< Tilbake til oversikten

Hurtigmat med Lindberg?

Pearle sa for siden:

Hei.

Har en forestilling om at det tar veldig mye tid å lage Lindberg maten. Jeg liker ikke å lage mat og har ikke tid til å stå kvelden i forveien eller i flere timer hver dag for å lage mat.

Men finnes det retter som er enkle og raske å lage??

Er det noen gode råd dere erfarne kan komme med som kan gjøre det mer interessant å prøve denne dietten. ( Utenom det at en tar av selvfølgelig):p

HP sa for siden:

Hurtigmat? Er det ikke hurtig nok at en slipper å vente på poteten? :snill:

Hurtigmat:
Linsestuing, tar 20-25minutter, men den lager seg selv. Også kjempegodt å koke opp endel å ha i kjøleskapet.
Fisk går kjappt å koke, ha litt frosne grønnsaker sammen med fiskefileeten.
Ovnsbakt mat, bruk lav varme, og maten lager seg selv.
Lindbergpizza, lettkokte linser er 2 hurtigprodukter som du finner i butikken.
Salater er hurtig å lage, og sunn lindbergmat. Du finner nå salatbarer i mange dagligvareforretninger.
Egg, omeletter, omelett-pizza er mat som lager seg selv, kjapt, og er sunt og godt.
Og mye mer ;)

Det er masse spennede en kan lage, men stort sett så finner ihvertfall jeg at maten tar kortere tid å lage nå enn før når jeg spiste "normal" kost. Det er det flotte med å spise naturlig mat. :)

Aline sa for siden:

enig med HP det tar ikke lange tiden :)
har jeg skikkelig skikkelig dårlig tid, så tar jeg med meg et par ferdigkokte egg :)

Mum 4 2 sa for siden:

Enig med HP og Aline. Det tar slett ikke lang tid. Det er lurt å ha ferdigkokte egg i kjøleskapet som Aline sier. Resten av maten lager seg nesten selv slik som HP beskriver (i stekeovnen = masse frigjort tid til annet).

Smoothie går også raskt.

Jeg pleier også å koke opp hele pakken med bønner, kikerter mm når jeg først holder på, og fryser dem i porsjonsposer.
Kikertene tilsetter jeg grønnsakene i wok eller sammen med kjøttet/fisken i ovnen.
Bønnene tiner jeg opp ved å koke dem sammen med brokkoli. Moser så bønnene og brokkoli med stavmikser, tilsetter gjerne både karripasta, litt rømme, kaldpresset olje, hele sesamfrø som jeg knuser først, salt og pepper og evt. annet som jeg finner fristende akkurat da. Deilig mos blir det iallfall. Jeg har prøvd de fleste typer bønner på denne måten, både røde og hvite. Synes begge typene blir gode, men de hvite (f. eks. soya) blir vel egentlig best.

Salat er det bare å kutte opp hele hodet/kinakålen mm, og ha i tupperware salatbeholder. Da holder den seg lenge. Og så tilsetter du agurk, tomat, paprika mm. ved bruk.

Pearle sa for siden:

Det høres veldig greit ut, ja.

Så egentlig spiser dere vanligmat bare at dere bytter ut poteter, pasta og brød?

Får jeg tak i linser på Rema eller må jeg på en spe. forretning? Hvordan tilberedes linser og bønner? Hvilke er best?

Blir dere mette uten brød på morning og formiddag?

Hva spiser dere for å stagge søthunger?

HP sa for siden:

Brød metter ikke, brød er vomfyll ;)

Proteiner og fett metter :ja:

Ja Lindberg er vanlig mat, men karbohydratene - brød, pasta, grønnsaker, frukt har lav Glykemisk indeks.

Linser og bønner kokes uten lokk på middels varme til de er ferdig. Mange måter å gjøre det på. :)

Anne sa for siden:

Stagger ikke....søthungern blir borte i løpet av noen dager uten HøyGI karber. Og Lindbergmat metter mer og lenger enn brødskive....men spis ofte og drikk masse vann. Lykke til:)

HP sa for siden:

Stavmikser et et must når du skal lage hurtig mat :ja:

Mum 4 2 sa for siden:

Du får nok kjøpt på Rema også, men begrenset utvalg. Helsekost har forholdsvis bra utvalg, men kan være dyrt. Innvandrerbutikkene har best utvalg og er uslåelige på prisen.

Yonah sa for siden:

Et eksempel på hva jeg pleier å spise til lunsj: 1/2boks cottage cheese, 2-3ss yoghurt naturell, noen bær( feks jordbær) eller et halvt eple i biter, 5-15 hakkede mandler og noen dråper vaniljeessens. Tro meg, det metter bra! Blir nesten mere mett av det enn av to brødskiver...

Ellers kan du jo spise Lindbergbrød. Skjær brødet i skiver og frys ned også kan du ta opp en og en skive. Spis helst brød til frokost, fordi det er om morgenen du har mest bruk for de karbohydratene... Spis omelett, kokte egg til, eller en boks tunfisk og salat til. Prøv å spis salat/ grønnsaker til hvert måltid! Salat er sunt og viktig for et godt kosthold! Hold deg unna alt med sukker, oppdaget feks at bogskinka jeg hadde kjøpt på rema 1000( Tulip) inneholdt sukker:eek:

En rask middag som lager seg selv er: 1pose wokgrønnsaker, en seifilèkladd- legg i ildfast form, hell over en fløtekartong( kremfløte), noen smørkladder( ikke margarin!!!),salt, pepper osv, sett i ovnen ved 150grader og 40-60minutter. I mellomtiden kan du jo gjøre noe husarbeid el.l. Denne posjonen var nok til min storspiste mann, meg og gutten på 2år.

Tidligere bruker sa for siden:

Jeg har iallefall aldri tid til å lage mat, men jeg har klart meg fint på lavkarbo i flere måneder :)
Jeg har spist mye Lindbergpizza, ferdig grillet kylling, omelett osv. Andre dager lager jeg litt mat som tar litt mer tid, men det er ikke lang tid for det :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.