cavatina sa for siden:
Hvorfor skal det være så mye fokus på vekt over alt? Omtrent alle "blaviser" her i landet nærmest flommer over av vektrelaterte innslag, vektråd, kostholdsråd, BMI, spørsmål som "Er du overvektig? Ta testen her!" og så videre i det uendelige. VG og Dagbladet har hver sine "vektklubber" med ekspertpaneler, og slankesider av diverse kvalitet finnes i hopetall på internett.
Jeg vil påstå at en som er overvektig er fullt ut klar over det selv og trenger ikke slike BMI-tester for å se det! Det holder med å se seg i speilen for de fleste av oss.
Jeg vil også påstå at de som er i tvil om de er overvektige, de er som regel ikke det.
Jeg er så drittlei fokuset på vekt, vekt, vekt opp og i mente! Det er for mye fokus på vekt!
Når skal de begynne å se mennesket bak alle kiloene? Vi storfolk er mennesker med tanker og følelser vi også! Jeg er stolt av den jeg er nå, og ikke den jeg kunne ha vært som tynn.
I løpet av de to årene jeg har drevet trimgruppa for overvektige i Asker, har jeg opplevd at vi storfolk er flotte mennesker! Vi burde være stolte av hva er vi er!
I stedet blir vi til stadighet fortalt fra alle såkalte fagfolk at det er noe i veien med oss, vi feiler noe, vi er ikke bra nok for vi burde ikke være så store, blablabla. "Hadde vi visst vårt eget beste, så hadde vi gjort noe med vekta" osv. osv. Nå får vi det også nærmest smelt i trynet hver gang vi åpner ei avis, det lyser imot oss bare vi ser avisa i stativet på butikken.
Greit nok, helsemessig sett burde vi hatt idealvekta alle sammen, både over- og undervektige. Men det har vi ikke. Vi storfolk har kropper som kanskje feiler en hel del medisinsk sett, jeg tenker da på diabetes, høyt blodtrykk og sånt.
Men det handler vel ikke bare om at vi skal ha en perfekt helse? For meg handler det om livskvalitet! Er det så viktig å leve lengst mulig? Er det ikke bedre at vi lever et liv som er innholdsrikt og bra, selv om det blir kortere enn det kunne ha blitt?
Professor Kaare Norum sa en gang til meg at en person med en stor kropp reduserer risikoen (ja, kanskje til og med fjerner den) for å få overvektsrelaterte sykdommer, bare vedkommende mosjonerer jevnlig. Det tror jeg er sant!
At man er stor er ingen unnskyldning for ikke å trene. Det gjelder bare å finne en treningsmetode som passer og som en kan lære seg å like. Trivsel er viktig også når det gjelder treningsform. Det skal være lystbetont å trene, det skal ikke føles som noe man må gjøre.
Vi storfolk trenger egentlig ikke å bli fortalt hva vi skal gjøre, vi trenger ikke fagfolk til å "piske" oss. Vi kan utmerket godt gjøre noe med vår egen situasjon selv. Vi kan trene sammen, vise hverandre vei til det livet vi ønsker å ha, så å si uten innblanding av fagfolk.
Med unntak av Grete Roede, er det vel få fagfolk som har opplevd på egen kropp hva det vil si å veie altfor mye. Derfor er jeg av den mening at mange fagfolk ofte ikke vet nok om hvordan det er å leve med en stor kropp. Teoretisk kunnskap er ikke det samme som egen erfaring.
Jeg gleder meg til den dagen de snakker om mennesket innenfor, ikke kiloene!