Jeg har prøvd denne uken å se om pulverkaffen fikk meg ut av ketose. Vell det gjorde den ikke, men mitt spørsmål er slik.
På min ketose strimmel flaske er det 6 forskjellige farger du skal mål etter - en jeg ligger stortsett på 1.5 til 4 så lurte jeg på er dette litt lavt. Eller er det nok så lange man bare er i ketose for å ta av vekt.
Så til ditt spørsmål: Når forbrenningen i kroppen er endret til nesten ren fettforbrenning, vil nyrene skille ut ketonstoffer i urinen. Dette indikerer at forbrenningen endres fra blandet forbrenning av fett og karbohydrater til nesten ren fettforbrenning. Ketoner lekker litt ut i urinen, og det er dette som gir resultater på sticksene. Svak rosa stick angir at fettforbrenningen er svak, lilla betyr sterk forbrenning. Men ved inntak av mye drikke i løpet av dagen kan dette gi lysere farge på sticksen.
Det viktigste er at du har utslag på sticksen, da reduseres vekten etterhvert.
:nei: Nei, fargen på stixen viser bare mangden av ketoner i urinen. Ikke hvor mye man forbrenner. Det er kun en indikasjon. Stixen vet ikke hvor ketonene kommer fra....
Man kan forbrenne fett så det ryker og ha lite/ingen utslag. Og man kan ha mørkt utslag uten å forbrenne et gram !
Strixen blir også mørk om man drikker for lite (er dehydrert) ...
Et lite spørsmål. Unnskyld hvis dette er noe jeg burde vite. Det gjelder ketose. Er i Intoduksjonsfasen av Atkins - har tatt av 2 kilo på 2 dager. Dag 3 er snart over. Jeg bruker ikke disse stixene som forteller om man er i ketose. Kan man kjenne - eller vite at man er i ketose? Det eneste jeg vet er at jeg må tisse :rodme:hele tiden. Har aldri vært på do så mange ganger i løpet av 3 dager. Antar at dette er et godt tegn. Er jeg i ketose? Sorry hvis jeg er litt uvitende.:veitikke:
At du tisser mye kan bety at du drikker nok vann :snill: Om du er i ketose (det er du sannsynligvis) kan du kjenne en slags aceton lukt fra ånden og fra urinen din. Men noen er så heldige at de slipper unna "keto-ånden" ! Om du tar av, føler deg OK og sultfølelsen er borte - ja da er du i ketose. Vet ikke noen annen måte å forklare det på ! :o
[font=Verdana][/font]
Du kan lese mer om ketose her: Alt du har ønsket å vite om ketose
Man kommer i ketose ganske raskt når de kutter karber fra et "normalt norsk kosthold" og ned på lavkarbo nivå ala Atkins - de fleste er i målbar ketose fra rundt 40 karber pr dag. Noen må ned rundt 20, men det er ikke mange tror jeg. Ketonene skilles ut i urinen om man spiser rindt 30-40 og det er da ketostixen kan leses av. Dvs. ketostix viser hva som skjer i urinen, mens ketose skjer i kroppen, - i blodet og i vevet .
[font=Verdana][/font]
Men les linken, der står det mye interessant ! :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.