ca 300 gram frosset laksefilet fra fryseren
285 gram torskefilet fra samvirkelaget, fersk
1 egg
1 dl kremfløte
2 fedd hvitløk
pepper
sitronmelisse
Ha alt i en foodprocessor og kjør det til fin deig. Hvis laksen fremdeles er frosset kan dette by på utfordringer, så pass på å skjære den i små biter først. Steik i smør, legg på steikepanna med skje. dette blir omlag 12 fiskekaker, hvis du har anledning til å telle og ingen spiser underveis.
WOW du er en engel, Muskat!! Jeg elsker nemlig fiskekaker, og har vært så sur fordi de jo er fulle av mel og annet "søppel". Denne MÅ prøves ut, snarest! :D
Den kan selvsagt varieres med forskjellige typer fisk. Med hyse henger de bedre sammen, det samme gjelder når de er skikkelig finmalte. Personlig liker jeg dem litt grove. Dere kan også putte løk i, muskat, alle andre slags krydder. Husk også at fisken "kleber" bedre når den ikke har vært frosset. Jeg har ikke salt i, hvis dere steker i olje vil dere helt sikkert ha det. Salt får dem også til å henge litt bedre sammen, men jeg steker i smør og har derfor ikke hatt salt i røren.
Disse ble veldig finmalte, glatte og hang fint sammen. Og husk at når dere former dem er det enklere å dyppe skjeia i vann før hver fiskekake - da henger ikke røra fast.
Takk for gode tips, jeg har aldri laget fiskekaker før, så alle råd kommer godt med. :D
Løk og muskat er nok deilig i dem, OST må vel også være en smak av himmelrike? Kjøpte noen fiskekaker med ost og hvitløk i en gang, herlighet så gode de var!! :sikle:
Jeg har lavkarbo pølser fra sverige og de inneholder soyaprotein. Ergo kan man vel ta en vanlig fiskekakeoppskrift og bare bytte ut mel/potetmel mot soyaprotein? Har du prøvd det Muskat? Eller blir det samme effekt med egg?
Hmm det demrer at jeg kanskje har spurt deg om dette før...surrehode :rolleyes:
Yess baby! Som jeg gleder meg til å prøve disse! ELSKER jo hjemmelagde fiskekaker! Vi kan ikke ha kjøpte, pga 1) karboinnhold (meg) og 2) melk (mannen min kan ikke spise noe med laktose) Men dette kan vi jobbe med... Fløte kan f eks byttes ut med menkomel whipping...eller litt mer smør eller noe... Dette skal jeg fikse! (Så var det bare å få tak i egnet fisk, da...)
PrincessMe - du får bare prøve. Jeg har ikke lyst på fiskekaker med soyamel i, men jeg er ikke allergisk mot egg heller. Disse hang i alle fall helt utmerket sammen, og da ser ikke jeg noen grunn til å putte noe annet klebemiddel oppi, annet enn allergi, eller hvis du ikke føler deg vel uten noe som ligner på mel i oppskrifta.
Karin: kanskje litt olje i stedet for fløte? Jeg prøvde meg fram med fløten, begynte med en halv dl, men deigen ble alt for tung, så jeg hadde oppi en halv dl til. Bare å teste!
tusen takk. denne må prøves. gleder meg til og smake dette. savner virkelig fiskekaker.... takker
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.