< Tilbake til oversikten

Spis deg smart og vakker

mofe sa for siden:

pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article418962.ece

Iset sa for siden:

Kjempeflott artikkel. :D

MEN:

[quote]
Bedre immunforsvar
Den offentlige anbefalingen på inntak av C-vitamin har nå gått opp fra 60 mg til 75 mg. Det får du i deg om du spiser en stor appelsin eller drikker et glass appelsinjuice. Røyker du bør du doble inntaket ditt
[/QUOTE]

:eek: :eek:

Jeg syns de fremstiller det altfor enkelt her, og dette er jo en av grunnene til at folk får i seg altfor lite!! For det første stjeler EN røyk ca 25 mg c-vitaminer fra kroppen, dermed bør man regne litt utifra hvor mye man røyker.

Dessuten, og dette er jo ganske relevant, inneholder butikkkjøpt appelsinjuice ikke NOE C-vitamin omtrent, siden den bla er pasterurisert.

Dessuten blir appelsiner plukket i feks. Spania, UMODNE. De ligger og modnes i kunstig lys på en trailer frem til Norge. Der ligger appelsinen på kjølelager på Rimi i kanskje et par uker, der den gasses for å se pen ut selv om den ikke er fersk. Så blir den lagt UNDERST i fruktdisken der den ligger i kanskje 2-3 uker før den blir kjøpt. Så ligger den kanskje en uke i kjøleskapet til kunden.

Altså, en appelsin du kjøper på Rimi kan være flere MÅNEDER gammel!! Det samme gjelder annen frukt og grønt, spesielt den som er importert. Så når man tenker over at vitamininnholdet i frukt og grønt synker gradvis i det frukten plukkes fra treet, hvor mye vitaminer tror dere det er i en frukt som er et par måneder gammel? :snill:

Hvorfor tenker ikke SEF over dette?? Jeg skjønner det ikke!!

mofe sa for siden:

Enig med deg Iset - jeg satser IKKE på frukt for å få i meg vitaminer :nei: Ikke bare at de blir lagret lenge, men jordsmonnet er jo noe helt annet nå enn for bare noen hundre år siden..

Iset sa for siden:

Ja det er uhyre viktig å få med seg disse faktorene. Nei, piller er kanskje ikke naturlige, men hva er naturlig idag? Er luftforurensning naturlig? Tobakk? Sukker? Verden har forandret seg, og det er ikke lenger like lett (om ikke umulig) å få i seg store nok doser gjennom maten! Vi trenger mer antioksidanter nå enn før.
Jeg blir helt matt av ernæringsfysiologer og SEF som for pokker ikke tenker over dette. Eller, prøver de å skjule noe? De kan da ikke være SÅ dumme? :confused:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.