kan noen fortelle meg kjapt om det er litt ok å spise sushi? jeg gjetter at det IKKE er det pga risen på noen av stykkene og risen utgjør jo litt igrunn! og sushien uten risen blir jo bare rå fisk, og det orker jeg ikke tror jeg! :p
her er et klipp fra atkins.com/Archive/2001/12/14-888297.html
[font=Comic Sans MS][/font]
Som dete fremgår av teksten er sushi ikke lavkarbo mat og bør ikke spises.....
Know Your Menu
Some of the most popular dishes on Japanese menus are:
[LEFT]•Miso soup: A clear, satisfying soup made from soybean paste and dashi broth, often incorporating a few cubes of tofu and spinach or a sprinkling of green onions as garnish[/LEFT]
•Sushi: Different kinds of seafood and shellfish, either raw or cooked, and/or vegetables and sweetened omelet, served either on top of hand-formed ovals of steamed, vinegared rice or spread on a flat bed of rice and rolled inside sheets of nori (seaweed)
•Sashimi: Slices of fresh raw fish, varying in texture and flavor, served without rice
•Shabu-shabu: A fondue-like dish comprised of meat, vegetables and broth
•Ramen, udon, soba and somen: Noodles made from different flours (rice, wheat, buckwheat, etc.) and ranging in thickness from vermicelli-thin to thick and hearty
•Tempura: Batter-dipped and fried seafood or vegetables, served with a dipping sauce
•Gyoza: Fried dumplings known as pot stickers
•Yakitori: Skewers of chicken (other meats are also sometimes available) dipped or marinated in a sweet, soy sauce-based barbecue sauce and grilled
•Sukiyaki: A beef, noodle and vegetable one-dish meal in which ingredients are served in broth, then spooned into individual bowls and blended with daikon and ponzu
•Teriyaki: Broiled meats, seafood or tofu marinated in sweet teriyaki sauce
At Japanese Restaurants Choose ... Instead of ...
oshinko (pickled vegetables) instead of edamame (whole steamed soybeans)
steamed broccoli or mixed vegetables (without sauce); grilled eggplant instead of gyoza (fried vegetable dumplings)
sashimi instead of
sushi
shabu-shabu instead of
sukiyaki
broiled sea bass (or any broiled fish of the day) with soy or ginger sauce only - instead of
shrimp tempura
grilled squid instead of
seafood soba or udon (noodle dishes)
negamaki (green onions wrapped in paper-thin slices of beef) with plain soy sauce for dipping instead of beef teriyaki
Tips
• Start your meal with a bowl of miso soup, which has only about 3 grams of carbohydrates per cup and is deliciously filling. If you are watching your sodium intake, skip the soup because miso, like soy sauce, is high in sodium.
• Although tofu is made from soybeans, it is high in protein and contains less than three Net Carbs per four ounces. (For more on Net Carbs, see The Skinny on Net Carbs.)
• Don’t be fooled by teriyaki sauce: It looks just like soy sauce, but is sweetened with either corn syrup or sugar.
• Sip plenty of ocha, or green tea, which offers proven health benefits. It contains antioxidant substances that help battle cell- and DNA-damaging free radicals, the initiators of many cancers. Its subtle flavor is best savored on its own, so skip the sugar.
Har lest at man kan bruke blomkål i stedet for ris - men har ikke prøvd det selv. "Jukseris" av blomkål er jo kjempegodt - så det er kanskje verdt et forsøk?
:nei: tru'kke det. Sushi risen er litt "seig" - dvs. du kan klemme den sammen i hånden og den holder formen. Prøver du det samme med juskeris blir det bare søl. Jukserisen blir helt feil konsistens....dessverre...
Men det var en god ide da...:)
Men, hvor ille er Sushi fra et GI perspektiv? Har jo lært at det værste man gjør er å blande karbohydrater og fett... og det inneholder jo ikke noe fett?
Ikke noe av den sushien jeg har spist... Maki-rullene derimot... Og fet fisk kan man jo velge bort. Spiser helst tunsfisk, kveite, kamskjell og scampi. så hvis man bare "må" ha det, utfra et GI perspektiv finnes det vel værre ting?
Istedet for å bestille sushi, bestiller du heller sashimi. Det er fisken som vanligvis ligger oppå risen servert som selvstendig måltid. Du får en bolle ris ved siden av, men da kan du selv kontrollere hvor mye ris du spiser. Det å spise fisken alene er ikke noe ille. Det er veldig godt. Smaken i fisken kommer mye bedre frem. Jeg pleier alltid å spise dette istedet for sushi.
Avocado ved siden av kan være et alternativt tilbehør. Også å lage tynne "pannekaker" av sammenpisket egg, som man ruller i stekepannen rett før overflaten er stivnet. Det er et vanlig tilbehør til andre retter i Japan egentlig, men jeg syns det går til sashimi hvis jeg vil ha noe ved siden av.
mmmm. Får vann i munnen jeg nå:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.