< Tilbake til oversikten

Ny på lavkarbo og maratontreningen går ikke.. Hjelp!

#1

Reta sa for siden:

La om til strikt lavkarbo for ca.12 dager siden. Har siden det hatt hodepine, kvalme, oppkast og løs mage. Nå har jeg så lite energi at jeg ikke orker noen ting DET går ikke lengre.

Samtidig har jeg siden nyttår trent til en hel maraton i september. Har allerede vært plaget med litt skader og sykdom, så jeg har ikke mer tid å miste nå. Mangelen på energi er verst, men jeg får også melkesyre av å gå opp en trapp og er litt småbekymra for krampetendensene jeg har lest om ved et lavkarbo kosthold. Er det bedre å vente til maratonen er over og starte på nytt da?


#2

sylwester sa for siden:

Høres mer ut som om at du har omgangssjuke. Jeg lar diett være diett når jeg er syk og spiser akkurat hva jeg har lyst på i slike omstendigheter.

Ja, du kan bli svimmel og ha vondt i hodet i begynnelsen, men det skal gå over i løpet av få dager hvis du får i deg nok salt, grønnsaker og fett. Krampe i beina får du av at du får i deg for lite magnesium så du bør ta det i tillegg til vanlig kosttilskudd.

Jeg har aldri løpt maraton, men jeg innbiller meg at du trenger glykogenlagrene dine, dvs. det som er helt tomt når du trener på stikt lavkarbo. Hva er målet ditt ved denne dietten?


#3

HP sa for siden:

Symptomene du beskriver kan være omgangssyke, eller keto flu. Hva spiser du på en gjennomsnittlig dag?

Jeg får krampe i bena hvis jeg spiser for lite kalium (karbohydratrik mat som poteter inneholder mye Kalium). Matkilder er feks: Spinat, avokado, kjøtt.

Kroppen din må være omstilt til lavkarbokost for at du kan drive fysisk aktivitet. 1-3 måneder, vil jeg tro? Jeg kan gå 5-6 timers toppturer fastende når jeg har vært i ketose 1 drøy måned. Kroppen min er ikke bygget for løping.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.