< Tilbake til oversikten

Ny her og trenger litt hjelp med frokosten.

Cathrine* sa for siden:

Heisann

Jeg har akkurat begynt å legge om kostholdet. Er ikke noe fanatisk, men ønsker å kutte ned betraktelig på karbohydrater. Men det er vanvittig mye å sette seg inn i, og det går ikke over natten. Forsøkte å finne en bok av Atkins i går, men synes alle hans bøker var totalt uinspirerende. Noen som kan anbefale en god bok som går på å spise mindre karbohydrater?

Vel, vel, var egentlig frokosten min jeg lurte på om var helt bak mål. I dag har jeg spist omelett av to egg. Ved siden av hadde jeg sukkererter, tomat og en del cottage cheese. Til lunsj tenkte jeg å spise kylling med cottage cheese og tomat ved siden av. Middagen blir nok bestående av marinert laks, salat og lettrømme.

Er jeg helt på bærtur her, eller høres det greit ut. Kan jeg spise lettrømme?

Håper noen har anledning til å svare meg. Prikker følger selvsagt. På forhånd takk

Lennor sa for siden:

Jeg er ny også og kanskje ikke helt den beste til å gi råd, men kan ihvertfall fortelle litt om meg og hva jeg tenker..

Jeg følger Ketolyse-kuren. Har ikke lest Atkins, men syns den boka om ketolyse-dietten er veldig fin, enkel og motiverende. Den er nok ganske lik Atkins ihvertfall i hovedelementene..

Til frokost har jeg de siste par dagene spist to stekte egg og 5 bacon skiver. Det har fungert veldig bra for meg.. Jeg er veldig glad i egg, så det spiller stor rolle i min diett, enten det er stekt egg eller egge omelett..

Jeg tror jeg vil anbefale å kjøpe en av bøkene før du begynner på dietten, fordi det står mye interessant og viktig informasjon som er verdt å lære seg på forhånd. Og litt om bivirkninger, faresignal og hvilke vitaminer du må ta..

Lykke til og velkommen hit til forumet. :D

Daizy sa for siden:

Jeg ville kanskje hatt litt mer grønnsaker til lunsj & middag. Ialelfall blandet salat i tillegg til lunsjen. Og feks broccoli og/eller blomkål til middagen. Det er viktig at du får i deg 'nok' karbohydrater og at de kommer fra riktige kilder (som grønt) :) Og det er viktig med nok fiber!

Spis heller vanlig rømme eller creme fraiche istedet for lettrømme, da sparer du noen karbohydrater :)

205gti16v sa for siden:

Lurt å vere forsiktig med varme når det gjeld egg, ikkje ødelegg allt det gode med varme.

;)

Muskat sa for siden:

Kanskje det kan hjelpe deg - hvis du ikke har tenkt å være fanatisk - å se på kokeboka "lavkarbomat på få minutter"? Den har oppskrifter og menyforslag for fjorten x 3 dager med ulikt karbeinnhold - to uker uten karbohydrater, to uker med litt og to uker med omtrent "vedlikehold" i Atkins.

Den kokeboka har hjulpet andre som ikke orker å lese om hvorfor kostholdet virker, men som helst vil ha en oppskrift på hvodan det skal gjøres.

Hvis du vil skjønne hvorfor blir det nok alltid dessverre en del tørre data som må leses.

Lykke til!

Muskat

Nille sa for siden:

Hvis du har bestemt deg for Atkins dietten (som det står som din kostholdsfilosofi) er det et absolut MUST å lese boka. Uinnspirerende er de nok, men allikevel lærerike. Den norske utgaven er mangelfull og med en del feil. Den amerikanske/engelske 2002/2003 utgaven er oppdatert og korrekt. (Dr. Atkins New Diet Revolution). Jeg pleier å si at hvis man skal kjøre til ukjent sted setter man seg ikke inn i bilen og bare kjører avgårde uten å ha lappen og et kart å kjøre etter. Hver enkelt lavkarbofilosofi har sin fremgangsmåte - som virker fordi den er satt sammen akkurat slik. Man kan ikke ta litt fra en og litt fra en annen. (Med mindre det er Atkins induksjon/Ketolyse eller Atkins vedlikehold/Lindberg.

På Atkins er det en del viktige ting å være klar over - og det er regler som bør følges for optimalt resultat. Blandt annet skal du IKKE spise cottage cheese på Atkins Induksjon. Rømme er bedre enn lettrømme (færre kaber).

Du finner en del info her:

Fase 1: Induksjon

Skriver også under på Muskat sitt innlegg. Det er også en fremgangsmåte som funker bra for mange !

Lykke til videre !

:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.