< Tilbake til oversikten

Kan jeg frityrsteke mat?????

#1

Anitra sa for siden:

Går det an?

Iom at jeg jobber på et hotell, så er det en enkel måte å lage mat på. Men hvordan blir det forholdet til karbo? Vi bruker vanlig frityrolje, 100% vegetabilsk olje.


#2

MHM sa for siden:

Frityrsteking påvirker ikke antall gram karbohydrater i maten, men den høye varmen gjør at det blir dannet acrylamid fra karbohydratene som er i maten.

Dessuten er det ingen olje som tåler så høy varme som frityrsteking gir. Grunnen til at det er farlig å fritere er pga. den raske oksideringen (og andre kjemiske forandringer) som finner sted når oljer varmes samtidig som det kommer lys og oksygen til. Ved frityrsteking inngår alle disse ingrediensene; olje, varme, lys og oksygen. Det vil bl.a. dannes frie radikaler, transfettsyrer og noe som heter dimerer og polymerer. Ved en temperatur på 150 grader, blir umettede fettsyrer mutagene (kan skade våre gener), og ved 200 grader er dannelsen av transfettsyrer rikelig.

Et siste argument er at proteiner i maten som utsettes for høy temperatur vil denaturere, og miste sin opprinnelige funksjon.

Det er altså sterke argumenter for å ikke spise frityrstekt mat: Karbohydratene, fettet og proteinene tåler det ikke!

Sorry... ;)


#3

Anitra sa for siden:

Da blir det ovnsstekt kyllinglår til frokost :)

Gassen ville ikke tenne på meg gitt :eek: hehe.....


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.