< Tilbake til oversikten

Fakta på lørdag

#1

MHM sa for siden:

Var det noen som så på Fakta på lørdag nå i kveld - om ekstremt overvektige? Jeg blir så trist inni meg av å se hvordan mennesker mellom 150-200 kg (++) lider fysisk og psykisk. Ingen påfører seg selv slike lidelser med "vilje", det skal ingen få meg til å tro. Men det er forakt de blir møtt med, fordi de har blitt slik, og fordi de ikke gjør noe med det. Men tenk hvordan vi (ihvertfall jeg... ;) ) sliter med å bli kvitt adskillig mindre kilo overvekt enn hva XXXL-kategorien gjør. Tenk da på at det er MYE vanskeligere å skulle gyve løs på over 100 kg som bør bort, enn 10-20-30-40 kg. Og hvordan skal de GYVE? Det offentlige norske helsevesen støtter i hvert fall ikke, og det synes jeg er en skam, og en stor svikt i behandlingen av hva WHO definerer som en kronisk sykdom (helseskadelig fedme).
Hrmmmpppfffff :mad:


#2

Maz sa for siden:

Så programmet og tenkte mye på om operasjon virkelig er det eneste svaret. Disse menneskene er jo sikkert insulinresistente og hadde kunnet tjent masse på vårt type kosthold både før og etter en operasjon. Hormonnivået opprettholdes jo iallefall delvis om de fortsetter å spise feil.

Tragisk at de skal kaste bort år og risikere livet om de samme årene kunne ha vært brukt til å få hjelp og legge om kosten. Disse menneskene klarer det jo ikke alene med en bok.

Det ble sagt på et punkt at disse pasientene holder vekten i flere år, altså ikke for alltid så operasjon er ikke hele sannheten.


#3

Begod sa for siden:

Hvis vårt helsevesen for engangs skyld kunne tenke at det er bedre å være "føre var enn etter snar" , så tror jeg at mange av de sykelig overvektige kunne unngått å komme i den situasjonen.

De burde ha fått faglig oppfølging lenge før de de ble så overvektige.
Med faglig oppfølging så mener jeg et induviduelt opplegg for å finne det kostholdet som passer den personen best. Det være seg Fedon, Atkins, steinalder, blodtypedietten eller lavkalori dietter.

For meg virket det som om disse personene rett og slett var sukkeravhengie.

Vårt helsevesen kan desverre nesten ingenting om ernæring.

Prøv å spørre en lege: Hva skal jeg spise for ikke å bli syk? / overvektig?

Hvem i vårt helsevesen kan noe om eller anerkjenner at det finnes noe som heter sukkeravhengihet?

Legger ved en link som omhandler sukkeravhengihet ,men dette er vel gammmelt nytt for alle karbojunkies.

www.iform.no/phpbb2/viewtopic.php?t=4719

Blir så eitrende forbannet på vårt helsevesen som sier at du må være fryktelig syk/ overvektig for å få behandling.:mad:

Og de har ikke har den ringeste formening om hvordan vi bør leve for å ikke bli syke/ overvektige.

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Så et råd : unngå all medisin så lenge du kan, prøv først med å kontrolere kostholdet og ta de tilskuddene man trenger, evnt i terapautiske doser.


#4

Skorpia sa for siden:

For noen kan nok operasjon være eneste utveien, det er ikke alle som klarer vårt kosthold heller,vi må ta det med i betraktning.

På den annen side hadde det vært en ide å sende de på et kurs ,rekreasjon en måneds tid for at de skal få tid til å lære å legge om kostholdet .
For vi vet jo alle at det er lettere når en får hjelp fra andre.

Nå snakker jeg om et sted de må være hele tiden,og det bør være gratis.

Når folk skal komme seg etter f.eks en ryggoperasjon blir de kanskje sendt til kysthospitalet, og slagpasienter kanskje på sunnås, så hvorfor kan ikke sterkt overvektige også få den hjelpen????
Jeg bare spør?


#5

Carbokiller sa for siden:

Jeg så programmet og ble usigelig trist over at noen skal lide sånn. Jeg tenkte også på om operasjon er den beste løsningen, men uansett er jo det alt helsevesenet har å tilby dem, og knapt nok det. Heller mer mot at så sterkt overvektige mennesker trenger tett oppfølging, med skikkelig kontroll, støtte, læring av nye spisevaner mm. Det er vel ikke et menneske på denne jord som klarer å sette seg selv på diett for å gå ned 100 kg og gjøre det alene. Det er drittøfft nok å skulle gå ned 20!

Og så er det tragisk at ikke noen har reagert før. At ikke det ble tatt hånd om når man allerede i barneårene ser at de er ekstremt overvektige. Men helsevesenet kan nok altfor lite om kosthold og slanking. Der råder ennå pekefingeren med "spis mindre og tren mer" holdningen. Som fungerer på noen få....men knappest på flertallet.


#6

Kristian sa for siden:

Det finnes jo sånne senter for overvektige, problemet er at de ikke klarer å ta med seg sine nye vaner hjem, de fleste faller tilbake til gamle vaner når de kommer tilbake til sitt gamle miljø. Nei da må det være bedre å gi de ''Atkins nye slankerevolusjon'' slik at de har mulighet til å endre sine vaner hjemme. Men jeg innrømmer at det ikke er enkelt å holde en diett når en ikke er i form.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.