< Tilbake til oversikten

Er så lei av vektsnakk!

cavatina sa for siden:

Hvorfor skal det være så mye fokus på vekt over alt? Omtrent alle "blaviser" her i landet nærmest flommer over av vektrelaterte innslag, vektråd, kostholdsråd, BMI, spørsmål som "Er du overvektig? Ta testen her!" og så videre i det uendelige. VG og Dagbladet har hver sine "vektklubber" med ekspertpaneler, og slankesider av diverse kvalitet finnes i hopetall på internett.

Jeg vil påstå at en som er overvektig er fullt ut klar over det selv og trenger ikke slike BMI-tester for å se det! Det holder med å se seg i speilen for de fleste av oss.

Jeg vil også påstå at de som er i tvil om de er overvektige, de er som regel ikke det.

Jeg er så drittlei fokuset på vekt, vekt, vekt opp og i mente! Det er for mye fokus på vekt!
Når skal de begynne å se mennesket bak alle kiloene? Vi storfolk er mennesker med tanker og følelser vi også! Jeg er stolt av den jeg er nå, og ikke den jeg kunne ha vært som tynn.

I løpet av de to årene jeg har drevet trimgruppa for overvektige i Asker, har jeg opplevd at vi storfolk er flotte mennesker! Vi burde være stolte av hva er vi er!

I stedet blir vi til stadighet fortalt fra alle såkalte fagfolk at det er noe i veien med oss, vi feiler noe, vi er ikke bra nok for vi burde ikke være så store, blablabla. "Hadde vi visst vårt eget beste, så hadde vi gjort noe med vekta" osv. osv. Nå får vi det også nærmest smelt i trynet hver gang vi åpner ei avis, det lyser imot oss bare vi ser avisa i stativet på butikken.

Greit nok, helsemessig sett burde vi hatt idealvekta alle sammen, både over- og undervektige. Men det har vi ikke. Vi storfolk har kropper som kanskje feiler en hel del medisinsk sett, jeg tenker da på diabetes, høyt blodtrykk og sånt.

Men det handler vel ikke bare om at vi skal ha en perfekt helse? For meg handler det om livskvalitet! Er det så viktig å leve lengst mulig? Er det ikke bedre at vi lever et liv som er innholdsrikt og bra, selv om det blir kortere enn det kunne ha blitt?

Professor Kaare Norum sa en gang til meg at en person med en stor kropp reduserer risikoen (ja, kanskje til og med fjerner den) for å få overvektsrelaterte sykdommer, bare vedkommende mosjonerer jevnlig. Det tror jeg er sant!

At man er stor er ingen unnskyldning for ikke å trene. Det gjelder bare å finne en treningsmetode som passer og som en kan lære seg å like. Trivsel er viktig også når det gjelder treningsform. Det skal være lystbetont å trene, det skal ikke føles som noe man må gjøre.

Vi storfolk trenger egentlig ikke å bli fortalt hva vi skal gjøre, vi trenger ikke fagfolk til å "piske" oss. Vi kan utmerket godt gjøre noe med vår egen situasjon selv. Vi kan trene sammen, vise hverandre vei til det livet vi ønsker å ha, så å si uten innblanding av fagfolk.

Med unntak av Grete Roede, er det vel få fagfolk som har opplevd på egen kropp hva det vil si å veie altfor mye. Derfor er jeg av den mening at mange fagfolk ofte ikke vet nok om hvordan det er å leve med en stor kropp. Teoretisk kunnskap er ikke det samme som egen erfaring.

Jeg gleder meg til den dagen de snakker om mennesket innenfor, ikke kiloene!

HP sa for siden:

Velkommen til oss Cavatina! Knall første innlegg ;)

Jeg må bare si meg helt enig! :ja:

Men vekt er et samfunnsproblem, og etterhvert et større problem enn det røyking har vært. Fokus er kjempeviktig, men det er også veldig viktig at det blir et riktig fokus. I mange kretser er du liksom ikke voksen mann før du har pondus. Han ser ut som en god borger pleier bestefaren min om folk som har mage... Idealet må endres, og det er jo under endring - men til hva? Det er det store spørsmålet. For hva som er idealet er helt individuellt.

Jeg synes ikke at det blir annet enn morsomt når Dagbladet slår opp på forsiden: "Bli slank i Sommer - ekspertene hjelper deg!" også har de bilde av 4 trenere. Når jeg så den forsiden så tenkte jeg at: "Hey! Hvis jeg kjøper den avisen så kommer de trenerene hjem til meg å hjelper meg å lage et knall treningsopplegg som passer akkurat for meg! Yess!" :D Men det er jo ikke det dagbladet mente da... :p Så jeg lot avisen pent stå. ;)

Det er bare å innse det, hverken dagbladet eller vg, eller vektklubbene deres klarer å slanke folk. Folk slanker seg selv. Folk trenger kunnskap, men den finnes ikke i VG og dagbladet - jeg kan strekke meg til å kalle det tips... :rolleyes: For diett er individuellt, sånn for å gjenta meg selv...

Folk når idealvekten sin når de trives. Er i fysisk aktivitet, har en jobb de trives med, trives i personlige forhold, trives med seg selv. Da når en trivselsvekten. Som forøvrig ikke er den vekten som Moskva-Marit står fram på TV å sier at hun trives med, men den vekten som en innerst inne føler seg vel med. Den vekten som tillater at en kan bevege seg akkurat så fritt som en ønsker, spise den maten en ønsker med god samvittighet, vedlikeholde en god helse, den vekten en virkelig føler seg vel med.

Når jeg sier meg enig, så vil jeg føye til en ting - en ting som kansje noen storfolk - som du kaller det - storfolk finner provoserende, men det er ikke ment slik. Selv om en ikke vil ha vektpress, så er det ikke slik at en ikke ønsker å gå ned i vekt. Trivselsvekten er aldri noe som kan klassifiseres som fedme (uavhengig av BMI. BMI egner seg som en indikator på et samfunnsnivå, men blir meningsløs på individnivå).

Og som du sier, de allerfleste overvektige er så overvektige grunnet sykdom. Men det er ikke å komme bort ifra at de fleste av disse sykdommene er vektrelaterte. Den eneste kuren - ja det finnes en kur for mange av dem - er å ta kontroll over kosthold og aktivitet og dermed redusere vekten.

Jeg har vurdert litt for og imot om hvorvidt www.lavkarbo.no skal slenge seg på kilo-hypen og slankekjøret... Jeg tror det ville vært effektivt, absolutt, men samtidig så ville ikke jeg trives på en slik side - og da blir det litt vanskelig å drive den :p

Det var det jeg fikk ut av mitt søvnige hode, en søndag før middag... :)

mofe sa for siden:

Flott innlegg cavatina - velkommen til oss! :)

Jeg skjønner hva du mener, ang. avisene og alle slankerådene. Men det selger jo da, og det er jo det avisene vil.. tjene penger :)

Og folk kjøper..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.