Dette er egentlig Lise sin oppskrift men jeg fant ut jeg skulle legge den ut som egen tråd fordi de er SÅ gode :D
4 eggehviter - piskes stiv.
søtstoff - tilsettes til eggehvitene er passe søte. ikke for mye da blir det kvalmenes.
4 plater gelatin - legges i bløt til de er mye for å så smeltes i vannbad og helles sakte i eggehvitene under pisking.
La skummet stå i 5-10 min før du setter de i små klumper på bakepapir.
70% sjokolade - smeltes i vannbad eller i micro (lav effekt rør om av og til.)
smøres på når skumklumpene har stått i noen min. jeg helte det over med en t-skje.
kokos eller hakkede nøtter strøes over om man ønsker.
settes til avkjøling til sjokoladen er stivnet helt.
og så nyter man de!! :D smaker kjempegodt. til og med gottegrisene her i huset har gomlet på de. (tror jeg bare orker en halv,gomle nei tror jeg tar hele jeg :D *)
Tester ut denne, men grillet sjokoladen i mikro'n, så nå er mannen på butikken for å kjøpe ny. Sjokoboller er jo fantastisk godt, så jeg er skikkelig spent på resultatet...!:D
siden sjokolade lett svies så må man ha små biter oppi skålen.. og lav varme.. og så må den røres i av og til. sån at all varmen blir fordelt.. tar ca 1 min. og rør om 1-2 ganger.. og bruk 1/2-3/4 varme
Har lagd disse gode sjokobollene. Hadde de i muffinsformer av papir. Skulle ønske noen kunne komme med en god ide om hvordan man kan lage en fin fasong på bollene, og dekke hele med sjokolade.:syklubb:
kremsprøyte.. fin fasong.. og så tømmer du sjokoladen over med en t-skje.. eneste som ikke blir dekket da er bunnen.. der man egnetlig burde ha kjeks.. vil man ha sjokolade der og kan man dyppe bunnen i sjokolade noen timer senere.. menjeg har alldri brydd meg om det..
Hvis jeg skal trekke noe med sjokolade, tilsetter jeg litt kokosfett og smelter alt i en skål over kokhett vann. Bare la det stå til det er helt mykt og rør sammen. Da griller du den ikke! Så kan du legge kokosbollene oppi en og en når de er stive og snu dem med to gafler i sjokoladen før de settes tilbake på bakepapiret og drysses med kokosmasse.
NB: Hvis vannet koker og det kommer damp i sjokoladen, blir den grå og ikke blank.
vist kokkos bollene er stive før du tar sjokolade på blir de litt seige faktisk... sjokoladen bør taes på med en gang nesten. da blander sjokoladen og kokkos bollene seg litt og ting blir ikke seigt..
Sier du det? Blir det sånn hvis sjokoladen er kald, men ikke begynt å stivne? Jeg har aldri lagd kokosboller, men har mange oppskrifter på det. Og har jobbet med overtrekkssjokolade på mange andre ting, uten at det har noe å si i denne sammenhengen... Men jeg trodde ikke at det skulle bli seigt, nei. Ser ingen grunn til det. Så kan det være kunstig søtstoff som gjør det?
Da har jeg prøvd..nå ligger det sjokoboller og "bounty" sjokolade på kjøkkenet til "tørk":)
blir spennans dette..
Blir lite spising på meg da, siden jeg måtte slikke bollen etter vannbading av sjokoladen..:p
Skriver inn når de er klare og smakt på...spent
Fine ble de ikke akkurat da....men men..første forsøk;)
Å - jeg har en oppskrift på noen "kokostopper" som smaker som "Bounty". Lager de til jul og de er knallgode - og enkle å lage:
Her er den oprinnelige oppskriften:
100 g melis - tilsvarende mengde søtstoff, Natreen pulver kanskje.
100 g kokos
1 ts v.sukker - sikkert greit med noen dråper essens
1 ts kremfløte
100 g mykt smør
150 g mørk sjokolade - smeltes
Kokos
Bland alt godt, rull kuler å sett kjørlig ca i t., dypp i sjokolade og rull i kokos!
Det "bounty" prosjektet var ganske vellykka iallefall:)
De ser jo hjemmelagde ut, men det er jo bare kos..
De smakte skikkelig godt, men hang ikke helt sammen...Kokosmassen falt litt fra hverandre...Så hvis noen har tips til hvordan jeg kan få disse til å henge sammen?...
Kokosbollene er en historie i seg selv...
Hehe....Jeg må ha gjort noe feil...fikk ikke dekket hele kokosbollen, og mulig det er det som var den fatala feilen...
Plutselig var det ikke kokosboller lenger, men et flak med sjokolade!!..
Skummet ble rett og slett borte....
Jeg er nok ingen bakstekjerring nei...men øvelse gjør mester!!;)
Husket du å ha gelantin i? Også er det viktig å ikke vispe så mye etter gelantinen er kommet oppi, bare akkurat nok til at du føler den er spreddd nok ut. :) Kansje du trenger litt mer gelantin? Og å dekke hele med sjokolade er nok lurt ja.
Gelatin hadde jeg i, men jeg hadde pulvergelatin, og ikke plater....kanskje DER feilen ligger..Man tager det man haver vettu;)....
Men neste gang blir det nok bra...og kan hende jeg piska litt etter gelatinen og:(...FY
Hjelp
Tror jeg mangler litt kunnskap her. Dette ser veldig godt ut. Skal ha besøk lørdag og tenkte å lage is. Da trenger jeg eggeplommer, så da hadde det vært ypperlig å lage noe av eggehvitten.
Mitt spørsmål er : Gelatinen. Denne skal blandes i vann, men hvor mye? Skal vannet koke og så ha oppi platene og deretter avkjøles før de vispes inn i eggene?
Først legger du gelatinplatene i en liten bolle med kaldt vann til platene blir myke, - hell så av vannet og sett bollen i vannbad (dvs kokende varmt vann) og rør til platene smelter til en jevn masse.....
Takker og bukker for spesifikasjonen :o Nå skjønner jeg... vann"bad" gikk meg hus forbi. Gleder meg til lørdag med hjemmelaget is og kokosboller til kaffen. Etter en god middag :)
Hvor mye søtstoff bruker dere i disse kokosbollene.. Jeg prøvde å smake meg frem.. men hadde altfor mye i.. slik at de smakte såpe.. ush...:eek: hadde til og med laget dobbelposjon.. alt gikk i søpla..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.