< Tilbake til oversikten

Transfettsyrer

#1

Skorpia sa for siden:

Norske margarinprodusenter sier de har fjernet alt som heter transfett i margarinet.
Skal vi stole på det????


#2

MHM sa for siden:

NOT!

:mad: :( :mad: :( :mad: :( :mad: :(


#3

Iset sa for siden:

ja det lurte jeg også på. det sies at det ikke er transfett i margarinene lenger, men jeg tror bare det gjelder de myke. hva har de erstattet det med da? noe må de jo ha gjort, for hvis kvaliteten er like "god" uten, så hvorfor har de hatt det i i så mange år?


#4

Skorpia sa for siden:

Ok,så litt i et ukeblad som har litt om Lindberg hver uke,det var der det sto,men jeg avventer saken i mens spiser minstebarnet olivero de få gangene hun bruker smør(rista brød) ellers bruker vi meierismør til fisk:-) problemet med meierismør er at det er steinhardt og jeg vil ikke ha det stående ute for det harskner så fort. Synes meierismør er nydelig jeg,men ikke muttern sitt for hun har det stående ute av kjøleskapet.


#5

MHM sa for siden:

Synes du det? Jeg har alltid smøret på benken, og det holder seg da fint i..tja....hvor mange dager trenger vi på å spise opp en pakke. 6-7 dager? Du kan jo også ta ut noen spiseskjeer og ha disse i en boks i romtemperatur, mens resten står i kjøleskapet. Bedre det enn å gi noen olivero. Husk at oksygen og lys også er viktige bidragsytre for harskning - ikke bare temperatur. Smør består av mest mettet fett, som det tar lang tid før harskner.
Det er en grunn til at margarinene ikke er merket med "uten transfett". Oljene de bruker er varmpressede, og i en slik prosess har man ingen kontroll på hvor mye transfett som blir dannet. Om de så skulle fjerne det meste av transfettet etterpå, så fins det mange andre grunner til å ikke spise margarin, så velg SMØR. :)


#6

Skorpia sa for siden:

Ikkeno problem,jeg spiser smør og jeg bruker ostehøvel på det,fungerer bra.

Men jeg er veldig var på de smakene. Før de fleste andre kjenner det smaker det harsk for meg.

Svinesteik f.eks. må jeg etter vi har hatt det til middag fjerne alt fett før jeg setter det i kjøleskapet. Klarer ikke den harske smaken som kommer etter bare noen timer,men det er vel kanskje spesielt for meg.
Spekeskinke også,kommer usmak ganske fort selv om det oppbevares kaldt.


#7

Kristian sa for siden:

Har dere ikke hørt om mykere meierismør, neivel, ikke alle butikker fører det. Ikke min butikk heller så jeg spiser bremykt for den inneholder 70% smør og er oppmyknet med 30% rapsolje.

En på slankenett-forum mente at det var bare olivenolje som kunne fåes kaldpresset, jeg kan ikke si ham imot for jeg har heller ikke sett andre oljer som er kaldpresset, det måtte i så fall være på helsekosten. Idag så jeg foresten at de hadde linfrøolje der og den var faktisk kaldpresset, men 81 Kr. for en bitteliten flaske, det har ikke jeg råd til nå, derfor snudde jeg prislappen og fikk den for 18.:cool: ... Neida jeg gjorde ikke det.


#8

Iset sa for siden:

unnskyld at jeg sier det, men det er jo bare idioter inne på slankefirum (nesten iallefal).

kaldpressede oljer kan fås i raps, oliven, linfrø, peanøtt, (udos choice er kaldpresset), kokos (cocosa grønn er kaldpresset) osv osv. :rolleyes:

ps: hvor er det du har vært og sett på linfrøolje? vi selger en på Life til 35 kr flasken (250 ml tror jeg), og den er kaldpresset. grønn flaske.


#9

Kristian sa for siden:

Den stod i kjøleskapet på sunkost og flasken var pakket i kartong. Ikke noe å si på lagringen ivertfall.De oljene du snakket om, finnes de noen andre steder enn på helsekost?


#10

Fedonisten sa for siden:

Jeg har kjøpt kaldpresset valnøttolje, macadamiaolje og avocadoolje. Har alle på ULTRA. Eller - i hvert fall der jeg handler. Også har de avocdooljen på Smart Club også. Men det er forholdsvis dyre oljer da - syns jeg i hvert fall. Men Åh! så godt!!! :D


#11

Kristian sa for siden:

ULTRA? hva er det? Har ikke noe sånt her. Her har vi Prix, Rimi og Rema. Prix er den eneste som har kaldpresset olivenolje og de er faktisk veldig stor på akkurat det, men andre oljer er ikke kaldpresset. Men de har det sikkert på Mega i byyn.


#12

DeffDumb sa for siden:

Du må komme deg til en ordentlig butikk! De som har bredt utvalg på slikt er i alle fall Meny, Ica, Ultra, Mega og innvandrerbutikker. IKKE Rime, Rema, Kiwi, Bunnpris eller andre billigbutikker... De nevnte butikkene med godt utvalg kan være dyre på slike ting, det er derfor de kan ha så bra utvalg. Innvandrerbutikkene har av og til mye rimeligere spesialvarer.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.