< Tilbake til oversikten

Varför underhålla sockersuget?

ssskaldeman sa for siden:

Vi är födda med sug efter socker och sug efter fet mat. Socker använder vi till att bygga fett, som vi sen kan leva på när det inte finns socker. Smaken för socker och fett ingår i vår överlevnadsmekanism och listigt nog har kroppen belöningssystem som gör att vi mår bra av sådan mat.

Problemet är att vi blir feta av socker. Det är visserligen naturens mening, men det var inte naturens mening att vi skulle äta socker året om.

Många här på listan ersätter sockret med konstgjorda sötningsmedel. Jag tror inte på att underhålla smaken för sött, lika lite som jag tror på att feströka eller belöningsknarka en gång i veckan. Gör man det så blir man aldrig riktigt fri.

Min egen lösning är att ersätta sockersuget med vårt andra medfödda sug, suget efter fet mat. Äter vi oss mätta på fet animalisk mat så driver vi ut både socker och sockersug ur kroppen. Det kan hända att vi får ett sug efter fett i stället, men det suget är bara nyttigt för oss.

Sten Sture Skaldeman

Agurk sa for siden:

Bra skrevet! :blomster:

Marianne sa for siden:

:ja: Fabelaktig!

205gti16v sa for siden:

Dont feed the sugarmonster:D

Philippa sa for siden:

Ang kunstige søtstoffer, så trenger eg det nå i begynnelsen for å ikke miste motet, mulig eg kutter etter hvert, er det sant at vekten kan stoppe opp av dem? Og av alt med salt, melkeprodukter, ost, rømme, fløte etc. Hva er det da igjen ? Og ferdig kjøpt majones har litt sukker, er det så ille?

Er det sant at du skal til Bergen nå i februar? Skal du holde foredrag da, hvor og når ?

Ha en god dag.:blomster:

Goggen sa for siden:

Jeg er ikke Skaldeman, men på et svensk forum skriver han at han kommer til Bergen og Stavanger i slutten av februar.

Den som skal ha oversikten er Jan Mesicek, forlegger i forlaget Lille Måne [url]www.lillemaane.no[/url] Send ham en forespørsel.

Philippa sa for siden:

Takk Goggen.

Dette skal eg finne ut av. :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.