. Resultatet av at den gjennomføres blir at alle mindre produsenter av kosttilskudd vil slås konkurs. Det blir ikke noe alternativ å handle kosttilskudd på nettet, heller ikke fra utlandet. Legemiddelindustrien (og noen få store kosttilskuddsprodusenter) trekker det lengste strået og får monopol på dette området. Mer til de rike og mindre til de fattige. Logisk.
Men der er jo absolutt masse positivt i et slikt vedtak også, folk tenker ikke selv før de må... Kansje dette er det som skal til for at vi skal ta et oppgjør med legemiddelindustrien og "vitenskapen".
Men om en trenger et av de kosttilskuddene som blir "negative" så er det bare å hamstre...
Jeg ser ikke helt det positive. Dette blir omtrent som røykeloven. Folk tror at det ikke kan gjennomføres. Men så gjennomføres det allikevel, og det blir ikke trukket tilbake. Jeg har dessverre ikke råd til å hamstre kosttilskudd for det neste året engang. :(
Vi utarmer jorden med overdyrking så der ikke er næring mer, vi forrurenser jorden, vi sprøytemidler maten med gifter, og etterpå tar vi å raffinerer maten så vi er sikker på at det absolutt ikke er noe næring igjen og tilsetter flere gifter (E-stoffer), og vi dør av feilernæring.
Men vitaminer for å bøte litt på skadene,- det får vi ikke ta....:rolleyes:
...ei heller skal vi høre på Lindberg og spise ren ubehandlet mat og nok byggesteiner og mindre høyglykemiske karbohydrater som faktisk er årsaken til den enorme veksten av overvekt, fedme, insulinressistens, PCOS osv....
Jaha ja.
Det hjelper jo heller ike å tenke selv når folk med makt får begrense tilgangen på en slik måte. Hva er dette? En konspirasjon for å gjøre noe med verdens overbefolkning?
Gleder meg til neste Mat&Helse, og håper de har noe lurt på lager angående denne saken. Jeg har jo fått med meg diskusjonen tidligere, og at Dag Viljen Polezynski er sterkt engasjert, men at det skulle gå gjennom, at det skjer om mindre enn en måned og at det gjelder globalt, se DET hadde jeg ikke trodd.
[color=navy][/color]
Håper ikke dette sinnet setter seg i legga... Hvor skal jeg ta det ut? Får ikke trene en gang. Skal jeg overhøvle mannen min pga Codex? :cool:
Jeg håper bare jeg får muligheten til å dø gammel og frisk. :)
Jeg skal ta kontakt med noen som har litt bedre oversikt i morgen, og høre hvordan dette blir gjennomført i praksis. Jeg tar ingenting for gitt ennå. Vil ikke anbefale alle å løpe ut for å hamstre med en gang. ;) Men jeg er sterkt redd for at konsekvensene vil bli enorme. Et stort skritt tilbake. Jeg kan ikke annet en å riste på hodet.
Du får bare kjøpt det du idag kan kjøpe på Apoteket. Alle tilskudd som er "biologisk tilgjengelige" blir ikke lengre tillatt å selge over disk. Et eksempel er den effektive utgaven av Krom.
Er dette virkelig mulig???? :eek: Jeg må klype meg i armen...:wacko:
Jeg er faktisk avhengig av å ta selenmetionin hver dag - ellers merker jeg fort at jeg blir dårligere (har påvist selenmangel). Hva gjør jeg nå da? Kan ikke hamstre heller, så dårlig råd som jeg har...:(
Her bør man nok gjøre noe mer enn å bare hamstre. F eks kontakte "sin" stortingsrepresentant som det oppfordres til i den ene artikkelen. Dvs representanten(e) fra det partiet man stemmer på og som kommer fra det fylket man tilhører.
Dette kan vi bare ikke la skje!!!! :mad: :mad: :mad:
Synes vi skal prøve å fikse noe sånt... Noen som er flinke til å fikse slikt, evt vet hvordan vi bør gå frem og hvem man skal klage til?
Det er jo Stortinget som er lovgivende myndighet. Det er sannsynligvis dem vi skal henvende oss til. Prøvde å finne ut hvordan man finner sin representant, evt hvilken komité som har med dette å gjøre, men er litt for sliten i kveld til å orke... Skal kikke litt mer på det i morgen.
Stortinget har jo sommerferie nå, forresten :eek: Noe så udemokratisk som dette har jeg ikke hørt om på lenge... Og på toppen av det hele skjer det midt i sommerferien hvor alt står stille...
Men jeg synes vi må prøve for det. Dette er for drøyt. Hmmm... tenke....
Hvis dette blir en global endring, altså at alle verdens helsekostbutikker må fjerne disse tingene fra hyllene, da blir det ramaskrik mange andre steder enn i Norge. Dette blir interessant. Og legemiddelindustrien er ikke de eneste med penger til å stille bak kravene om en endring, helsekostprodukter og tilskudd er neimen ikke en underbetalt næring det heller.
Og ja, legemiddelindustrien har stor makt og der skjer mye rart. Men det finnes tross alt rutiner for kontroll og tilsyn. Produsentene av kosttilskudd har arbeidet under mye friere regler, og det er temmelig tilfeldig at vi finner noe som virker. For alle de tingene som faktisk gjør det de skal er det MYE som egentlig bare er placebo, billig i produksjon, overbevisende markedsført, dyrt og totalt unyttig.
Dette betyr ikke at jeg synes det som skjer nå er bra. Det er en for streng regulering innført for raskt. Jeg mener bare at det kan hende at det på sikt, etter at de store tunge produsentene av kosttilskudd (deriblant en del aktører i legemiddelindustrien) har sagt sitt, og kundene har protestert høylydt globalt, ender opp med bedre rutiner som sikrer bedre produkter som resultat av strengere kontroller og bedre testing.
Når det gjelder tilskudd mot diverse plager ja, men VITAMINER OG MINERALER i organisk form er som regel veldig effektive, uansett hvilket merke det er. Nå skal vi visst bare få kjøpt kjemiske vitaminer. Veldig moro å putte i kroppen kjemiske ting når vi frem til nå har kunnet spise organiske vitaminer. :(
Jeg har i dag hatt en timelang telefonsamtale med en (uten å nevne navn) som har fulgt denne saken i lange tider. Her får jeg høre at det som skjer ikke har fått noen oppmerksomhet. Det sees på som en rutinesak. Problemet er at folk ikke innser konsekvensene før det er for sent. En slik lov er vanskelig å reversere. Problemet er å få folk informert og engasjert i tide. Dette er tydeligvis noe som blir dysset ned mest mulig. Polezynski blir oversett av media. Fritt Helsevalg blir oversett av Stortinget. De fleste er ikke klar over hva som kommer til å skje!
Dette må fram på en eller annen måte!
Til tross for at det strider imot prinsippene mine, vil jeg gjengi et svar jeg fikk på mail angående codex og EU-direktivet. Dette er det viktig at folk får vite om!!
Hvordan finner man "sin representant" på Stortinget?
Jeg spurte også om hva man kan gjøre framover, og svaret var å informere flest mulig om det. Venner og kjente. Slik at folk ikke går med bind for øynene. Dette er som en person uttalte "helt forjævlig"! Til de som har ressursene til det, skriv et inlegg i lokalavisa. Det finnes sikkert mange som bryr seg, men som ikke vet noen ting.
Det er et veldig bra forslag. Nå har jeg aldri vært engasjert i noe særlig, så jeg vet ikke helt hvordan man går fram. :o Hvordan pleier man å starte en sånn underskriftskampanje?
Jeg har sendt mail til Stortinget, og venter svar i løpet av de nærmeste dagene. Dersom jeg ikke hører noe tenker jeg å ringe og kreve et svar på hvorfor dette skjer uten at vi vet om noe.
...oppdatering kommer. Følg med. ;) Dette er en viktig sak!
Nå har jeg laget en e-postliste med samtlige av Stortingets representanter. Jeg sender gjerne denne på mail, eller i pm. (Vet ikke helt om jeg har lyst til å legge den ut her, nemlig :confused: )
Jeg oppfordrer alle til å ta to minutter og skrive en mail til Stortinget med spørsmål om hvorfor forskriften om kosttilskudd er blitt vedtatt uten at forbrukerne er blitt informert eller spurt. Konsekvensene av denne forskriften kan bli enorme, og derfor er det på tide at dette kommer fram i søkelyset!
:mad:
Jeg snakket med min eks-sjef på Life i går, om dette. Hun kunne fortelle meg at det faktisk har pågått rettssaker om dette nå, og "vi" har allerede vunnet to av dem. Nå var nettopp den tredje, eller den skal være nå hvert øyeblikk, og jeg aner ikke utfallet av den.
Eks-sjefen min driver altså 2 store Life-butikker og har tilknytning til øverste hold i Life, som jo er Norges største helsekostkjede, så jeg regner med hun har peiling.
Da er det kanskje ikke så ille som vi trodde?
Hun sier det er lite vits å drive helsekost om dette går gjennom, da er det slutten for samtlige helsekostkjeder i landet omtrent. Men hun virket ganske positiv til at "vi" kom til å vinne dette.
Alliace for Natural Health har ført rettssaken mot EU's kosttilskuddsdirektiv, ja. Siste dom faller 12. juni klokka 0930. Her har generaladvokaten uttalt at direktivet er "ulovlig" og "as transparent as a black box". Vanligvis hører juryen på generaladvokatens uttalelser, men ikke alltid. I mellomtiden har også Codex vedtatt nye globale retningslinjer for kosttilskudd, uten at jeg vet hvordan dette påvirker dommen.
...men... nå skal det sies at i Norge har den nye forskriften (basert på Eu's direktiv) blitt innført allikevel. Selv om ikke rettssaken er ferdig!! Denne trer i kraft i Norge fra 1. august. Det er dette som må gjøres noe med i første omgang, så kan man mene noe om EU-direktivet etter at dommen har falt.
...det bør vel også sies at dette er en sak som har pågått i 25 år. En seier i rettsaken i England er et skritt i riktig retning, men det betyr ikke at alt er vunnet. Det er andre direktiver (som også skal omfatte mat), og så har vi Codex som er enda skumlere.
For mer info er det bare å kontakte Fritt Helsevalg. De deler gladelig ut masse info.
Ser at du er veldig oppdatert og opptatt av dette temaet. Flott!!
Syns det er så få som skjønner alvoret i denne saken. har selv prøvd å få fokus på dette med å maile aviser. Har også laget noe info på nettsiden jeg har laget, men føler det er langt i fra nokk.
Håper flere vil engasjere seg så det vil skje noe for å stoppe dette. :)
Jeg har lest og lest om dette nå - men klarer likevel ikke helt å skjønne hvilke endringer som kommer... :rodme: Eller så er saken den at jeg ikke helt skjønner hvorfor så mange skriker så høyt om denne saken.... enda mer :rodme: .... Men nå bruker jeg tilskudd som ikke rammes av dette da - kanskje det er derfor jeg er så rolig i forhold til dette?
Syns det er bra at det 'ruskes opp' i helsekostbransjen jeg! Huffamei - er dette å banne i kirken og helle bensin på bål samtidig kanskje?
Problemet gjelder ikke alle slags tilskudd mot ditt og datt som kanskje kan være litt humbug i helsekostbransjen, men ORGANISKE (altså naturlige) vitaminer og mineraler! Vi har to typer vitamintilskudd, naturlige og kjemiske. De du bruker er da kjemiske, og er ikke på langt nær like gode, det sier jo seg selv. :snill:
Det er helt tragisk at naturlige tilskudd skal bli ulovlige, mens kun KJEMISKE unaturlige tilskudd skal være tilgjengelige. Det henger jo faen meg ikke på greip (unnskyld banningen).
Hvis det er noen som trenger å "ruskes" opp i, så er det jammen meg legemiddelindustrien. Makan til profitt-tenkende og maktsyke "folk" skal man lete lenge etter. Alt som ikke kan patenteseres kan bare ulovliggjøres, for selv om det er sunt for kroppen så tjener de ikke like mye penger på det og da kan det like gjerne være det samme. Heller selg kjemiske ting, tilogmed skadelige ting, så lenge profitten er større. :rolleyes:
Jeg er enig i at det bør ryddes opp i helsekostbransjen. Det er mye tvilsom markedsføring og forbrukerne kan lett la seg lure til å kjøpe tilskudd som ikke virker, eller virker mot sin hensikt. Jeg tror allikevel ikke at dette er veien å gå. Hvis du leser igjennom forskriften så er det tydelig at dette er hastverksarbeid. Forbindelsene som står på positiv-lista er få og lite effektive (dårlig opptak). Terapeuter som er avhengige av visse tilskudd i praksisen sin er ille ute dersom forskriften gjennomføres. Det er for ille at de effektive produktene fjernes fra markedet for å beskytte forbrukerne. Jeg tror man må ha mer tiltro til forbrukerne, og la dem få friheten til å bestemme selv over sin egen helse.
...jeg mener dette fordi jeg har vært i en situasjon der jeg har blitt tvunget til å ta ansvar for egen helse. Dersom denne forskriften hadde blitt vedtatt for to år siden, ville ikke jeg ha sittet her jeg gjør i dag. Sannsynligvis ville jeg ha ligget på sykehuset...
Fordelene med kosttilskuddene er tross alt større enn ulempene.
Men gjelder ikke dette helst urteprodukter, kremer, "heksebrygg" og slike ting? Ikke VITAMINER OG MINERALER? :confused: Og iallefall ikke av de største internasjonale selskapene som feks Solaray og Nature's Sunshine?
Kosttilskuddet Fedonisten bruker er ikke kjemisk. Det kommer forbi forskriften fordi det ikke er i "medisin-form". Dvs at det er et pulver som du doserer selv på linje med sukker / O'boy ;)
Og der tror jeg framtiden til helsekost ligger - helseKOST. Hvorfor i alle dager skal alternativet til medisiner etterligne medisinene når det gjelder inntak? :confused:
A, B og C må være oppfyllt for å komme inn under forskriften. Mulig Codex går hardere til verks, men det vet ingen enda - selv ikke de som vedtok Codex... :rolleyes:
Vil bare gripe tak i dette spørsmålet igjen jeg:
Jeg inrømmer det gjerne; jeg sliter med å få i meg kosttilskudd - for jeg klarer ikke tabeletter/kapsler... :o
Jeg sliter også med å få i meg tabletter, hadde faktisk ikke det problemet før jeg ble gravid. Brekningsrefleksen ble verre under svangerskapet, og er aldri blitt helt bra igjen, nå 2 år etterpå. :eek: Føler spiserøret er blitt en cm tynnere.
Jeg hiver i meg ca 10 tabletter daglig (multivitaminer, fettsyrer, blåbær, betakaroten osv) men må kjempe meg gjennom en og en tablett. Ofte kommer de opp igjen rett etterpå så jeg må svelge dem på nytt... :eek:
Vet ikke, men grunnen til at f.eks. Fitline ikke blir rammet av dette er at dette er MAT som er fermentert, har dokumentasjon på virkning - og er patenterte produkter. Og alle produktene er gjort vannløselige - og følgelig ikke kan overdoseres.
Hvis man er frisk, så er ikke dette noe problem i det hele tatt. De beste kosttilskuddene rammes sannsynligvis ikke av forskriften. Men innimellom kreves det enkeltmineraler i store terapeutiske doser for de som er syke. Denne muligheten forsvinner helt fra nå av. Det er også usikkert om f.eks Immunoplex vil kunne selges under den nye forskriften. Ingen vet ennå helt hvordan den vil bli praktisert.
...det skal sies at denne nye forskriften her i Norge er egentlig den minste bekymringen. Planene til Codex er langt verre. I tillegg kommer det nye EU-direktiver for å regulere både mat og urter. I lengden vil alle helsekostprodukter rammes, dersom ingenting gjøres for å stoppe det.
Sånn fra første august tror jeg ikke man vil merke så mye her til lands. Det gjenstår å se. Først får vi vente på endelig dom i rettsaken mot EU-direktivet... i morgen klokka 0930.
EU-direktivet fikk klarsignal i retten i dag. Dette går tydeligvis bare en vei. Nedenom og hjem. :mad: Det er ikke på tide å sette seg ned på baken og slappe av helt ennå. Vi får se hva som skjer om noen måneders tid. Hvis utfallet blir like ille som direktivet skulle tilsi, så blir det nok opprør. :D Jeg tror det er farlig å regne med at alt kommer til å ordne seg. Noe bør gjøres så fort som mulig, hvis ikke ender det opp med at de største legemiddelprodusentene styrer helsa vår og DET er en skummel tanke.
Jeg er helt satt ut her. Skjønner ikke helt at dette virkelig har skjedd. Det er tydelighvis maktaparater bak EU som har større makt en jeg kunne tenke meg. (Har jeg vært for naiv?)
Tenk hvis Norge hadde gått inn i EU ved forige valg... grøss
Tror det er veldig viktig for oss og holde oss utenfor EU. Men det viktigste nå er å bekjempe dette vedtaket.
Merkelig at helsekostbutikkene ikke har fått noe info om dette fra produsenter osv? :confused:
Jeg måtte ringe eks-sjefen min igjen nå i kveld, etter å ha lest dette, og hun sa at hun selv har fulgt med på dette, men de har ikke hørt NOE fra produsenter eller andre om denne saken....
Til tross for tap i rettssaken, stod det en del positivt i rettsdokumentet. Det vil endres en del på direktivet, slik at det ikke skal omfatte naturlige former for vitaminer og mineraler. Da vil det meste forbli som det er i dag... inntil videre. Hva som skjer herfra er litt usikkert, men det er ingen grunn til å hamstre kosttilskudd ennå. :)
Det er litt rart det der. Jeg tror forklaringen ligger i at bransjerådet for naturmidler har medlemsskap hos en rekke store legemiddelfirmaer. Altså er ikke de store helsekostkjedene heller interessert i å "reklamere" for saken. Kan høres litt merkelig ut. Tror FHV allerede har prøvd å gå via helsekostbransjen... uten hell. Skummelt at alt skal være så styrt av profitt.
Inntil videre betyr fram til 2009. Men etter dette har de planer om å fjerne enda mer har jeg intrykk av. Jeg har mottatt mail fra diverse partier på Stortinget, og kunnskapen rundt temaet er skremmende dårlig! Jeg er stygt redd for at dette bare vil gå gale veien dersom regjeringen ikke slutter å høre på folk som synser uten å ha peiling. Tviler på at Polezynski noen gang kommer til å bli hørt, til tross for at han har imponerende kunnskap innen temaet. En eller annen gang kommer det til å bli opprør mot dette.
Jeg vil anbefale alle her å støtte Fritt Helsevalg og Alliance for Natural Health som begge slåss mot dette stupide forslaget. Her har legemiddelindustrien fått fullt gjennomslag for sin lobbyvirksomhet.
Vi må alle slåss for dette - det er enda mer utrolig at dette knapt har vært nevnt med et eneste ord i media! Hvor var debattene på TV om dette, hvor er politikerne?
Vi har satt ned en arbeidsgruppe i Venstre for å se på dette, men her vil nok føringene komme fra Brussel.
Uansett: Støtt Fritt Helsevalg, de gjør en kjempejobb og med svært små ressurser.
// hilsen JAN!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.